تهران امروز با مشكلات جدی در حملونقل، نظافت و زیرساختهای شهری مواجه است. اعضای منتقد شورای ششم، مهدی اقراریان و ناصر امانی، با ارائه آمار و تجربههای عملی، تأكید میكنند كه عملكرد شهرداری بیشتر نمایشی بوده و بسیاری از وعدهها عملی نشده. آنها بر ضرورت نظارت مؤثر شورا و مدیریت پروژههای زیربنایی برای پاسخگویی به نیازهای واقعی شهروندان تأكید دارند.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، در برنامه «دور یك میز» رادیو تهران با حضور دكتر ناصر امانی، معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شورای شهر تهران و دكتر مهدی اقراریان، رئیس كمیته حقوقی شورای شهر تهران به موضوع واكاوی شكاف میان گزارش و واقعیت در شهرداری تهران پرداخته شد.
بگفتهی امانی در 25 مهر 1403، وضعیت مدیریت شهری پایتخت و شكاف میان گزارشها و واقعیت بررسی شد. امانی با اشاره به لایههای پیچیده تهران و بیتوجهی دولتها به تعهدات قانونی در حوزه حملونقل عمومی، از ساختار ناكارآمد اداره پایتخت انتقاد كرد.
تهران سه چهره دارد و از بیقانونی در اداره پایتخت رنج میبرد
دكتر مهدی اقراریان با مرور تحولات مدیریتی تهران از دوران قاجار تا امروز، از تغییر پارادایمهای اداره شهر سخن گفت. او تأكید كرد كه پس از انقلاب، دورههای گوناگونی از مدیریت توسعهگرا تا انسانمحور تجربه شده، اما در دوره كنونی شاهد بازگشت به «توسعه كالبدی» و «حكمرانی گزارشی» هستیم.
به گفته وی، در حكمرانی نمایشی، ظاهرگرایی، تبلیغات و بیانیههای پرزرقوبرق جایگزین كارآمدی واقعی میشوند. اقراریان افزود شهرداری تهران امروز بیشتر بر مدیریت افكار عمومی و اقدامات نمادین تمركز دارد تا حل مشكلات ساختاری شهر. او تأكید كرد كه بدون تغییر رویكرد و ارتقای مهارت مدیریتی، چالشهای تهران نهتنها كاهش نمییابد، بلكه افزایش خواهد یافت.
شكاف میان وعده و واقعیت در مدیریت شهری تهران؛ از ركود هوشمندسازی تا بحران حملونقل
امانی، معاون برنامهریزی و توسعه شهری شورای شهر تهران، به انتقاد از عملكرد مدیریت فعلی شهرداری تهران پرداخت و از تضعیف سازمان فناوری اطلاعات و ناتمامماندن پروژههای هوشمندسازی و كمتوجهی به حملونقل عمومی سخن گفت.
امانی در گفتوگو با رادیو تهران گفت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری كه در دورههای گذشته از سازمانهای برتر كشور بود، با دخالتهای بیرونی و تصمیمهای غیركارشناسی در دوره جدید تضعیف شده است. به گفته او، سامانه «تهران من» با تغییر نام به «شهرزاد» عملكرد پیشین خود را از دست داده و در ارائه خدمات به شهروندان ناكارآمد است.
او افزود: با وجود تخصیص بیش از 50 درصد بودجه شهرداری به حوزه حملونقل، تنها 11 درصد از اعتبارات شركت بهرهبرداری مترو پرداخت شده است. همچنین وعده شهردار مبنی بر تأمین 5500 دستگاه اتوبوس تا پایان 1403 تحقق نیافته است. امانی اختلاف دیدگاه در شورای شهر و ناتوانی اقلیت منتقد در پیگیری استیضاح شهردار را از دیگر چالشهای نظارتی شورا عنوان كرد.
شكاف نظارت و قدرت در شهرداری تهران؛ اقراریان از خطر تكصدایی در شورا هشدار داد
در برنامه «دور یك میز» رادیو تهران، دكتر مهدی اقراریان، رئیس كمیته حقوقی شورای شهر تهران، با اشاره به چالشهای نظارتی در شهرداری پایتخت، از نادیدهگرفتن نقش شورا و گسترش نفوذ شهردار در هیئت دولت انتقاد كرد.
دكتر مهدی اقراریان در گفتوگو با رادیو تهران درباره وضعیت نظارت بر شهرداری تهران اظهار داشت كه شورا میان دو گزینه «پذیرش حداقل نظارت» یا «از دست دادن كامل آن» قرار دارد. او تأكید كرد هدف منتقدان دكتر زاكانی، شهردار تهران، جلوگیری از تبدیل شورا به نهادی نمایشی بوده است.
به گفته وی، شورا در برخی تصمیمات اجرایی دور زده میشود و حضور شهردار در هیئت وزیران امكان لابیگری در سطح دولت را فراهم كرده، در حالیكه اعضای شورا از چنین امتیازی بیبهرهاند.
اقراریان خواستار حضور رئیس شورای عالی استانها در جلسات هیئت وزیران برای توازن قدرت شد و افزود اشتباه گذشته در توجه به ملاحظات سیاسی نباید تكرار شود. او هشدار داد در صورت حاكم شدن تكصدایی، آینده مدیریت شهری با چالش جدی روبهرو خواهد شد.
دور یك میز از شنبه تا چهارشنبه ساعت 12:30 تا 14 بصورت زنده و تصویری از رادیو تهران روی موج 94 مگاهرتز به روی آنتن میرود.
امانی با موضوع «شهرِ بیصحنه، مدیرِ روی صحنه» گفت تهران در واقع سه شهر در هم تنیده است: پایتخت سیاسی كشور، كلانشهری با جمعیت روزانه بیش از 13 میلیون نفر، و گسترهای جغرافیایی از دماوند تا قزوین. او تأكید كرد هر یك از این ابعاد نیازمند قوانین و نظام مدیریتی خاص خود است.
به گفته معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شورای شهر تهران، تصمیمات كوتاهمدت و سیاسی در دورههای مختلف موجب شده شهر در حوزههایی، چون نظافت، حملونقل، نوسازی و زیباسازی دچار مشكلات مزمن شود. وی یادآور شد طبق قانون، دولت باید 50 درصد هزینه ساخت مترو را تأمین كند، اما این تعهد عملی نشده است. امانی افزود اكنون تنها حدود 3500 تا 4000 دستگاه اتوبوس فعالاند، در حالیكه طبق برنامه باید تا پایان سال 1403 به 7500 دستگاه برسد.
شهرِ بیصحنه، مدیرِ روی صحنه؛ نقد حكمرانی نمایشی در شهرداری تهران
دكتر مهدی اقراریان، رئیس كمیته حقوقی شورای شهر تهران، 26 مهر 1403 در تحلیلی تاریخی از مدیریت شهری پایتخت از 1286 تاكنون، با نقد عملكرد مدیریت كنونی شهرداری تهران به رهبری علیرضا زاكانی، مفهوم «حكمرانی نمایشی» را مطرح كرد و آن را مانع حل مسائل واقعی شهر دانست.