مدیركل هماهنگی صادرات محصولات كشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت، پسته و زعفران ایران را رقیب بلا منازع در دنیا دانست و گفت: بایستی در بسته بندی و برندسازی كه منتج به ارزش افزوده می شود، تلاش بیشتری صورت گیرد.
مدیركل هماهنگی صادرات محصولات كشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت، پسته و زعفران ایران را رقیب بلا منازع در دنیا دانست و گفت: بایستی در بسته بندی و برندسازی كه منتج به ارزش افزوده می شود، تلاش بیشتری صورت گیرد.
به گزارش رادیو گفت وگو محمود بازاری در برنامه "رویداد" ضمن ارزیابی وضعیت كنونی صادرات كشور اظهار كرد: «صادرات یكی از مباحث مهم در اقتصاد ملی است و در برنامه ریزی های فرادستی، دولت و قانونگذاری به این امر تاكید شده است.»
وی صادرات در حوزه تولید و اشتغال در سال جاری را یك اهرم و محرك اساسی برشمرد و افزود: «یكی از راه های اصلی رونق تولید و اشتغال به عنوان دو محور شعار سال، توسعه ی صادرات غیر نفتی است.»
بازاری مجموع صادرات در شش ماهه نخست سال در حوزه كالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نزدیك ارزش صادرات سال قبل با كاهشی جزئی تخمین زد و گفت: «معمولا در بخش كشاورزی، آمار كمتر از شش ماهه دوم سال است و كماكان رشد وزنی و ارزشی نداشتیم.»
وی در عین حال از رشد وزنی قابل توجه صادرات اقلام خوراكی و محصولات كشاوری سخن گفت و افزود: «امیدواریم در ماه های آینده خاصه در بخش كشاورزی و با توجه به فصل برداشت، رشد مناسبی را شاهد باشیم.»
بازاری در بخشی دیگر از مصاحبه خود با برنامه "رویداد" به صادرات موثر اشاره تصریح كرد: «متاسفانه در حوزه تنوع سازی كالا و بازار به آرمان های خوبی دست نیافتیم كه یكی از نقاط اصلی صادرات كشور محسوب می شود.»
وی با بیان این مطلب افزود: «مزیت های صادراتی كشور سمت و سویی با ارزش افزوده كمتر دارد؛ البته محصولات سنتی كشورمان در دنیا ركورد دار هستند و نمی توان گفت تمام اقلام صادراتی دارای ارزش افزوده كمتر هستند.»
بازاری پسته و زعفران ایران را جز رقبای بلامنازع در دنیا دانست و گفت: «در رابطه با شاخص های كیفی، بسته بندی و برندسازی كه منتج به ارزش افزوده در صادرات می شود، باید تلاش بیشتری صورت گیرد.»
وی پررنگ نمودن نقش بخش خصوصی در حوزه صادرات را مورد تاكید قرار داد و افزود: «دستگاه ها بایستی الزامات تشویقی و حمایتی را سرلوحه قرار دهند؛ در حالیكه امسال هنوز تخصیص صورت نگرفته كه یكی از مشكلات ماست.»
بازاری مزیت های منطقه ای را از دیگر فاكتورهای مهم در امر صادرات برشمرد و بیان كرد: «بازار عراق با توجه به نقش ایران از منظر امنیتی و اقتصادی، بازاری بلامنازع برای ماست و باید احساس كنیم كه عراق بازاری تمام عیار برای ایران است.»
وی یكی از اهداف [از دست رفته ی برجام] را بازگشت به سمت بازارهای سنتی عنوان كرد و ادامه داد: «اروپا، امریكای شمالی و شرق دور از جمله ژاپن و كره جزء كشورهایی بودند كه در سبد بازارهای صادراتی ایران قبل از تحریم ها حاضر بودند.»