«فرهنگسرای گفتگو» یك برنامه گفتوگو محور در حوزه فرهنگ و هنر است كه با هدف ایجاد بستری پویا برای تبادل نظر و تعمیق دیدگاهها شكل گرفته است.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، این برنامه در هر قسمت با انتخاب یك موضوع مشخص از مسائل فرهنگی و هنری گرفته تا چالشهای اجتماعی مرتبط تلاش میكند به واكاوی ابعاد گوناگون آن بپردازد. دعوت از كارشناسان، نویسندگان، استادان دانشگاه، هنرمندان و فعالان فرهنگی، تنوع و غنای بحثها را افزایش میدهد و فرصتی برای شنیدن دیدگاههای مختلف فراهم میآورد.«فرهنگسرای گفتگو» به مشاركت مخاطبان اهمیت ویژهای میدهد و با دریافت پرسشها، نقدها و پیشنهادهای آنان، فضایی تعاملی و صمیمی ایجاد میكند. این برنامه با ترویج فرهنگ گفتوگو و احترام به تفاوتها، میكوشد پلی میان نسلها و گروههای فكری مختلف بسازد. رسالت اصلی آن، ارتقای آگاهی عمومی، تقویت اندیشهورزی و گسترش درك متقابل در جامعه است. این برنامه هر روز از ساعت 16 به تهیهكنندگی رقیهزهرا پرندآور و اجرای كارشناسی امین خرمی و حسین كربلاییطاهر از رادیو گفتوگو افام 103.5 پخش میشود.
پرداخت به چالشهای فرهنگی در سطح نخبگانی
رقیهزهرا پرندآور، تهیهكننده برنامه “فرهنگسرای گفتگو” پیرامون این برنامه میگوید: این یك برنامه گفتگومحور است كه به مسائل فرهنگی میپردازد. هدف ایجاد فضایی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات فرهنگی از طریق گفتگو با كارشناسان و صاحبنظران طراحی شده است.
پرندآور در ادامه از ایده شكلگیری و اهداف این برنامه خاطرنشان می كند: “فرهنگسرای گفتگو” با ایده اولیه فراهم كردن فضای امن و صریح برای بحثهای فرهنگی شكل گرفت و اهدافش تعمیق درك عمومی از مسائل فرهنگی با رویكرد علمی و پژوهشی، ارتقای ظرفیت تفكر نقادانه از طریق پرسشگری و گفتوگو، تقویت پیوستگی میان نظریههای فرهنگی و تجربههای عملی و تشویق به مباحثه سازنده و احترام به تفاوت دیدگاهها هست كه در مسیر تكامل خود قرا است به تمامی این اهداف دست پیدا كند. این برنامه به جزئی ترین مسائل و چالشهای فرهنگی كه میتواند تبدیل به گرهای كلان و قابلبحث در جامعه و سطح نخبگانی شود میپردازد.
تهیهكننده برنامه فرهنگسرای گفتگو" به ایجاد اتاق فكر در برنامه اشاره كرد و ادامه میدهد: ما علاوه بر دستهبندی موضوعات و اولویتبندی آنها در اتاق فكر، با تحقیق و پژوهش در سایتهای معتبر و خبرگزاریها و البته بهگزین كردن موضوعات از فضایمجازی كه بخشی از جامعه و چالشهای فرهنگی در همین فضا به نمایش گذاشته میشود انتخاب كرده و با تیم محتوایی برنامه به جمع بندی نهایی میرسیم.
پرندآور در پایان از تفاوت تهیهكنندگیِ این برنامه با بقیهی برنامههایی كه تا به امروز داشته توضیح می دهد: سطح فهم مخاطبان، عمق گفتگو، كیفیت سوالات و بازخورد مخاطبان و امكان مشاركت از خصوصیات كیفی این برنامه است كه به این برنامه عطر و رنگی ویژه بخشیده و جنس موسیقیهای استفاده شده و همینطور كنداكتور برنامه با دیگر برنامه ها متفاوتتر است.
ساختارشكنی در تولید محتوا
امین خرمی، كارشناسمجری برنامه «فرهنگسرای گفتوگو» از جنس گفتگو و اجرای خود در این برنامه این طور میگوید: پیش از پاسخ بنیادین به این پرسش؛ لازم میدانم به این تكته اشاره كنم كه تا پیش از تدوین و تصویب «سند تحول بنیادین رسانهملی» ساختارشكنی در تولید محتوا و برنامهسازی در شبكههای مختلف رادیویی و تلویزیونی با اما و اگرها و كندیهای مختلف و متعددی مواجه بود.
اما با تدوین این سند و الزامِ اصلِ روزآمد شدن فعالیت رسانهملی برای حفظ مرجعیت رسانه به تمامی شبكههای رادیویی و تلویزیونی؛ درباره ارائه محتوای به روز برای جنس ذائقه مخاطبانِ امروز كشورمان در راستای تأكیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جنس «روایت اول»؛ خاصه برای نسل نوجوان و جوان امروز كه گویش، بینش، نگرش و روش زیست آنها در قیاس با نسل پیش نیز تغییر كرده است؛ پس این دومولفه دست به دست یكدیگر داد تا ساختارشكنی و تنوعبخشی در ارائه محتوا در قالب برنامههای رادیویی با شتاب بسیار بالایی مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه می دهد: در این میان «رادیوگفتوگو» با توجه به رسالت گفتمانی خود، در دوره مدیریت جدید خود فصل نوینی در ارائه محتوا در بستر و قالبی نو را بهعنوان پیشانی برنامهسازیهای خود برگزید. از همین رو باید گفت كه جنس گفتوگوها و نحوه اجرا در برنامه «فرهنگسرای گفتوگو» مبتنی بر «ایجاز در كلام»؛ «پرداخت روایی در قالب ورود مستند و مستدل به محور گفتوگویی و موضوعی برنامه»؛ «اتكا به همان استنادها و استدلالها برای ایجاد چالش با فرد گفتوگوكننده در موضوع محوری تعیینشده برای برنامه»؛ مهمترین وجه تفاوت سبك گفتوگو و اجرا در برنامه «فرهنگسرای گفتوگو» بهشمار میرود.
خرمی، مجری این برنامه رادیویی درباره مرجعیت كلام، بیان و روایت مبتنی بر «زبان معیار» در كنار مرجعیت رسانهملی عنوان می كند: یكی دیگر از مهمترین نكاتی كه همواره در حوزه برنامهسازی برای شبكههای مختلف رادیویی و تلویزیونی مَدِ نظر مدیران شبكهها بوده؛ اما وقتی رویكرد برنامهای مانند «فرهنگسرای گفتوگو»، رویكردی تخصصی تعریف میشود؛ مسلم است كه دایره لغات و واژگان كارشناسمجری در ساحت روایت موضوع از یكسو باید تبیینكننده مفهوم محوری موضوع برنامه برای عموم مخاطبان و از سوی دیگر اقناع كننده دایره مخاطبان خاص و متخصصان از نظر تسلط كارشناسمجری به موضوع محوری برنامه باشد.
امین خرمی در پایان به مهمترین دغدغه ی خود در این برنامه و نوع پردازش به موضوعات اشاره و می افزاید: بعد از شور و مشورت در شورای محتوایی و اتاق فكر برنامه با تأكید مدیرگروه «تاریخ و فرهنگ» ورود به جزئیات مباحث فرهنگی كه شاید پیش از این كمتر در فضای برنامههای رادیویی در قالب مباحث گفتوگو محور اجازه بروز و ظهور داشتند، تجلی بیشتری پیدا كرده است.به تعبیر سادهتر؛ به جای پرداختن به مباحث كلان عرصه فرهنگ، نگاه بُنمایه فرهنگی برنامه «فرهنگسرای گفتوگو» مبتنی بر همان «پیوست فرهنگی» مورد تاكید مقام معظم رهبری برای هر امری است كه تدوین و مورد پرداخت در امر برنامهسازی قرار میگیرد.به عنوان نمونه در برنامه «فرهنگسرای گفتوگو» به جای پرداختن به یك موضوع مانند «فرهنگ آپارتماننشینی»؛ بهجای یك برنامه در قالب سلسله برنامههایی طی یك هفته فصلی، برشی یا تام و تمام چندبرنامه «فرهنگسرای گفتوگو» به آن اختصاص پیدا میكند.