علی بخشیزاده، معاون صدای رسانه ملی با تاكید بر این موضوع كه ما میخواهیم پلی میان گذشته و آینده بسازیم، نسلی توانمندتر تربیت كنیم و در عین حال مرجعیت رسانه ملی را در میان مخاطبان جوان حفظ كنیم، تاكید كرد: باشگاههایی رادیویی فرصتی برای بروز استعدادهاست.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، رادیو جوان در سالهای اخیر با رویكردی تازه، تعامل خود را با مخاطبان از شكل پراكنده و مقطعی به مدلی سازمانیافته و هدفمند ارتقا داده است.
راهاندازی باشگاههای طنزپردازان جوان، دانشمندان جوان، نوجوانان، پادكسترهای جوان و گزارشگران جوان، بستر تازهای برای بروز استعدادها فراهم شده است.
علی بخشیزاده، معاون صدای رسانه ملی، در توضیح اهداف این تحول گفت: باشگاههای رادیو جوان بر پایه یك طراحی ساختاریافته شكل گرفتهاند و هدف اصلی آنها ارتقای سطح تعامل مخاطب با رسانه است.
ما باشگاههای طنزپردازان جوان، دانشمندان جوان، پادكسترهای جوان، نوجوانان و گزارشگران جوان را با هدف سازماندهی خلاقیتهای متكثر نسل جدید راهاندازی كردهایم. این باشگاهها نه تنها فرصتی برای ابراز تواناییها فراهم میكنند، بلكه رسالت رسانه ملی را در شنیدن صدای همه اقشار جوان محقق میسازند.
وی ادامه داد: پیشتر نیز رادیو در تعامل با مخاطبان فعال بود، اما این ارتباط بیشتر حالت موردی و غیرنظاممند داشت. امروز تلاش كردهایم با طراحی دقیق و پیشبینی جایگاه هر باشگاه در كنداكتور شبكه، یك ساختار پایدار و قابل ارزیابی ایجاد كنیم. بهویژه در باشگاه گزارشگران جوان، ما از ظرفیت شهروند–خبرنگار استفاده كردهایم تا افرادی كه پیشتر صرفاً به عنوان گزارشگر مردمی فعالیت میكردند، بهتدریج در قالبی حرفهایتر آموزش ببینند و با استانداردهای روز رسانه آشنا شوند. به این ترتیب، نقش شهروندان از مشاركت ساده به كنش رسانهای حرفهای ارتقا یافته است.
بخشیزاده با اشاره به ضرورت این اقدام از منظر جامعهشناسی اظهار داشت: سرمایه اصلی كشور، نیروی جوان آن است. سرمایه اجتماعی زمانی ارتقا مییابد كه نسل جوان امكان تجربه و یادگیری در فضایی ایمن و سازمانیافته داشته باشد.
در شرایطی كه شبكههای ارتباطی بسیار گسترده و در عین حال زودگذر شدهاند، استفاده از انرژی و خلاقیت جوانان ضرورتی انكارناپذیر است. معاونت صدا با این باشگاهها بستری فراهم كرده كه نسل جدید نهتنها دیده شود بلكه فرصت رشد و نقدپذیری پیدا كند.
او تأكید كرد: كاركرد آموزشی این باشگاهها بسیار مهم است. جوانان در این فضا میآموزند چگونه ایدههای خود را در قالب رسانهای منسجم ارائه كنند، چگونه به صورت تیمی فعالیت كنند و چگونه با دریافت بازخورد، مسیر رشد خود را اصلاح كنند.
این فرایند هم موجب ارتقای مهارت فردی و جمعی آنها میشود و هم الهامبخش سایر مخاطبان جوان خواهد بود. در واقع رسانه در اینجا نقش یك نهاد آموزشی غیررسمی را ایفا میكند كه هم مهارت و هم بینش اجتماعی میآموزد.
معاون صدا با اشاره به نمونههای فعالیت این باشگاهها توضیح داد: باشگاه طنزپردازان جوان بستری برای پرورش استعدادهای طنازی و خلاقیت در حوزه زبان و روایت ایجاد كرده است؛ جوانانی كه با بیانی نو میتوانند با مخاطب ارتباطی تازه برقرار كنند. در باشگاه دانشمندان جوان، استعدادهای علمی و ایدههای خلاقانه در حوزههای مختلف معرفی میشوند تا فضای رسانه به ترویج علم و اندیشه یاری رساند. باشگاه پادكسترهای جوان نیز به رسمیتشناختن یك رسانه بومی نسل امروز است؛ رسانهای كه خارج از قالبهای رسمی شكل گرفته اما توانسته مخاطبان انبوهی را به خود جذب كند. باشگاه نوجوانان تربیتكننده نسل نوجوانان و دادن اعتماد بنفس به آنهاست. رادیو با این باشگاه تلاش كرده است این ظرفیت را در چارچوبی حرفهای و رسانهای عرضه كند.
وی افزود: باشگاه گزارشگران جوان توانسته است علاقهمندان به گزارشگری مردمی را به سطحی حرفهایتر برساند و در حقیقت، شهروند–خبرنگار را به خبرنگار آشنا با معیارهای رسانه ملی تبدیل كند. این تجربه هم برای رسانه ملی ارزشمند است و هم برای جوانانی كه مسیر حرفهای تازهای در زندگی خود آغاز میكنند.
بخشیزاده در جمعبندی سخنان خود خاطرنشان كرد: تمام این فعالیتها در كنار هم نشان میدهد كه رادیو جوان در پی بازتعریف رابطه رادیو با جوانان است. ما میخواهیم پلی میان گذشته و آینده بسازیم، نسلی توانمندتر تربیت كنیم و در عین حال مرجعیت رسانه ملی را در میان مخاطبان جوان حفظ نماییم. باشگاههای جوان صرفاً پروژهای كوتاهمدت نیستند، بلكه تمرینی پایدار برای آیندهاند؛ تمرینی برای اینكه نسل امروز بیاموزد چگونه با خلاقیت، نقد، تعامل و هم افزایی میتواند در ساختن فردای كشور نقشآفرین باشد. ما صدای این نسل هستیم و باور داریم كه با استمرار این حركت، رادیو جوان الهامبخش و تكیهگاهی مطمئن برای جوانان ایران خواهد بود.