به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، در روزهایی كه جریان پخش رادیو بیوقفه ادامه دارد و هیچ شنوندهای از پشت صحنه پرمشغله و حساس فنی آن باخبر نیست، گروهی از كارشناسان سختكوش، بیصدا اما مؤثر، بار سنگین پشتیبانی فنی، نرمافزاری و زیرساختی معاونت صدا را بر دوش میكشند. یكی از این افراد، سمیه میرغفاری است؛ مهندس سختافزار شبكه و كه نزدیك به دو دهه از عمر كاری خود را در خدمت مجموعه رادیو گذرانده و با تیم كوچك اما پرتلاش خود، همواره در لحظههای بحرانی كنار سازمان ایستاده است.
خانم میرغفاری، كمی درباره مسئولیت و فعالیتهای خودتان در معاونت صدا بفرمایید.
من مهندس سختافزار شبكه هستم و در واقع همراه با همكارانم در خدمت همه همكاران ساختمانهای مختلف معاونت هستیم؛ از ساختمان شهدا گرفته تا پخش قدیم، ارگ و معارف. مسئولیت ما شامل تمام سیستمها، كلاینتها، سختافزار، زیرساخت و نرمافزارهایی است كه فرایندكاری در معاونت صدا به آنهاوابستهاند. هر كاری كه در حوزه فناوری و پشتیبانی فنی در این مجموعه لازم باشد، زیر نظر ما انجام میشود و تلاش میكنیم بهترین خدمت را به همكاران ارائه دهیم.
با توجه به حجم بالای مسئولیت و تعداد كم نیرو، این شرایط چگونه مدیریت میشود؟
واقعیت این است كه نیروی انسانی ما كم است، اما مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده داریم. حجم كار بالا و گستردگی مجموعه باعث شده كه فشار زیادی روی بچهها باشد، ولی با همراهی و روحیه بالایی كه در تیم وجود دارد، این شرایط را مدیریت میكنیم. باید واقعاً از همه همكاران واحد مان تشكر كنم، دوستان من باتلاشی مثال زدنی و روحیه ای جهادی، حتی در روزهای تعطیل، شیفتهای بعد از ظهر، پنجشنبهها و جمعهها و همین ایام اخیر كه شرایط خاصی داشتیم، با تمام توان پای كار بودند. اگر همكاری و همراهی آنها نبود، واقعاً كاری از پیش نمیرفت. معمولا همكاران واحد های حوزه فنی سازمان همیشه سعی میكنند درسكوت خبری و بدون هیا هوی خاصی و البته مظلومانه و گمنام بترین عملكرد را داشته باشند و مجموعه فناوری اطلاعات معاونت صدا هم از قانون مستثنا نیست.تقسیم وظایف دقیق و هماهنگی و روحیه تیمی باعث شده بتوانیم باوجود كمبود نیرو، كارها را بدون وقفه جلو ببریم. این حجم كار زیاد تنها با همكاری نزدیك و اعتماد متقابل بین اعضای تیم ممكن است.
شما حدود 19 سال است كه در این معاونت حضور دارید. این تجربه طولانی چطور بر نگاه و حس شما نسبت به رادیو تأثیر گذاشته است؟
بله، امسال نوزدهمین سال كاری من در معاونت صداست. در طول این سالها با وجود فشار كار و حجم بالای مسئولیت، چیزی كه همیشه ما را دلگرم كرده، فضای دوستانه و صمیمی در رادیو بوده است. خوشبختانه معاونت صدا محیطی بسیار صمیمی دارد و همه همدیگر را میشناسیم. اگر گاهی تأخیری در انجام كار پیش بیاید یا دلخوری كوچكی پیش بیاید، هیچوقت در دل كسی نمیماند، چون همه با هم رفیقیم.
از این فضای دوستانه و روابط همكارانه بگویید؛ چه چیزی باعث میشود با وجود سختیها هنوز دلگرم بمانید؟
تنها چیزی كه ما را سرپا نگه داشته، همین صمیمیت است. خیلی از همكاران مثل آقای خسروجردی و بقیه دوستان از دوران دانشگاه با هم بودیم، اینجا رشد كردیم و كنار هم بزرگ شدیم. این رفاقتها و صمیمیتها باعث میشود كه سختیها آسانتر شود. در طول این سالها خاطرههای خوبی داشتهایم؛ ازدواجها، بچهدار شدنها و موفقیتهای شخصی و كاری هركدام از همكاران، برای همه ما مثل خاطره خانوادگی است.
در كنار خاطرات خوب، قطعاً روزهای سخت هم داشتهاید. از آن روزها برایمان بگویید.
بله، قطعاً. خاطرههای ناراحتكننده هم داشتیم. یكی از بدترین روزها مربوط به جنگ اخیر بود كه همه ما احساس میكردیم خانه خودمان آسیب دیده. هركسی با هر دیدگاهی كه داشت، در آن لحظات فقط نگران سازمان و همكارانش بود. یا مثلاً زمانی كه آتشسوزی در یكی از استودیوها رخ داد، واقعاً ناراحتكننده بود. تصور كنید هر روز وارد ساختمانی شوید كه حالا بخشی از آن آسیب دیده؛ حس بدی است. با این حال خدا را شكر همیشه در كنار تلخیها، خاطرات خوب هم زیاد بوده و دلگرمی ما به همانهاست.
در جریان بحران اخیر و شرایط بحرانی كه رادیو درگیرش شد، تیم شما چطور توانست اوضاع را كنترل كند؟
در آن روزها همكاران فنی ما فوقالعاده عمل كردند. آقای مهندس امانی، مدیركل فنی معاونت، با مدیریت دقیق و آرامشی كه داشتند، باعث شدند كارها بدون توقف ادامه پیدا كند. همكاران ما بهصورت شبانهروزی درگیر بودند. من خودم اگرچه بهخاطر شرایط در محل حادثه نبودم، اما لحظهبهلحظه با دوستان در تماس بودم و نگرانی زیادی داشتم. آن روز حمله تا ساعت سه بعدازظهر در سازمان بودیم و لحظهای كه شنیدیم اتفاقی افتاده، واقعاً همه ما شوكه شدیم. خدا را شكر با همدلی و درایت، بحران مدیریت شد و امیدواریم دیگر هیچوقت چنین روزهایی تكرار نشود.در مجموع میخواهم از همه همكاران معاونت صدا تشكر كنم. اگر در جایی از طرف ما كموكاستی دیده شده، با بزرگواری خودشان ببخشند. واقعاً با وجود كمبود امكانات، مسائل اقتصادی و كمبود نیرو، تلاش ما این است كه بهترین سرویس را ارائه دهیم. همكاران هم همیشه با سعهصدر و مهربانی با ما برخورد كردهاند. امیدوارم این روند همكاری و همدلی همچنان ادامه داشته باشد و روزهای بهتری در انتظار همه ما باشد.