رسولی نژاد گفت: اعتقاد مجلس این است كه واردات خودروهای لوكس و گران قیمت تاثیر چندانی بر قیمت خودرو در داخل كشور ندارند و به همین جهت واردات خودروهای كاركرده را در دستور كار قرار داده است.
برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتوگو در خصوص واردات خودرو و چالشهای دیده نشده این طرح با حسن كریمی سنجلی كارشناس صنعت خودرو و رسولی نژاد عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو كرد.
حسن كریمی سنجلی با اشاره به تصویب دو طرح در مجلس درباره واردات خودرو گفت: یك طرح درباره واردات خودروهای صفر كیلومتر و طرح دیگر خودروهای كاركرده و دست دوم است. طبیعتا واردات خودرو از نوع صفر كیلومتر، یك ضرورت برای تنظیمگری بازار است و باید در طول چند سال گذشته اتفاق میافتاد.
وی محدودیت مطلق واردات را موجب آشفتگی در بازار خودرو دانست و اظهار كرد: موضوع واردات خودروهای دست دوم، مصداق از آن طرف بوم افتادن است. از یك سو بیش از پنج سال واردات را مطلق ممنوع میكنیم و اجازه وارد كردن حتی یك دستگاه خودرو را هم نمیدهیم كه نتیجه آن از كنترل خارج شدن بازار است. از سوی دیگر خودروی صفر كیلومتر و دست دوم وارد میكنیم و اعلام میشود هر فرد حقیقی میتواند خودرو وارد كند.
این كارشناس صنعت خودرو افزود: تبعات این اقدام بیضابطه از نظر فنی و هم از نظر محدودیتهای ارزی در كشور، زیاد خواهد بود اما متاسفانه این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین با واردات خودروهای صفر كیلومتر موافق هستم اما واردات خودروهای كاركرده با شرایط ارزی كشور و به دلیل مسائل فنی درست نیست.
وی درباره دلایل فنی كه موجب میشود واردات خودروهای كاركرده اقدامی اشتباه باشد توضیح داد و بیان كرد: خودروهای كاركرده بر اساس شرایط آب و هوایی خاص یك منطقه جغرافیایی تولید شدند كه عموما استاندارد یورو 6 دارند. این خودروها وقتی وارد كشور میشوند، طبیعتا سوخت مورد نیاز آنها را در اختیار نداریم و این در حالی است كه موتور این خودروها چند با همان سوخت یورو 6 استفاده شدهاند. این مسئله موجب افزایش هزینهها و خرابی موتور خودرو میشود.
در ادامه رسولی نژاد در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتوگو با اشاره به اینكه یكی از طرحهایی كه مجلس یازدهم از ابتدای تشكیل به آن ورود كرد، طرح ساماندهی خودرو بود، گفت: این طرح بعدها به طرح واردات خودرو معروف شد اما علی رغم رای قاطع نمایندگان مجلس، مجمع تشخیص آن را رد كرد. این روند ادامه داشت تا اینكه در بهمن سال 1400 رهبر انقلاب ورود كردند و گلایه مردم را در خصوص مشكلات خودرو محق دانستند.
وی با اشاره به مصوبه دیگر مجلس برای واردات خودروی كاركرده اظهار كرد: در ایام تعطیلات و بر خلاف قانون اساسی، مجمع تشخیص این مصوبه را رد كرد. علی رغم اینكه انتظار داشتیم رئیس مجلس در مقابل این اقدام مقاومت كند، این كار انجام نشد.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب واردات خودرو اشاره و بیان كرد: اعتقاد مجلس این است كه واردات خودروهای لوكس و گران قیمت تاثیر چندانی بر قیمت خودرو در داخل كشور ندارند.
وی اشاره كرد: در زمان طرح قانون واردات خودروی كاركرده در مجلس، انجمن وارد كنندگان خودرو هم با طرح ما مخالف بودند. یك كارخانه تولید خودرو در خارج از كشور 800 خودرو تولید كرد كه 200 خودرو وارد كشور شد و هیچ كس درباره چگونگی ورود این خودروها به كشور سوال نپرسید و هیچ تاثیری هم در قیمت خودروی داخلی نداشتند.
رسولی با تصریح بر این موضوع كه واردات خودروهای كاركرده بر كاهش قیمت خودرو در داخل تاثیرگذار است، گفت: خودروهای كاركردهای كه قرار است وارد شوند باید كاملا سالم باشند.