محمدرضا اشراقی، مجری برنامه «دور یك میز»، تأكید كرد كه اساس اثرگذاری رسانه «محتوا»ست و مجری بدون مطالعه و تسلط، توان روایت مسائل روز را ندارد. او رادیو را سختترین میدان اجرای رسانهای دانست؛ جایی كه خطا پشت تصویر پنهان نمیشود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران، محمدرضا اشراقی از چهرههای فعال و پرانرژی رادیو تهران است؛ همان مجری پرتلاشی كه صبح آغاز جنگ 12 روزه، پرچم ایران را بر دوش گرفت و داوطلبانه برای كمك به جبهه رسانهای كشور به سازمان صداوسیما رفت. او امروز اجرای برنامه مهم و مسئلهمحور «دور یك میز» را برعهده دارد؛ برنامهای كه در آن مسائل روز، چالشهای ملی و دغدغههای جدی مردم با حضور كارشناسان و چهرههای مختلف بررسی میشود.
در ادامه گفت و گو خبرنگار خبرگزاری فارس با این كارشناس مجری رادیو تهران را بخوانید:
اشراقی درخصوص مسیر حرفهای خود گفت: كارم را با اجرای زنده محیطی و اجرای استیج شروع و بعدها در بخشهای مختلف تلویزیون تجربه كسب كردم، اما امروز افتخار میكنم كه در رادیو اجرای كارشناسی میكنم. رادیو خانه من است.
وی خود را «بزرگشده صنعت محتوا» میداند و بارها تأكید میكند كه محتوا مهمترین ابزار اثرگذاری است. به گفته اشراقی، تسلط بر اصول مهندسی پیام و معماری محتوا ضرورتی انكارناپذیر برای هر مجری و هر رسانه است: اگر در سطح محتوا نتوانیم مخاطب را با خود همراه كنیم، در سطح كنش و رفتار قطعاً میدان را میبازیم. محتوا نقطه آغاز همه نوع اثرگذاری است.
رادیو یا تلویزیون؟ كدام سختتر است؟
اشراقی در مقایسه اجرای تلویزیونی و رادیویی به نكتهای كلیدی اشاره كرد و افزود: اجرای سیما بهواسطه امكانات بصری آسانتر است. اگر مجری خطا كند، تصویر اجازه میدهد آن اشتباه در میان عناصر متعدد گم شود. اما رادیو فقط «صدا»ست؛ تمركز مخاطب كاملاً روی صدای مجری است و این محدودیت باعث میشود مجری نیاز به محتوای عمیقتر داشته باشد. این یكی از زیباترین چالشهای رادیو است.
راز تسلط روی اجرا؛ نه لباس، نه ظاهر، فقط محتوا
وی معیارهای ظاهری مجریگری را مهم اما حاشیهای میداند و با قاطعیت گفت: بهترین تدبیر برای یك مجری، مطالعه مستمر است. شما یا محتوایی برای گفتن دارید یا نباید حرف بزنید. حتی خوشپوشترین و خوشچهرهترین مجری دنیا اگر حرف درست و عمیق نداشته باشد، چیزی برای ارائه ندارد و نباید حرف بزند، میكروفونی كه مقابل ما قرار می گیرد ارزشمند است و نباید نسبت به این ارزش كم فروشی كنیم.
اشراقی معیارهای لازم برای اجرای حرفهای را برشمرد و گفت: آمادگی جسمی و روحی ، آگاهی و اشراف كامل نسبت به موضوع ، ارتباط مؤثر با عوامل برنامه و مهمان، هماهنگیهای قبل از اجرا. و مهمتر از همه توانایی انجام چند كار همزمان.
وی همچنین معتقد است نوع برنامه و شرایط پیرامونی تعیین میكند كه مجری باید چگونه اجرا كند:هیچ دو اجرای موفقی شبیه هم نیستند. گفتگو، برنامه تركیبی، شرایط جامعه، حتی زمان انتشار برنامه تعیینكنندهاند.
«دور یك میز»؛ جذاب و خطرناك
اشراقی پیرامون اجرای این برنامه بیان كرد: پرداختن به مسئله روز جذاب است چون مجری را ارتقا میدهد، اما سخت است چون نیاز به مطالعه مداوم دارد. وقتی موضوعی را بررسی میكنیم كه زندگی امروز و آینده مردم را تحت تأثیر قرار میدهد، كمترین شرط كار، شجاعت بیان است.
به اعتقاد وی ، مجری باید نخست موضوع برنامه را دغدغه شخصی خود بداند تا بتواند درباره آن حرف بزند.
مخاطب رادیو؛ شنوندهای عمیق
این كارشناس مجری رادیو درباره جایگاه رادیو گفت: رادیو مخاطبان خاص خود را دارد. شاید مانند گذشته تنها رسانه جامعه نباشد اما تأثیرگذاریاش از جنس اصالت و مانایی است. مخاطب رادیو انتخاب كرده كه مزاحم بصری نداشته باشد و بهجای تصویر تحمیلی، تصویر ذهنی خودش را بسازد. این مخاطب قطعا نگاه عمیقتری دارد و در ادامه هم دریافت می كند.
اقتصاد؛ مسئله اول مردم
اشراقی گفت: امروز دغدغه اصلی مردم اقتصاد است. معیشت سخت به دست میآید و فشارها واقعی است.
رادیو در رقابت با شبكههای اجتماعی
وی با نگاهی واقعبینانه توضیح داد: با وضعیت مصرف رسانهای فعلی، رادیو برای اثرگذاری باید مسیر خود را تقویت كند. رقابت با شبكههای اجتماعی آسان نیست اما رادیو مزیتی دارد كه هیچ رسانه دیگری ندارد؛ صدایی كه بدون تحمیل تصویر، ذهن مخاطب را فعال میكند.
سخن پایانی؛ روایت شخصی یك مجری دلسوز و متعهد
در پایان، از او پرسیدیم آخرین حرفش برای مردم چیست، پاسخ داد: چه مجری رادیو باشیم و چه مخاطب، انتخاب كردهایم كه چیزی به ما تحمیل نشود؛ مخصوصاً تصویر. تصویر میتواند بیرحمترین قاتل خلاقیت باشد، و این شجاعت در اجرای رادیویی است كه اصالت انتقال پیام به مخاطب را حفظ می كند.
گفتنی است شبكه رادیویی تهران بهعنوان صدای پایتخت، با محوریت موضوعات شهری، اجتماعی، فرهنگی و چالشهای استان تهران فعالیت میكند. این شبكه با برنامههایی مانند «دور یك میز»، «همسایه سلام»، «كافه سلامت» و دیگر تولیدات گفتوگومحور و تحلیلی، تلاش میكند پلی میان مردم و مسئولان باشد. رادیو تهران از طریق موج FM ردیف 94 مگاهرتز، موج AM ردیف 1332 كیلوهرتز، وبسایت رسمی شبكه و پیامرسانهای داخلی در دسترس مخاطبان قرار دارد.