كارگاه آموزشی برنامه سازی 360 درجه با حضور اساتید این حوزه شاهید مظفری رئیس مركز طرح، برنامه و بودجه سازمان، غلامحسین طالبی مدیر فضای مجازی معاونت صدا، هانیه موحدین مشاور معاون و مدیر تحقیق و توسعه معاونت فضای مجازی و حسین معصومی مدیر پخش رادیو ورزش و برنده جایزه برنامه های تعاملی ABU در محل استودیوی شماره 8 ساختمان شهدای رادیو به صورت تعاملی با برنامه سازان برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری چهارمین جشنواره رادیویی پژواك، شاهید مظفری، رئیس مركز طرح، برنامه و بودجه سازمان تصریح كرد: پیش نیاز تولید برنامه 360 درجه، دانستن بازاریابی«پیام» است. در بازاریابی اولیه باید استراتژی بازار مشخص شود؛ البته لازمه این كار شناخت بازار است. در بازاریابی معمولا باید نقشه بازار را ترسیم كنیم، نقشه بازار یعنی این كه فضایی كه می خواهید محتوا را تولید كنید چگونه باشد ومخاطب طلایی خود را بشناسید. باید بدانید به لحاظ سنی و جنسیت چند نوع مخاطب دارید؟ هدف گذاری، شناخت رقیبان و یافتن سهم بازار، گام های دیگری است كه باید برنامه ساز به آن آگاهی داشته باشد.
مظفری ادامه داد: معتقدم در حال حاضر تهیه كننده رادیویی، خبرنگار و كسی كه فعال در حوزه رسانه است باید در نقش بازاریاب پیام فعالیت كند، چه بسا ممكن است یك بلاگر در بازار پیام از یك سازمان رسانهای قویتر عمل كند و اثرگذاری كار آن بیشتر باشد. تمام اتفاقات كف میدانی كه در سالهای گذشته رخ داده،عقبه داشته و مدل جنگ تركیبی است.
وی خاطر نشان كرد: هر فردی كه میخواهد كار رسانه ای انجام دهد باید در درجه اول در نقش یك بازاریاب پیام باشد.
نقشه بازار پیام، رقبا، شرایط و ویژگی مخاطب را به خوبی بشناسد. سپس برنامه خود را طراحی كند. یك بازاریاب پیام باید در درجه اول نقشه بازار پیام را تهیه، پیامگیر(مخاطب) خود را تحلیل كرده و نیازهای پنهان و آشكار و مدل انگیزشی مخاطب و بهرهبرداری را به دست بیاورد. یك بازاریاب پیام باید توانمندیهای داخلی و خارجی را به دست آورده، اسناد بالادستی را مد نظر قرار داده و استراتژی خود در بازار پیام را مشخص كند.
مظفری تصریح كرد: در شرایط رسانه ای و بازار پیام جدید باید توانایی خود را بالا برده و چند مهارتی شویم. باید برای اثرگذاری بیشتر پیام در این بازار به تناسب دیوایسها و پلتفرمهای مختلف؛ پیام 360 درجه تولید كرده و بتوانیم گستره تاثیرگذاری را بالاتر برده و بهرهوری رسانه ای را به حداكثر برسانیم.
در ادامه این كارگاه آموزشی غلامحسین طالبی با اشاره به اهداف كارگاه آموزشی برنامه سازی 360 درجه گفت: آشنایی با مفهوم برنامهسازی 360 درجه، شناخت شاخصهای تولید محتوای چند سكویی (Omni-Platform) ارتقای توان تخصصی تهیهكنندگان در رسانههای نوین از مهم ترین ویژگی های این برنامه سازی است.
وی در ادامه به هفت شاخص برنامه سازی 360 درجه پرداخت و گفت: شاخص اول در خصوص چندبستری بودن. شاخص دوم تطبیق محتوا با قالبهای مختلف. شاخص سوم تعامل و مشاركت. شاخص چهارم جریانسازی و خبرسازی.شاخص پنجم روایتگری تصویری. شاخص ششم انسجام برند و شاخص هفتم ارزیابی و بهبود است.
وی تصریح كرد: اصولا طراحی برنامه 360 درجه باید با مواردی همچون طراحی ایده و شناخت مخاطب، تعیین قالب ها و بسترهای انتشار، برنامه ریزی زمان انتشار، طراحی تعامل و بازخوردگیری و تحلیل و بهبود همراه باشد.
طالبی تاكید كرد: بنا بر تعیین خط مش معاون صدا، رویكرد رادیو، حضور موثر در فضای مجازی، تقویت تولید محتوای مناسب با هوش مصنوعی و بهره بردن از گنجینه آرشیو 85 ساله رادیو و همچنین توسعه كمی و كیفی تعداد برنامه های 360 درجه رادیو است.
وی ادامه داد: ما در جشنواره چهارم پژواك بخش«رایا سپهر» را برای اولین بار داشتیم كه تولیدات و فعالیت های فضای مجازی و رادیونمای شبكه های رادیویی در 9 قالب مورد ارزیابی قرار دادیم.
رئیس كمیته آموزش و فضای مجازی جشنواره پژواك بیان كرد: برنامه سازی 360 درجه و تولیدات مبتنی برهوش مصنوعی نیز از قالب های مورد رقابت در این جشنواره بوده است.
در ادامه هانیه موحدین در مورد ژورنالیسم 360 درجه و نحوه تولید خبر و حضور در سكوهای دیگر و تولید متناسب با آن سكو توضیح داد: برای موفق بودن یك برنامه 360 درجه باید محتوا و فرم دارای ظرفیت 360 درجه شدن را در زمان مناسب و برای مخاطب مناسب در قالب مناسب ارائه كرد. دوران نگاه خطی به برنامه سازی به پایان نزدیك شده و زاویه دید برای برنامه سازی باید به شكل 360 درجه باشد تا بتوانیم محتوای غنی رادیو را با اثرگذاری بهتر در اختیار مخاطبان بیشتری قرار دهیم. هم افزایی بخش های سازمانی نیز می تواند تولید 360 درجه را قوت بخشد.
در انتها حسین معصومی و محسن شاهمرادی نحوه طراحی، تولید و انتشار برنامه ایرانی آنلاین كه سال ها قبل برنده بخش تعاملیABU شده بود را تحلیل كرده و به ظرفیت بسیار نظرات مردمی در كانال مكمل این برنامه و چگونگی استفاده از این نظرات برای سمت و سو دهی به برنامه را با توجه به تولیدات مخاطبان (UGC ) اشاره كردند.
معصومی بیان داشت: طراحی هر برنامه 360 درجه با توجه به ماهیت برنامه صورت بگیرد و مدل بهره بدن سكوهای مختلف برای تولیدات 360 درجه مكمل متفاوت است. در حقیقت ما در ایرانی آنلاین تلاش كردیم مردم تعیین كننده محتوای برنامه باشند و البته بسترمناسب در آن زمان این امكان را به ما داد تا یك كانال با بازخورد مردمی در كنار برنامه داشته باشیم. پس پلتفرم یا سكوی مناسب برای تبدیل شدن یك برنامه رادیویی به تولید 360 درجه از الزامات اصلی است.