مدیر رادیو اقتصاد با تاكید بر اینكه رسانه باید بتواند روایت پیشرفت را خلاقانهتر، هنرمندانهتر و با ساختارهای متنوع برنامهسازی به مخاطب منتقل كند، گفت: حرفهای خوب را خوب بزنیم تا موثر باشیم.
سیدمحمدرضا صالحی ـ مدیر رادیو اقتصاد ـ در گفتوگویی با ایسنا درباره تاكید رهبر انقلاب مبنی بر ارائه خبرهای خوش از موفقیتها، پیروزیها و امیدآفرینیها و نقش رسانه در این زمینه گفت: مهمترین كلیدواژهای كه رهبری مطرح كردند كه در دستور كار رسانه قرار بگیرد بحث امیدبخشی و امیدآفرینی بود؛ به این معنا كه تزریق امید به جامعه میتواند مهمترین محور باشد. یكی از راهها هم همین روایات پیشرفتها و دستاوردها بود كه با توجه به اینكه این بحث در سازمان صداوسیما یكی از بخشهای مهم سندتحول بوده در این چند سال اخیر، اقدامات خوبی شروع شده و برنامههای مختلفی تولید شدند كه حتما باید با پرداخت بهتر، جذابتر و با كیفیت بیشتر ادامه پیدا كند.
باید روایت جذاب داشته باشیم
صالحی ادامه داد: باید بتوانیم روایت پیشرفت را خلاقانه و هنرمندانه، با ساختارهای متنوع برنامهسازی انجام دهیم و در این مسیر برنامهریزی خوب و اختصاص زمان مناسب در كنداكتور شبكههای رادیویی و متناسب با ماموریت هر شبكه مهم است. ما شبكههای مختلفی داریم از تخصصی گرفته تا عمومی كه در راستای ماموریت خود به موضوع میپردازند. به عنوان مثال رادیو سلامت روایت پیشرفت در حوزه سلامت را میتواند داشته باشد، رادیو جوان كه برای قشر جوانان است، بحث علم و فناوری و اقداماتی كه در این خصوص انجام شده را باید دنبال كند و یا رادیو اقتصاد به حوزههای مختلف اقتصادی میتواند وارد شود. روایت پیشرفت جزو اولویتهای اصلی شبكه اقتصاد در این چند سال اخیر بوده و آوای تلاش و صدای پیشرفت از شعارهای این شبكه است. رادیو ایران و شبكههای دیگر نیز همین اهداف را دنبال میكنند. بنابراین با برنامهریزی منسجم و دقیق میتوان این موضوعات را به جامعه و نسل جوان منتقل كرد. مخاطبان باید بدانند علیرغم تحریمها و محدودیتهایی كه وجود دارد، چه اقداماتی بهویژه در بخش خصوصی در حوزه پیشرفتها انجام شده است.
رسانه چگونه به نقش خود عمل كند؟
مدیر رادیو اقتصاد با اشاره به دو نقش محوری رسانه مبنی بر رویكرد تبیینی و مطالبهگری، گفت: یكی از مهمترین موضوعات در رویكرد تبینی همین بحث روایت پیشرفتها و دستاوردهاست كه باید بهویژه در حوزه اقتصاد آن را به خوبی برای مردم تبیین كنیم. در رویكرد مطالبهگری هم مسئولان باید مخاطب اصلی ما در رسانه باشند، باید در مواردی مانند رفع موانع تولید كه شركتهای خصوصی با آن مواجهاند، مطالبهگری كنیم. همچنین نكاتی كه مقام معظم رهبری به آنها اشاره داشتند كه علاوه بر رفع موانع تولید، برطرف كردن موانع صدور سریع مجوزها و تحقق رشد اقتصادی 8 درصد بود كه ما باید در ابتدا بگوییم میتوانیم و بعد در راستای آن گام برداریم كه در این مسیر عمل به سیاستهای اصل 44 مطرح است كه رسانه باید آن را جدیتر و موثرتر پیگیری و مطالبه كند.
فرهنگسازی رسانه در الگوی مصرف
صالحی با اشاره به نقش فرهنگسازی رسانه در الگوی مصرف، گفت: یكی از نكات مهمی كه وجود دارد بحث واردات كالای خارجی است كه مشابه داخلی دارند و نیاز به یك فرهنگ سازی دارد. در اینجا هم نیاز به مطالبهگری از اوضاع و دستگاههای مختلف است و هم اینكه بین آحاد جامعه فرهنگسازی شود و الگوی مصرف به سمتی برود كه اگر بدانیم یك كالای داخلی هم ارز از نظر كیفیت كالای خارجی وجود دارد، مردم بتوانند به سمت كالای داخلی گرایش پیدا كنند كه رسانه در این حوزهها باید هنرمندانه، جذاب و خلاقانه ورود پیدا كند.
در این زمینه بخوانید:
كارگردان «بچه مهندس»: از داستانهای ناامیدكننده عبور كنیم/ قهرمان بسازیم
پادكست/داستانی در ستایش امید و پیشرفت
نقش شبكههای رادیویی در روایت پیشرفتها و امیدآفرینی برای جوانان
صالحی با اشاره به نقش شبكههای رادیویی در روایت پیشرفتها و امیدآفرینی برای جوانان گفت: اقداماتی در شبكههای رادیویی ذیل محورهای سند تحول رسانه در دستور كار هست و باید به آن پرداخته شود، ولی باید مصممتر و خیلی جدیتر و با تلاش مضاعف بتوانیم در این مسیر گام برداریم. رادیو ایران در این زمینه برنامههایی دارد كه مهمترین آن ها نمودار، ایران امروز، دستور كار و خاص باشید هستند كه در این ذیل فعالیت دارند. همچنین رادیو جوان در این زمینه برنامه بلامانع، گفتوگوی اقصادی، نوسان و بدون خط خوردگی را در آنتن دنبال میكند. رادیو اقتصاد هم كه حوزه تخصصی است در این زمینه برنامههای مختلفی را تدارك دیده است كه شامل رهیافت، نبض تولید، سهم من، مجله اقتصاد، مجله كشاورزی، روی خط اقتصاد، جهش تولید و برنامهای برای بانوان كارآفرین با نام آفرین بانو را روی آنتن دارد كه به تازگی در كنداكتور پخش رادیو اقتصاد قرار گرفته است. سایر شبكه ها نیز متناسب با ماموریت خود، برنامههایی را روی آنتن دارند و تدارك خواهند دید.
چگونه جوان امروزی را به سمت رسانه جذب كنیم؟
مدیر رادیو اقتصاد در پایان در پاسخ به این پرسش كه چطور میتوان برنامههایی تولید كرد كه با جوان امروزی ارتباط برقرار كند؟ توضیح داد: برای حوزه جوانان در رادیو، شبكهای تخصصی به همین نام داریم و برنامه ها متناسب با این حوزهها تولید میشوند. بحث دیگر جذابیت در برنامه هاست كه در ساختار و محتوا باید به آن توجه داشته باشیم. در حوزه ساختار كه متنوع است ممكن است وقت هایی به دلیل اقتضاعات شبكه برنامه گزارشی از دستاوردها داشته باشیم كه خود این گزارش اگر خوب تولید شود و المانهای رسانهای و نیاز مخاطب در آن دیده شده باشد، منجر به این میشود كه جوانان به چشم خود این پیشرفت ها را ببینند و بشنوند، در امیدآفرینی و امیدبخشی هم قطعا موثر خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت ساختار برنامه سازی در تلویزیون و رادیو گفت: با بروز و ظهور رسانه های نوین و همچنین با وجود فضای مجازی، نیاز جوان امروزی این است كه در قالبهای متنوع و جذاب بتوانیم مطالب خوبی را منتقل میكنیم و این كار را به بهترین شكل هم انجام دهیم. درواقع حرف های خوب را خوب بزنیم و به مخاطب و جوانان انتقال دهیم تا رسانه را دنبال كنند و بپذیرند و در زمینه امیدبخشی موثر باشیم.
انتهای پیام