بی‌نام، ولی شنیدنی صدا را باید دید و لمس كرد

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، مهدی حسینی بیش از دو دهه است كه در جهان صدا نفس می‌كشد؛ از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای پردازشی گرفته تا طراحی و نوسازی استودیوها. او امروز مدیریت استودیوهای معاونت صدا در اداره كل تولید و فنی را بر عهده دارد؛ جایی كه هر روز ده‌ها برنامه رادیویی برای پخش آماده می‌شوند. از نگاه او، كار در رادیو تنها یك شغل نیست، بلكه نوعی زیست در جهان صداست؛ جهانی كه باید آن را «دید، لمس كرد و درك نمود». در این گفت‌وگو از دشواری‌ها، مسئولیت‌ها و عشق به حرفه فنی در رادیو گفته است.

1404/08/17
|
09:43

درباره مسئولیتی كه در معاونت صدا دارید و گستره فعالیت‌های بخش فنی توضیح دهید.

در حوزه فنی استودیوها، ما 29 استودیو داریم. مهم‌ترین كاری كه در اینجا انجام می‌شود، ضبط برنامه‌های تولیدی كلیه شبكه‌های معاونت صداست. در واقع، ضبط، ادیت و تولید برنامه‌ها در همین استودیوها انجام می‌شود و سپس برای پخش آماده می‌شود.
كارهای مهم دیگر شامل پشتیبانی كلیه امور صدا و تصویر معاونت است. همچنین اخیراً پخش شبكه گفت‌وگو هم در حوزه پشتیبانی ما قرار گرفته و همچنین پشتیبانی فنی ضبط و پخش استودیوی تصویری 17 توسط این واحد صورت می‌گیرد‌. یكی از بخش‌های مهم دیگر، به‌روزرسانی استودیوهاست. در سال‌های اخیر، تجهیزات جدیدی اضافه شده و بعضی از استودیوها نیاز به بازسازی و نوسازی داشتند. طراحی‌های گذشته نیز گاهی نیاز به بازنگری داشت كه این كارها با همت همكاران فنی واحد انجام شد.
این كار بسیار سختی است، چون باید تمام مسیرهای سیگنال صدا بررسی و نقشه‌ها به‌روزرسانی شوند. در برخی موارد حتی نقشه‌ای وجود نداشت و همكاران ما از ابتدا طراحی كردند. همچنین نصب و راه‌اندازی تجهیزات جدید مستلزم طراحی مجدد است. در مجموع، تجهیز و به‌روزرسانی استودیوها جزو كارهای پیچیده و تخصصی است كه حتی در جزئیاتی مثل دیوارها و آكوستیك باید دقت فراوانی شود.كلیه فعالیتهای مجموعه فنی استودیوها اعم از سرویس و نگهداری،طراحی و راه‌اندازی و همچنین بروزرسانی استودیوها حاصل تلاش بی وقفه كارشناسان محترم فنی این واحد است. در راس این كارها ضمن تشكر از دقت نظر در امور فنی مدیر كل محترم تولید و فنی صدا جناب آقای مهندس امانی كه همیشه در مسیر فعالیت ها بعد از خداوند متعال ، پشتیبان و راهنمای ما هستند.


در این مسیر با چه دشواری‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟
دشواری اصلی معمولاً مربوط به بودجه است. اگر قطعات و تجهیزات به‌موقع فراهم باشد، مشكل خاصی پیش نمی‌آید، اما محدودیت بودجه می‌تواند مانع نوسازی به‌موقع شود. به هر حال، استودیوها به مرور زمان دچار استهلاك می‌شوند و نیاز به اورهال دارند. انجام این كارها نیازمند بودجه مناسب است تا بتوانیم تجهیزات را به‌روز نگه داریم.

چند سال است در معاونت صدا مشغول فعالیت هستید و پیش از آن در كجا بودید؟
از اسفند سال 95 به معاونت صدا آمده‌ام. پیش از آن هم در بخش‌های دیگری از سازمان فعالیت داشتم. در مجموع بیش از 25 سال است كه در سازمان صدا و سیما مشغول به كارم و تمام این سال‌ها در حوزه صدا فعالیت داشته‌ام.


این سال‌ها چه احساسی نسبت به رادیو و فضای كاری‌اش دارید؟
من از ابتدای ورودم به سازمان در حوزه صدا فعالیت داشتم، بنابراین وقتی وارد رادیو شدم، برایم محیطی آشنا بود. فضای كاری رادیو آرام، حرفه‌ای و هم‌سو با تخصص من بود. توانستم در این محیط چیزهای جدید یاد بگیرم و پیشرفت كنم. پیش از رادیو، بیشتر در حوزه ضبط موسیقی و نرم‌افزارهای مرتبط با موسیقی و اركستر فعالیت می‌كردم. اما رادیو هم یكی از شاخه‌های تخصصی صداست؛ ضبط صدای گوینده، برنامه‌های نمایشی و تولیدات رادیویی، همه در امتداد همان تخصص است.

به نظر می‌رسد ارتباط عمیقی با دنیای صدا دارید. این علاقه از كجا می‌آید؟
دقیقاً. من واقعاً با صدا زندگی می‌كنم. حتی در خانه، وقتی از كار برمی‌گردم، استراحت زیادی نمی‌كنم و پشت سیستم می‌نشینم تا درباره نرم‌افزارهای جدید صدا مطالعه كنم. این علاقه شخصی من است، نه صرفاً شغلی.
علم صدا بسیار گسترده شده و در جهان امروز تفكیك‌پذیر است؛ مثلاً مهندسی ضبط ،مهندسی میكس و مهندسی مسترینگ هر كدام دوره‌های تخصصی خودشان را دارند. من بیشتر در حوزه پردازشگرهای صدا كار می‌كنم. هر نرم‌افزار جدیدی كه تولید می‌شود، مثل آشنایی با یك سخت‌افزار تازه است و باید پارامترهای آن را یاد بگیری. بنابراین، دائم نیاز به مطالعه و به‌روزرسانی دانش داریم.

با توجه به پیشرفت فناوری و ظهور هوش مصنوعی، این تحولات را در حوزه كار خود چگونه می‌بینید؟
هوش مصنوعی در حوزه صدا می‌تواند بسیار كمك‌كننده باشد، اما جایگزین انسان نیست. من آن را به‌عنوان یك دستیار نگاه می‌كنم، ابزاری برای افزایش دقت و سرعت. با تلفیق هوش مصنوعی و دانش تخصصی، می‌توان خروجی بسیار بهتری گرفت. اما شرطش این است كه فرد درك فنی از صدا داشته باش د و فقط به ابزار تكیه نكند.

در پایان، اگر نكته یا توصیه‌ای برای همكاران خود دارید، بفرمایید.
تجربه‌ای كه در این سال‌ها كسب كرده‌ام این است كه هر كسی در این حرفه باید كارش را واقعاً دوست داشته باشد. اگر علاقه نباشد، پیشرفتی هم نیست. در حوزه فنی صدا، باید بین تئوری و عمل ارتباط برقرار كنیم. صرفاً دانش تئوریك كافی نیست؛ باید در عمل به كار گرفته شود.
در سازمان صدا و سیما، هدف ارائه بهترین محتوا به مردم است. منِ فنی باید بهترین كیفیت از آن محتوا را ارائه كنم و این تنها با اشتیاق و دقت ممكن است. همیشه به همكارانم می‌گویم: صدا را فقط نباید شنید، باید آن را دید و لمس كرد. باید آن را حس كرد و شناخت، مثل پزشكی كه باید مشكل را تشخیص دهد تا درمانش كند.این نگاه باعث می‌شود كه در هر پروژه‌ای، حتی در سخت ترین شرایط،بهترین راهكار و نتیجه حاصل گردد.

دسترسی سریع