مدیر رادیو جوان با اشاره به این روزهای شبكه بیان كرد كه بسیاری از بچهها پس از حمله به سازمان تماس گرفتند و متعهدانه اعلام كردند كه برای اجرای برنامه زنده آمادهاند.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا وحید اسدی مدیر رادیو جوان درباره وضعیت این شبكه در جنگ تحمیلی 12 روزه گفت: به طور كلی رسانه برای شرایط بحران و غیر عادی نظیر وضعیت اخیر، پیشبینیهایی داشته و دارد و رادیو هم با تاسی از این تدبیر، آمادگیهای لازم را داشت. با این وجود تجربه به ما آموخته است كه فاصله بسیاری میان مانور یا تمرین با شرایط واقعی جنگ وجود دارد. از این روی اكنون رسانه، آمادهتر از گذشته نقشآفرینی خواهد كرد.
وی ادامه داد: رادیو ویژگیهایی دارد كه این امكان را به برنامهساز میدهد با مخاطبانش مأنوس و همنفس شود، همین مزیت به رادیو اعتبار داده و اعتماد شنوندگان را جلب كرده است. رادیو تلاش میكند روایت نخست و درست را به مخاطبان منتقل كند. البته این كار هم مزیت دارد و هم خطر، با این وجود برای رسانهای كه میخواهد در ذهن مخاطب اثربخش بماند، گریزی از انتخاب بههنگام و دقیق وجود ندارد.
همدلی و همصدایی همه ایرانیان زیر پرچم ایران عزیز
مدیر رادیو جوان درباره ادبیات خاص این شبكه و متمایز بودن برنامهسازی با دیگر شبكهها افزود: همه شبكههای رادیویی مبتنی بر شرح وظیفه و هویتشان در شرایط بحران فعال بودند، با این حال رادیو جوان علاوه بر گفتمان عمومی، ادبیات خاص خود را نیز داشته است. رویكرد ما در این دوره همگرایی و انسجام ملی، همدلی و همصدایی همه ایرانیان زیر پرچم ایران عزیزمان بود. برنامهسازان ما در كنار اطلاعرسانی در لحظه، به آرامشبخشی كانون خانوادهها هم فكر میكردند و با موسیقی و محتوای مناسب به تسكین و آرامش فضای ملتهب پیشآمده كمك می كردند. صداهای آشنای گویندگان رادیو جوان كه مأنوس لحظههای زندگی مردم، بوده و هستند، در روزها و شبهای جنگ تحمیلی هم صمیمانه و صادقانه در كنار مردم، صاحبان اصلی رادیو بودند.
اسدی درباره اینكه در شرایط جنگ تحمیلی، رادیو جوان چه اقداماتی برای انجام مأموریت خود و حفظ آرامش برنامهسازان انجام داد؟ بیان كرد: گمان میكنم سرمایههای اجتماعی و اندوخته روابط انسانی پیش از وقوع بحران، ثروت بیبدیلی است كه اهمیت و اثربخشی افزونتری دارد. خانوده رادیو جوان كه همیشه با رفاقت كنار هم كار میكنند، در شرایط بحران همدل و هماهنگ با هم در كنار مخاطبانشان ماندند. جالب است بدانید بسیاری از بچهها پس از حمله به سازمان تماس گرفتند و متعهدانه اعلام كردند كه برای اجرای برنامه زنده آمادهاند، در شرایطی كه تصور میشود باید به فكر حفظ جان خود و خانواده بود، این اندازه از شجاعت و مسئولیتپذیری بسیار ارزشمند است.
در چنین شرایطی، روابط انسانی كارآمدتر و مفیدتر از ضوابط معمول اداری است
وی اضافه كرد: همه رادیو جوانیها پای كار ایستادند، زحمت كشیدند و در خدمت مردم عزیزمان ماندند. درس مهمی كه من و همكارانم از روزهای جنگ گرفتیم این بود كه در چنین شرایطی، روابط انسانی كارآمدتر و مفیدتر از ضوابط معمول اداری است. در آن شرایط و به شكل شبانهروزی كسی به دیگری دستور نمیداد؛ همگی با همه توشه و توانشان آمده بودند. بر همین اساس، چیدمان آنتن شكل گرفت تا صداهایی روی آنتن باشد كه مخاطبان با آنها خاطره دارند و مأنوس هستند. هیچكس كم نگذاشت، یكایك رادیو جوانیها با جانشان كار كردند. مهمترین مأموریت ما آن بود كه احساس غرور، یكپارچگی و همگرایی ملی را تقویت كنیم، در كنار مخاطبانمان بمانیم، آگاهیهای بههنگام و درست منتقل كنیم و در نهایت آرامش و اطمینان خاطر به مردم عزیزمان بدهیم.
وی درباره همراه كردن مخاطب اصلی رادیو جوان، یعنی نسل جوان و نسل ضد گفت: باید یك واقعیت را بپذیریم؛ مخاطبان رادیو جوان فقط گروههای سنی جوان و نوجوان نیستند. اگرچه این شبكه 28 ساله همیشه برای جوانان و حتی نوجوانان برنامهریزی ویژه دارد و باشگاههای مردمی و اختصاصی بسیار فعال دارد، ولی بخش مهمی از شنوندگانش، مخاطبان عامی هستند كه سلیقه برنامهسازی و ادبیات رادیو جوان را میپسندند. فراموش نكنیم امروزه جدیترین رسانهها برای جوانان در تمامی جوامع، رسانههای نوین تحت وب و معمولاً روی گوشی همراه هستند. در این شرایط، دنیای جوانان و نوجوانان در گوشیهای همراهشان خلاصه شده است. این واقعیتی است كه اگر به آن توجه نداشته باشیم، در مسیر درست عمل نخواهیم كرد.
رادیو جوان باید سلیقه، ذائقه و علاقه مخاطب جوان را بشناسد
مدیر رادیو جوان بیان كرد: جوان امروز ذائقه، سلیقه، خواسته و ادبیات خاص خودش را دارد. نمیتوان انتظار داشت درست مثل ما فكر كند، مثل ما حرف بزند، مثل ما رفتار كند. ما ناگزیریم طرز فكر او، زبان او و سلیقه مصرف فرهنگی او را بشناسیم و به آن نزدیك شویم. فراموش نكنیم تعامل یك فرایند متقابل و دو سویه است؛ باید بدانیم ذائقه نسل جوان امروز در كشورمان متفاوت است. رادیو جوان اگر بخواهد به مخاطب جوانش نزدیك شود، باید سلیقه، ذائقه و علاقهاش را بشناسد و با زبان و ادبیات مختص جوانان با آنها گفتگو كند.
وحید اسدی درباره برنامههای جدید رادیو جوان در فصل تابستان و پیشبینیها و برنامهریزیهای این شبكه عنوان كرد: طبیعی است كه برای فصل تابستان برنامهریزی بسیار داشتیم و داریم. اگرچه رخدادهایی كه گذشت، شرایط متفاوتی را رقم زد، با این وجود در روزها و هفتههای پیش روی برای روزهای تابستان جوانان برنامه هایی طراحی شده كه ستارگان رادیو جوان مشغول تهیه آنها هستند و پیشنهاد میكنم خوانندگان شما منتظر برنامههای جذاب رادیو جوان در فصل تابستان باشند چون شگفتانههای شنیدنی بسیار در رادیو جوان خواهیم داشت.
وی در پایان با معرفی یكی از برنامه های جدید گفت: «خانه پدری» نام برنامه جدیدی از شبكه جوان است كه به زودی روی آنتن می رود. خانه ای كه آجر به آجر آن از هویت، اصالت، خداباوری، دیرینگی، استقامت و پایداری، زبان و ادبیات و هنر غنی ایرانی ساخته و پرداخته شده است. در این برنامه مخاطب می تواند از تاریخ، ادبیات، آئینها، سنتها، خلقوخوی مردمان، افسانهها و اسطورههای دیروز و امروز، و میراث ماندگار بشنود و هر شب ساعت 21 پخش می شود.