در روزهایی كه بحران پشت بحران میآید؛ از جنگ گرفته تا داغ شهادت رئیسجمهور و هیئت همراه، صدای رادیو نه تنها خاموش نشد، بلكه محكمتر از همیشه به كارش ادامه داد. پشت این استمرار و استقامت، گروهی از مدیران و نیروهای پرتلاش ایستادند؛ كسانی كه بیوقفه پشتیبانی میكنند تا رادیو، همچنان صدای مردم باقی بماند. گفتوگو با علی خسروی، مدیر پشتیبانی و خدمات معاونت صدا، روایت صریح و صمیمی همین روزهای سخت و پرافتخار است؛ روزهایی كه از دل بحران، مدیریت واقعی و جهادی بیرون میآید.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، وقتی علی خسروی از 13 دیماه 1402 به عنوان مدیر پشتیبانی و خدمات معاونت صدا آغاز به كار كرد، شاید تصور نمیكرد كه در كمتر از دو سال، حوادث مختلف رخ دهد؛ خودش با لحنی صریح و صادقانه در این باره میگوید: «اتفاقاتی كه شاید نباید در طول یك عمر برای یك مجموعه بیفتد، در همین یكسالونیم برای رادیو رخ داد. جنگ، شهادت رئیسجمهور و همراهان، و دو جشنواره بزرگ رادیویی، همگی در این بازه زمانی بود. ولی ما تلاش كردیم، ایستادیم و كار را زمین نگذاشتیم.
من از دی ماه سال 1402 مشغول به خدمترسانی در رادیو هستم. شغل ما پشتیبانی است؛ یعنی همان كاری كه شاید به چشم نیاید اما اگر نباشد، هیچ چیز پیش نمیرود. طی این مدت، رویدادهای بزرگی را پشت سر گذاشتیم؛ از آتشسوزی گرفته تا جنگ، شهادت رئیسجمهور و همراهان ایشان و البته دو جشنواره مهم در حوزه رادیو.»نقش او و تیمش در بحران جنگ 12 روزه، از آن بخشهایی است كه شاید هیچوقت روی آنتن نیاید، اما ستون اصلی پخش و تولید در همان روزها بود. خسروی با تأكید میگوید: «در ماجرای جنگ 12 روزه، ما وظیفه ترابری و سرویسدهی به همكاران را داشتیم. سیستم حملونقل شهری با كندی پیش میرفت و ما باید تضمین میكردیم كه تهیهكنندگان، گویندگان و همكاران فنی به موقع سر كار برسند. همچنین تأمین سه وعده غذایی كامل در تمام این 12 روز به عهده ما بود. همكاران ما در نقاط مختلف مستقر بودند و ناچار بودیم با برنامهریزی دقیق، خودروها را به صورت هدفمند برای جابهجایی و خدماترسانی استفاده كنیم.»
خسروی درباره اینكه در حوزه خرید و تأمین تجهیزات چه روندی را دنبال كردند، بیان میكند: «تمام خریدهای ما، بهویژه خریدهای پرهزینه، به سامانه «ستاد ایران» منتقل شده تا شفافیت، كیفیت بالا و قیمت پایین را تضمین كنیم. به عنوان مثال، در یكی از پروژههای خرید تجهیزات با همان بودجه تخصیص یافته به جای تعداد برآورد اولیه، توانستیم دو برابر آن را تهیه كنیم یا شب عید نیز خرید تجهیزات را با بهترین قیمت و كیفیت تهیه كردیم، حتی خرید اقلام پذیرایی را نیز از همین سامانه انجام میدهیم. همچنین بخش پشتیبانی در جشنواره رادیو اقدامات ویژه داشت. با برنامهریزی دقیق امسال با همكاری مدیر كل مالی واداری معاونت صدا آقای امیر بیات، پذیرایی را به داخل ساختمان شهدای رادیو منتقل كردیم. تجهیزات لازم را خودمان خریدیم و كل هزینه پذیرایی كاهش چشمگیری داشت. آن هم با وجود افزایش تعداد مهمانان!»
وی در پاسخ به این سوال كه در شرایط بحرانی مثل جنگ، بهعنوان مدیر پشتیبانی دچار اضطراب نشدید؟ میگوید: «اگر بگویم نه، دروغ گفتهام؛ اما موفق شدم بر اضطرابم غلبه كنم. تلفنم 24 ساعته روشن بود؛ حتی خانوادهام میگفتند بهتر است همان سر كار بمانی! پیش از این، 16 تا 17 سال در معاونت سیاسی بودم و در مجموع 23 سال است كه در سازمان صداوسیما خدمت میكنم.»
خسروی با بیش از 23 سال سابقه در سازمان و سالها در معاونت سیاسی، اما حالا به صدا دل بسته است. وی درباره اینكه معاونت صدا چطور توصیف میكند، میگوید: «اینجا یك آرامش عجیب دارد. بزرگترین حسن معاونت صدا وجود همین فضای آرام است. آقای بخشیزاده (معاون صدا) و آقای بیات (مدیركل مالی واداری ) این فضا را ایجاد كردند. شاید درآمد در رادیو كم باشد،ولی آرامش حاكم است. از من بارها خواستهاند برگردم به معاونت سیاسی، اما دیگر نمیروم. تازه فهمیدم كه میشود در آرامش هم كار كرد.»
وی در پایان، از همكارانش با احترام یاد میكند و میگوید: «كسانی كه در رادیو ماندهاند، فقط برای پول كار نمیكنند. با دل و جان كار میكنند. همهچیز صمیمانه است. و برای من، این یك تجربه انسانی و حرفهای بینظیر است.»