خواهش می‌كنم «صبح جمعه با شما» را با دقت گوش كنید!

معاون صدا با یادآوری اینكه در یك جنگ تمام عیار رسانه‌ای هستیم، تصریح كرد: باید اعتراف كنیم دشمن از ما در این زمینه قوی‌تر است و بیشتر توانسته رفتار مردم را شكل بدهد. او در عین حال به یكی از مولفه‌های سرمایه اجتماعی مبنی بر نشاط اجتماعی و نقش رادیو در این زمینه تاكید كرد.

1403/12/27
|
11:24

علی بخشی‌زاده ـ معاون صدا ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تهیدات نرم‌افزاری دشمن و نقش رادیو در مقابله با آن، اظهار كرد: همه معترفیم كه سرمایه اجتماعی‌مان تا حدودی ضربه خورده است. وقتی می‌گوییم سرمایه اجتماعی، یعنی چه و از این مفهوم كه شامل چند مولفه است، چه پنداشتی داریم. امید فردی، احساس امنیت، نشاط، مشاركت و رضایتمندی، همه و همه مفاهیمی است كه مجموع آنها سرمایه اجتماعی را می‌سازد و طبیعی است كه این مسئله هم در دستور كار رادیو باشد.

معاون صدا درباره شاخصه امید و نقش رسانه‌ای همچون رادیو در زمینه تاكید بر هویت ملی، با بیان اینكه دشمن تلاش می‌كند كه بگوید شما نمی‌توانید، در این زمینه اظهار كرد: كافی است به تجربیاتمان و به آمارهای دقیق و صادقانه برگردیم؛ به عنوان مثال در حوزه مرگ و میر كودكان، در حوزه مرگ و میر بانوان هنگام زایمان، یا اصلا در زمینه شاخص امید به زندگی، ببینیم كجا بودیم و به كجا رسیدیم. آیا دنیا در این زمینه این سرعت را داشته است؟ در زمینه‌های دیگر هم همین‌طور. جوانانمان را باور كنیم. اگر زحمات جوانانمان در این شركت‌های دانش بنیان را به درستی به تصویر بكشیم، آیا امیدبخش نیست؟ آیا مقابله با جنگ نرم دشمن نیست؟ جنگی كه در آن به ما تزریق می‌كنند، شما نمی‌توانید و شما موفق نمی‌شوید.

بخشی‌زاده با بیان اینكه درست است كه در نقطه مطلوب نیستیم، در عین حال گفت: می‌توانم بگویم ما به سمت هدف دقیق راه می‌رویم. مسائلی هم داریم، مشكلات هم داریم، ولی افتان و خیزان به سمت هدف حركت می‌كنیم. رادیو موظف است در این زمینه‌ زبان مردم باشد. پاسخگویی را از مسئولان محترم طلب كند؛ یعنی در حیطه‌های مختلف مطالبه‌گری كند.

معاون صدا در همین زمینه با اشاره به اهداف راه‌اندازی رادیو بهاران كه ویژه نوروز افتتاح شد، توضیح داد: همین بحث رادیو بهاران یكی از نیازهای اساسی مردم است. مردم ایران اهل مسافرت هستند و تا شرایط ایجاد شود، مسافرت می‌كنند؛ الحمدالله این چقدر روحیه خوبی است. ما باید در این حوزه فرهنگ‌سازی كامل انجام دهیم و خطرهای احتمالی این سفر را گوشزد كنیم. طبیعی است كه رسانه باید در این زمینه در خدمت مردم باشد.

بخشی‌زاده در زمینه اعتمادسازی و جذب مخاطب، به لزوم بهره بردن از هنرمندان طنز و كمدی شناخته شده برای بالا بردن روحیه نشاط اجتماعی تاكید و اظهار كرد: شما اگر كنداكتور رادیو را مرور كنید و میزان برنامه‌هایی كه منجر به نشاط‌افزایی می‌شود را بررسی كنید، می‌بینید كه ما اصلا شبكه تخصصی ویژه صبا را در همین زمینه راه‌اندازی كردیم. نشاط‌افزایی یكی از مولفه‌های سرمایه اجتماعی است؛ اینكه داشته‌های مردم را به آنها یادآوری كنیم و طبیعی است كه در این شرایط نشاط پیدا می‌كنند و این امر در دستور كار رادیو صباست.

این مقام مسوول در صداوسیما با اشاره به برنامه‌های طرب‌انگیز و برنامه‌ای نظیر «صبح جمعه با شما» تصریح كرد: برخی فكر می‌كنند، این برنامه لوده است! نه، خواهش می‌كنم برنامه را با دقت گوش كنید. بسیاری از خواسته‌های ما را در حوزه تعامل فردی و اجتماعی در قالب طنز در این برنامه بیان می‌شود. بخش طنز شبكه رادیویی سلامت و بخش‌های طنز شبكه رادیویی ایران، به دنبال همین نشاط اجتماعی هستند.

معاون صدا با بیان اینكه ما در یك جنگ تمام عیار رسانه‌ای هستیم، تصریح كرد: باید اعتراف كنیم دشمن از ما در این زمینه قوی‌تر است و بیشتر توانسته رفتار مردم را شكل بدهد. اما ما ان‌شاءالله با رفع معایب‌ و با تكیه بر نقاط قوت‌، حتماً باید برنامه‌ریزی ویژه داشته باشیم.

بخشی‌زاده در پایان در پاسخ به اینكه ساخت كار طنز و كمدی با وجود شبكه‌های اجتماعی كاری دشوار است، رادیو در این زمینه چقدر تلاش كرده برای بیان نقدها و ایجاد نشاط از نویسندگان شناخته شده و آزمون پس‌داده بهره ببرد؟ اظهار كرد: رسانه رادیو مبتنی بر نویسندگی است. در تمام ساختارهای برنامه‌سازی اینگونه است. یعنی حوزه نمایش مبتنی بر نویسندگی است. برنامه‌های تركیبی، حتی مستندهای ما باید اتكایشان به پژوهش باشد. وقتی در برنامه تحقیق و پژوهش صورت گیرد، طبعاً در حوزه ادبیات مسئله دارای غنای خاص خواهد شد و مجریان توانمند ما می‌توانند این را به زبان برنامه بیان كنند. برنامه «ایرانشهر» و «استاد كمال همنشین» در رادیو ایران نمونه‌ای از همین برنامه‌هاست.

انتهای پیام

دسترسی سریع