كارشناس علوم ارتباطات اجتماعی گفت: یك نقش خانواده در شكل دهی ذائقه فرزندان و نوع برقراری ارتباط فرزند و خانواده اساسی و بدون انكار است.
لیلا وصالی كارشناس علوم ارتباطات اجتماعی و عضو هیئت علمی المپیاد بین المللی سواد رسانه ای در گفتگو با برنامه اجتماعی رادیو گفت وگو با موضوع "سواد رسانه ای و نقش خانواده ها " گفت: نقش خانواده در شكل دهی ذائقه فرزندان و نوع برقراری ارتباط فرزند و خانواده اساسی و بدون انكار است چرا كه بخشی از موضوع سواد رسانه ای به ذائقه سازی رسانه ای باز می گردد.
وی افزود: همانگونه كه برخی خانوادها از مواد خوراكی ترش استقبال می كنند و در آینده نیز به مصرف این نوع خوراكی عادت می كند اینكه ذائقه فرزندان را با چه نوع محتوای رسانه ای عادت می دهیم بسیار مهم است.
وصالی با تاكید بر نقش مهم خانواده در ذائقه سازی رسانه ای گفت: قبل از آنكه كودكان اقدام به انتخاب رسانه ای بكنند این خانواده است كه لوح فشرده خریداری كرده و آن را در اختیار فرزند قرار می دهد و به نوعی ذائقه سازی می كند، بنابراین بسیار اهمیت دارد كه چه نوع محتوایی را در ابتدا برای او درنظر گرفته ایم چرا كه بعدها نسبت به این محتوا عادت و یا علاقه پیدا خواهد كرد.
عضو هیئت علمی المپیاد بین المللی سواد رسانه ای با اشاره به الگوبرداری فرزندان از والدین اظهارداشت: فرزندان به شدت به دنبال تقلید و الگو برداری از پدر و مادر خود هستند و لذا اگر فرزندی والدین خود را دائما همراه با موبایل ببیند این موضوع در ذهنش تداعی می شود كه او هم باید از این ابزار استفاده كند.
و این كارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با تاكید بر لزوم آگاهی والدین از محتوای بازی های رایانه ای بیان كرد: یكی از اقداماتی كه می تواند در افزایش سواد رسانه ای و جلوگیری ازآثار مخرب محتوای ناسالم رسانه جلوگیری كند عمومیت بخشیدن به استفاده از آن است به عبارت دیگر فرزندان علاقه دارند از رسانه ها در خلوت خود استفاده كنند و یا به تنهایی بازی كنند و در اینجا و الدین می توانند با همراهی او در استفاده ازرسانه و یا بازی ضمن اطمینان از محتوا، نكات مثبت و منفی آن را به همراه هم به چالش بكشند.
وصالی در پایان تصریح كرد: با یك سرچ ساده در اینترنت والدین میتوانند از محتوای بازی و یا رسانه ها آگاه شوند و با استفاده از تجربیات دیگران و آموختن آموزش های لازم میتوانند به افزایش سواد رسانه ای خود و فرزندان كمك كنند.