مدیر رادیو ورزش بانوان، از رویكرد متفاوت برنامه «فرزندان ایران» در ترویج فرهنگ فرزندآوری كه باعث شده است خانواده ها با شنیدنش برای فرزند دوم و سوم برنامه ریزی كنند، سخن گفت.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، مریم رستمی مدیر رادیو ورزش درباره ایده تولید برنامه «فرزندان ایران» و دغدغه این برنامه بیان كرد: موضوع جمعیت یكی از دغدغههای مهم كشور است و كاهش نرخ باروری میتواند در آینده تبعات اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی ایجاد كند. از آنجا كه رادیو ورزش بانوان ارتباط نزدیكی با خانوادهها دارد، تصمیم گرفتیم از ظرفیت رسانه برای آگاهیبخشی و فرهنگسازی در این حوزه استفاده كنیم.
وی اضافه كرد: «فرزندان ایران» با همین هدف شكل گرفت تا با ارائه محتوای علمی و كاربردی، خانوادهها را به سمت تصمیمهای مثبت در زمینه فرزندآوری سوق دهد. ما تلاش كردیم نگاه چندبعدی به موضوع داشته باشیم. به همین دلیل از كارشناسان حوزههای مختلف مثل جمعیتشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی خانواده و حتی حوزه سلامت دعوت میكنیم تا در گفتگوهای تخصصی، ابعاد گوناگون كاهش جمعیت و راهكارهای مقابله با آن را بررسی كنند. همچنین بخشهایی از برنامه به پخش تجربههای خانوادههایی اختصاص دارد كه فرزندان بیشتری دارند و با وجود چالشها، زندگی موفقی را پیش میبرند. شنیدن این تجربههای واقعی، برای مخاطبان بسیار انگیزهبخش است.
رستمی درباره اینكه نگرانیهای اصلی خانوادهها درباره فرزندآوری چه بوده و برنامه چطور به آنها پاسخ میدهد؟ توضیح داد: مهمترین نگرانیها مربوط به شرایط اقتصادی، اشتغال، مسكن و آینده فرزندان است. خانوادهها نگران هستند كه با افزایش تعداد فرزندان، نتوانند كیفیت زندگی و آموزش آنها را حفظ كنند. ما در برنامه با ارائه اطلاعات درباره حمایتهای دولتی، تسهیلات مالی، برنامههای مسكن و فرصتهای شغلی، سعی میكنیم این دغدغهها را كمرنگتر كنیم. البته همیشه تأكید داریم كه علاوه بر حمایتهای بیرونی، نگرش و باور خانواده نسبت به فرزند و آینده كشور نیز بسیار تعیینكننده است.
وی درباره بازخوردهای برنامه نیز بیان كرد: خوشبختانه بازخوردها مثبت بوده است. بسیاری از شنوندگان در پیامها و تماسها گفتهاند كه اطلاعات تازهای درباره ابعاد جمعیت و اهمیت فرزندآوری كسب كردهاند. حتی برخی از خانوادهها بعد از شنیدن تجربههای موفق در برنامه، تصمیم گرفتهاند برای داشتن فرزند دوم یا سوم برنامهریزی كنند. این برای ما بزرگترین موفقیت است، چون هدف اصلی همین تغییر نگرش و ایجاد انگیزه است.
وی درباره نقش بخش بانوان رادیو ورزش در این مسیر تاكید كرد: بخش بانوان رادیو ورزش، ارتباط گستردهای با مادران، ورزشكاران و خانوادهها دارد. ما از این ظرفیت استفاده كردهایم تا پیامهای برنامه بهطور مستقیم به گروههای اثرگذار در تصمیمگیریهای خانواده منتقل شود. مادران، نقش كلیدی در شكلگیری فرهنگ فرزندآوری دارند و وقتی با اطلاعات علمی و واقعی مواجه شوند، تصمیمهای آگاهانهتری میگیرند.
مدیر رادیو ورزش در پایان درباره چشمانداز آینده برنامه گفت: ما میخواهیم «فرزندان ایران» به یك برند معتبر در حوزه فرهنگسازی جمعیتی تبدیل شود. هدف این است كه برنامه نهتنها آگاهی ایجاد كند، بلكه واقعاً در تغییر رفتار و نگرش خانوادهها تأثیر بگذارد. امیدواریم با حمایت مدیران و همراهی مخاطبان، این مسیر را ادامه دهیم و سهم كوچكی در آینده بهتر كشور داشته باشیم.