فصل نو تحول در معاونت صدا

علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی یادداشتی پیرامون سومین سال تحول در رسانه ملی نوشت. در بخشی از این یادداشت آمده است: «معاونت صدا برای رسیدن به هدف نهایی با داشتن برنامه‌ها و سیاست‌های تحول كه از سوی رئیس سازمان صدا‌وسیما ابلاغ شده است، با هم‌فكری و همكاری مدیران و كاركنان، در این مسیر گام‌های تازه برداشته است.»

1403/07/08
|
15:12

تحول شعار اصلی و جدی سازمان صداوسیماست. منظور از تحول هم در محتوا و هم در رویكردها و سازوكارهاست. یعنی آن‌چیزی كه مردم از آنتن رسانه ملی می‌بینند، می شنوند. تحول حاصل بازاندیشی و طراحی روندی برای بهبود یك حركت است. سازمان صدا‌وسیما هم در این مسیر قرار گرفته و تلاش می‌كند در اركان مختلف ساختاری و محتوایی، خودش را به روز كند و نفسی تازه در بخش‌های مختلف رسانه ملی بدمد. به همین منظور، طراحی سندی برای این تحول كه به‌مثابه نقشه راه برای دوری از ركود و رسیدن به جایگاهی برتر است، و این یكی از برگ های برنده رسانه ملی است كه سندبالا دستی تحول را پی ریزی كرده است . معاونت صدا هم برای رسیدن به هدف نهایی با داشتن برنامه‌ها و سیاست‌های تحول كه از سوی رئیس سازمان صدا‌وسیما ابلاغ شده است و با هم‌فكری و همكاری مدیران و كاركنان، در این مسیر گام‌های تازه برداشته است و برای شش‌ماهه دوم امسال، اقدامات ویژه‌ای انجام داده است كه می‌توان به برپایی باشگاه دانشمندان جوان، آیین رونمایی از آثار تولیدی با محوریت روایت‌هایی از شهدا، توجه ویژه به حوزه زنان، خانواده و رسانه، پویش‌های متعدد، شناسایی استعدادها در مناطق روستایی در قالب برنامه‌ها و مستندها، پادكست،
كتاب های گویا و... اشاره كرد.تعیین مسیر تحول، نیازمند بهره‌گیری از نظرات كارشناسان با طیف‌های فكری متنوع است تا پویایی و انعطاف در راه مشخص‌شده، مشهود باشد. افزون‌برآن، محورهای مدنظر باید به‌گونه‌ای پیاده‌سازی شود كه به دور از شعار و هم‌سو با اندیشۀ ارزش مدار مردم پیش رود كه رادیو همواره نقش مهمی را در میان رسانه‌های شنیداری دارد و درصدد است فضای پویایی را شكل بدهد و شنوندگان بیشتری را همراه كند.شبكه های رادیویی راهبردهای عملیاتی لازم را برای تحقق مفهوم تحول را طراحی و اجرا می كنند. در طول این مسیر، نظام ارزیابی درون‌شبكه‌ای و نیز فرآیند تحلیل ارزیابی‌های برون‌شبكه‌ای كه به‌همت شورای نظارت بر سازمان و مركز نظارت و ارزیابی سازمان انجام می‌شود، به كمك می‌آیند تا میزان انطباق برنامه‌ها با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و انتظارات سازمان مبتنی‌بر اجزای سند تحول بررسی شود. رادیو اگر هنوز بالنده و پویاست، از آن روست كه مدام در حركت است. در معاونت صدا، در حوزه سیاست‌های ابلاغی و سند تحول، تمركز زیادی است كه از همه ظرفیت‌ها و نیروی انسانی بهره ببریم و بتوانیم در این مسیر گام‌های بلندی برداریم.
اتاق‌های فكر و اندیشه‌ورزی تشكیل شده است تا پشتوانۀ پژوهشی برای برنامه‌ها فراهم باشد و به‌گونه‌ای غنای محتوایی برنامه‌ها تضمین شود. اگر وجود اتاق‌های فكر به‌درستی محقق شود، به‌طور شگفت‌انگیزی برنامه‌ها را به‌روز نگه می‌دارد و باعث می‌شود یك برنامه با نیازها و ضرورت‌های مخاطب هدفش، هم‌خوان و هماهنگ باشد. در یك سازمان رسانه‌ای خلاق، باید تلاش شود تا روز‌به‌روز به رونق برنامه‌ها افزوده شود و این میسر نمی‌شود، مگر آنكه برنامه‌ریزی مدون صورت بگیرد. برای ایجاد هر تحولی، شرط اصلی، اقناع و همراه‌سازی بدنه سازمان است. گرچه ایجاد تحول در سازمان صداوسیما نیاز به طراحی یك مدل بومی و چندوجهی با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود آن و ابعاد مختلفش دارد، بی‌شك مبنای آن باید بر تعامل، اقناع و همراه‌سازی تمام مراتب بدنه سازمان استوار باشد چراكه ایجاد انگیزش یك اصل طلایی در مدیریت تحول است.

دسترسی سریع