شبكههای مختلف رادیویی از رادیو فرهنگ وایران گرفته تا اقتصاد، گفتوگو،تهران،نمایش، جوان وصبا با برگزاری چهلوسومین جشنواره فیلم فجر با حضور در برج میلاد، علاقهمندان و دوستداران سینما را لحظه به لحظه با معرفی جدیدترین فیلمها و نقد و بررسی آنها در گفتوگو با بازیگران، كارگردانان و عوامل پشت صحنه همراهی میكنند.
ارائه تازهترین اخبار و رویدادها،بازتاب حاشیهها و اتفاقات پیرامون جشنواره و...از برنامههایی همچون برداشت43، پردیس ملت، باغ هنر، سودای سیمرغ، بازار سینما و سیمرغ صبا و... بهصورت زنده و تصویری از جشنواره تقدیم علاقهمندان میشود. در این گزارش با تهیهكنندگان این برنامهها گفتوگو كردهایم كه در ادامه میخوانید.
رادیو ایران؛ «باغ هنر»
عبدا... علایی، تهیهكننده برنامه«باغهنر» از رادیو ایران كه حدود 10 سال است جشنواره فیلم فجر را پوشش میدهد، میگوید: این برنامه سالهاست در نقش منتقد و حامی سینمای ایران بهویژه در ایام جشنواره فعالیت میكند. حدود 10 سال است این برنامه جشنواره فیلم فجر را پوشش میدهد و در این سالها تلاش كرده فضایی را ایجاد كند كه مخاطبان سینما راحتتر بتوانند فیلمشان را با یك پشتوانه ذهنی انتخاب كنند. در باغ هنر سعی میكنیم از منتقدان و شخصیتهای سینمایی استفاده كنیم. بخشی با عنوان حاشیههای سینما طراحی شده كه درباره مشكلات پیش پای برنامهسازان، تهیهكنندهها و كارگردانها است. وی معتقد است: این برنامه در ایام جشنواره بدون لكنت حرف میزند و با زوایایی كه دیگران نگاه نمیكنند، مباحث را مطرح میكند، مثلا در حوزه آموزش نقد موسیقی گروهی تشكیل شده كه سالها جایزه بهترین فیلم را به لحاظ رعایت پاسداشت زبان فارسی به فیلمسازان بهتر اهدا میكند. سعی میكنیم در كنار بحث نقد، بحث مقایسهای نیز داشته باشیم كه فیلمها و جشنوارهها نسبت به سالهای پیش چه تغییراتی داشته است. علایی در باغ هنر پیگیر این است كه آیا جشنواره فیلم فجر یار سینمای ایران است و توضیح میدهد: میخواهیم به یك چیز واحد برسیم كه آیا جشنواره یار سینمای ایران است؟ آیا نماینده كامل تمام ظرفیتهای ایران است؟ بحث سلیقهها را بررسی میكنیم و سعی داریم با چكشكاری به یك ایده واحد برسیم كه یك جشنواره خوب چه در حوزه كارشناسی، چه در حوزه داوری، چه در حوزه فیلمهایی كه باید باشد، چه مشخصه و ویژگیهایی داشته باشد. خیلی وقتها دیدهایم كه انتقادهای ما كارساز بوده، مخاطبان و مدیران در این فضا وارد شدهاند و سالهای متمادی پاسخگو بودند و بخشهایی باعث تغییر شده است. مخاطبان میتوانند برنامه باغ هنر را هر روز ساعت 16 تا 16:30 از رادیو ایران بشنوند.
رادیو فرهنگ؛ «برداشت 43»
رویا ولیزاده، تهیهكننده برنامه«برداشت 43» از رادیو فرهنگ میگوید: ما در این برنامه با منتقدان، بازیگران و كارگردانان و... گفتوگوی تخصصی میكنیم. با توجه به این كه برداشت 43 از شبكه رادیویی فرهنگ پخش میشود، سینما بخش مهمی از فرهنگ یك جامعه را در خودش دارد. شبكه رادیویی فرهنگ با توجه به اولویتهایش فیلمهایی را كه در این حیطه است، بررسی میكند.وی در پاسخ به این پرسش كه چقدر نقش رادیو را در این رویداد بزرگ فرهنگی تاثیرگذار میدانید و حضور رادیو در كاخ جشنواره میتواند بر جامعه دوستداران سینمایی ارزشمند باشد؟ عنوان میكند: رادیو در این رویداد فرهنگی بسیار تاثیرگذار است، چرا كه یك رسانه قدیمی و پویاست، خیلی از اولویتهای فرهنگی را چه در حوزه سینما، چه در حوزه تئاتر و موسیقی دنبال كرده و آنها را خیلی راحتتر از رسانههای دیگر منتقل میكند. رادیو زبان معیاری دارد كه میتواند شنونده و مخاطب را خیلی درگیر كند تا آنها بتوانند متوجه قضایا و موضوعی شوند كه ما به آن میپردازیم. سینمای فجر یكی از آنهاست.ولیزاده با اشاره به تضارب آرا در برداشت 43 یادآوری میكند: برای اینكه توازن برقرار شود ما در برنامه به تضارب آرا پایبند هستیم، با دعوت از منتقدانی كه نظرات مثبت و البته كسانی كه نظرات منفی دارند، توازن را برقرار میكنیم.برداشت 43 هر روز ساعت 16 تا 17 از رادیو فرهنگ پخش میشود و مخاطبان هم میتوانند برنامه را به صورت تصویری از ایرانصدا ببینند.
رادیو تهران؛ «پردیس ملت»
نیكو یوسفی، تهیهكننده برنامه رادیو تهران است كه این روزها با عنوان برنامه «پردیس ملت» از جشنواره فیلم فجر مخاطبانش را همراهی میكند. او میگوید: پردیس ملت در ایام جشنواره هر شب از ساعت 20:30 تا 21 از شبكه رادیویی تهران روی موج اف.ام ردیف 64 مگاهرتز میرود. تیم برنامهساز پردیس ملت،هر روز در برج میلاد حضور دارند وگزارشها، نقد و گفتوگوهای دست اول درباره فیلمها، اخبار جشنواره و همچنین بازخوردهای پس از پخش فیلمها را به شنوندگان ارائه میدهند.وی عنوان میكند: در این برنامه سعی میشود ضمن معرفی هر فیلم و عوامل سازنده آن پس از پخش تیزر فیلم، با یك منتقد سینمایی گفتوگو و بخشهایی از نشست خبری هر فیلم نیز پخش شود.یوسفی با اشاره به این كه برنامه پردیس ملت، نگاهی جدی، دغدغهمند و به دور از پیشداوری به تمام گونههای هنر دارد، میافزاید: این برنامه همچنان نگاه جدی خود را به هنر سینما درتمام زیرشاخههایش خواهد داشت كه شامل بازیگری، كارگردانی، آهنگسازی،جلوههای ویژه،گریم، طراحی صحنه و لباس، صدابرداری، فیلمنامهنویسی و... است و بسیار جدی، دغدغهمند و به دور از پیشداوری به این دوره از جشنواره فیلم فجر میپردازد.
رادیو گفتوگو؛ «سودای سیمرغ»
رقیهزهرا پرندآور، تهیهكننده برنامه«سودای سیمرغ» از رادیو گفتوگو با اشاره به تدابیری كه برای جذابیت بیشتر و جذب مخاطبان اندیشیده است، بیان میكند: دعوت از عوامل سازنده فیلم و نقد فیلمها با حضور منتقدانی كه نظر مثبت و منفی دارند، میتواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد، چرا كه در این برنامه به تضارب آرا توجه ویژه میشود.وی وجه تمایز برنامه را در حضور مجری باتجربه و چهره میداند و میگوید: مجری برنامه سودای سیمرغ، شاهین جمشیدی است، چهرهای شناخته شده در اجرای تصویری و این میتواند وجه تمایز قابلتوجهی با برنامههای دیگر ایجاد كند. توجه به محتوای نقد مناسب برای فیلمها و دعوت از منتقدان متخصص از دیگر وجوه مثبت و متمایز برنامه سودای سیمرغ است. حتما در نظر داریم از منتقدان با نظرات مثبت و منفی استفاده كنیم تا گفتوگو درباره فیلم بهدرستی شكل بگیرد. پرندآور در پاسخ به این پرسش كه سودای سیمرغ برای طراوت بیشتر برنامه از چه زوایای تازهای به این دوره از جشنواره میپردازد؟ میافزاید: با دعوت از كارشناسان در سه بخش و درنظر گرفتن بخش اخبار جشنواره در ابتدای برنامه سعی میكنیم تا ریتم خوبی در برنامه ایجاد كنیم. سعی میكنیم از منتقدان خبره در برنامه استفاده كنیم، همچنین از عوامل و بازیگران فیلم كه سبب پویایی بیشتر برنامه میشود، بهره میبریم.تهیهكننده سودای سیمرغ در بخش دیگری از صحبتهایش درباره این كه در حوزه سینما چه میزان دغدغهمند است؟ عنوان میكند: با توجه به اینكه سالها در حوزه سینما كار كردهام، به نظر میرسد سینمای ایران در حوزه مدیریت باید بازنگری شود تا شاهد ریلگذاری بهتری برای تولیدات فاخر باشیم.
رادیو اقتصاد؛ «بازار سینما»
فرزانه صادقیان، تهیهكننده برنامه«بازار سینما» ازرادیو اقتصاد میگوید: حدود 10 سال است كه در جشنوارههای فیلم فجر شركت میكنم. چندین سال كه در حوزه اقتصاد و هنر بهویژه در عرصه سینما فعالیت میكنم. به نظرم وجه تمایز رادیو اقتصاد نسبت به شبكههای دیگر خیلی مشهود است، چرا كه نگاه ما صرفا اقتصادی است. شبكههای دیگر بیشتر تمركز روی نقد فیلم و نقد محتوایی دارند اما بازار سینما از زاویه اقتصادی به فیلم نگاه میكند؛ از مرحله ساخت، تولید تا توزیع و پخش فیلمهایی كه در طول سال اكران میشود. همچنین به گیشه فیلمها و تأثیری كه برگزاری چنین جشنوارههایی میتواند در اقتصاد سینمای كشور داشته باشد، پرداخته میشود. برنامه بازار سینما كاری از رادیو اقتصاد كه ازساعت 17تا17:40روی موج اف.ام ردیف 98 مگاهرتز میرود و همچنین به صورت تصویری از ایرانصدا تقدیم علاقهمندان میشود.
رادیو صبا؛ «سیمرغ صبا»
آزاده شاهرخمهر، تهیهكننده برنامه«سیمرغ صبا» از رادیو صبا درباره اینكه برای جذابیت بیشتر برنامه و جذب مخاطبان چه تدابیری اندیشیده شده است، میگوید: یكی از بخشهای جذاب برنامه پخش قطعات صوتی از اكران فیلمهاست. علاوه بر اینها، نشستها، حواشی اخبار و رویدادها هم پوشش داده میشود. وی با اشاره به وجه تمایز برنامه سیمرغ صبا با دیگر برنامههای شبكههای رادیویی كه این رویداد را پوشش میدهند، عنوان میكند: در این برنامه ما به پوشش اخبار و حواشی جشنواره از زاویه طنز میپردازیم. همچنین به معرفی فیلمی كه هر روز از نگاه مخاطبان برگزیده شده است، خواهیم پرداخت. تهیهكننده سیمرغ صبا در پاسخ به این پرسش كه در حوزه سینما چه دغدغههایی دارید و چگونه میخواهید در برنامههای رادیویی به آن بپردازید و مورد بررسی قرار دهید؟ میگوید: با توجه به این كه تحصیلاتم و مطالعاتی كه درباره سینما بهویژه سینمای ایران دارم، احساس میكنم در حوزه سینمای ایران، به تولیدات و ظرفیتهایی كه وجود دارد، بیتوجهی شده است. بهنظرم باید با توجه به تاثیراتی كه سینما روی جامعه دارد، بیشتر به هنر هفتم توجه شود.وی درخصوص اینكه در برنامه چه میزان سعی میشود كه به تضارب آرا توجه شود تا شنوندگان خودشان دیدگاه منتقدان را قضاوت كنند؟ بیان میكند: نقد باید از دو جنبه مثبت و منفی مطرح شود تا بتواند نظر همه مخاطبان را جلب كند. ما نقد مثبت و منفی را میگوییم و قضاوت را بهعهده مخاطب میگذاریم.
رادیو نمایش؛ «سینماگرام»
میثم كریمی، تهیهكننده و مجری برنامه «سینماگرام» از رادیو نمایش درباره راههای جذب مخاطب صحبت میكند و میگوید: مخاطب جشنواره فیلم فجر علاقه دارد كه بخشی از فیلم را بشنود، چرا كه برایش صداهای جدیدی كه قرار در ماههای آینده از سینما بشنوند، تازگی دارد و میتواند از رادیو دنبال كند. یكی از موارد دیگر حضور چهرههایی است كه ممكن است ما آنها را در طول سال كمتر در رادیو ببینیم و حضور این افراد در برنامه میتواند در جذب مخاطب تأثیرگذار باشد.وی با اشاره به وجه تمایز برنامه سینماگرام میافزاید:باتوجه به این كه شبكه نمایش یك شبكه تخصصی است،دراین حوزه سعیمیكنیم به مسائل تخصصیتر بپردازیم. خیلی از برنامهها بیشتر جنبه خبری دارند اما ما درسینماگرام درباره مسائلی صحبت میكنیم كه خیلی تخصصی از طرف مخاطب دنبال میشود. ما مخاطب تخصصی سینمایی داریم، به همین دلیل مخاطبان رادیو نمایش از ما انتظار دارند درباره مسائل كلی صحبت نكنیم و به سراغ جزئیات برویم. علاوه بر اینها ما در طول سال برنامههای مختلفی را برای حضور مسئولان سازمان سینمایی، اهالی رسانه، بازیگران و عوامل پشتصحنه فیلمها در برنامه ترتیب میدهیم و باعث میشود كه در زمان جشنواره هم سینماگرام برای مسئولان سینمایی و اهالی سینما شناخته شده باشد وراغبتر به برنامه بیایند.كریمی درباره این كه برنامه سینماگرام چگونه بدون تعارف و مطالبهگر پیگیر دغدغههای مخاطبان است، توضیح میدهد: شعار برنامه ما، رك، صریح و بیپرده درباره مسائل سینماست. ما سعی میكنیم باری از دوش سینمای ایران برداریم نه این كه باری روی دوش سینمای ایران داشته باشیم. با توجه به این شعار و دغدغهای كه داریم خیلی بیتعارف صحبت میكنیم، مطالبهگر هستیم و صرفا جنبه خبررسانی نداریم.معمولاهم به سراغ افراداصلی همچون منتقدان نامآشنامیرویم؛مسئولان رده اصلی جشنواره و كارگردانهایی كه فیلمهای مهم دارند.