معاون صدا در مراسم آیین رونمایی از كتاب «رادیو و سرمایه اجتماعی در ایران» مطرح كرد: پیشگامی رادیو در تقویت سرمایه اجتماعی

علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی در مراسم آیین رونمایی از كتاب «رادیو و سرمایه اجتماعی در ایران» اعتماد و امید به آینده را از مولفه‌های سرمایه اجتماعی دانست و گفت: از نشاط فردی و اجتماعی، افزایش مشاركت، احساس امنیت و رضایتمندی كه از مولفه‌های سرمایه اجتماعی است، غافل نشویم.

1403/11/09
|
13:57

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، آیین رونمایی از كتاب رادیو و سرمایه اجتماعی در ایران به قلم و با حضور ظهیر احمدی پژوهشگر رادیو فرهنگ، علی بخشی‌زاده معاون صدا، حسن خجسته عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و معاون اسبق معاونت صدا، سید مرتضی كاظمی دینان مدیر رادیو فرهنگ وجمعی از مدیران و همكاران امروز دوشنبه هشتم بهمن ماه در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.
تاكید بر تقویت سرمایه اجتماعی
علی بخشی‌زاده، معاون صدا با تاكید بر تالیف جلد دوم این كتاب گفت: هر كسی از سرمایه اجتماعی تعریف و مولفه‌های خاص خودش را دارد. در این كتاب به شش مولفه در تقویت سرمایه اجتماعی كه به انسجام اجتماعی جامعه كمك می‌كند، اشاره شده است.
وی ادامه داد: امروز كه رسانه ملی در جهت تحول گام برداشته، رادیو هم در این مسیر سعی در افزایش مشاركت اجتماعی در راستای تقویت سرمایه اجتماعی دارد، چرا كه سرمایه اجتماعی؛ یعنی اعتماد و امید به آینده چه فردی و چه اجتماعی. نشاط فردی و اجتماعی و افزایش مشاركت از دیگر مولفه‌های سرمایه اجتماعی است. زمانی مشاركت اتفاق می افتد كه مخاطب احساس تعلق كند. اعتماد اجتماعی، مقوله احساس امنیت و در عین حال احساس رضایت هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی، زیر مجموعه‌های سازنده سرمایه اجتماعی است كه در دستور كار معاونت صدا و شبكه های رادیویی نیز قرار گرفته است. از دیگر موارد در تقویت سرمایه اجتماعی مساله انسان رسانه‌هاست.
پژوهش‌ها باید برای آنتن باشد
سید مرتضی كاظمی دینان، مدیر شبكه رادیویی فرهنگ در این جلسه تاكید كرد: واقعا جای خالی این كتاب احساس می‌شد، زیرا تحقیق و پژوهش در رسانه بسیار حائز اهمیت است. بی شك رسانه‌ای كه از پشتوانه پژوهشی و تحقیقی برخوردار نباشد، نمی‌تواند به اهدافش برسد. در همان ابتدای كار تلاش كردیم پژوهش‌ها برای آنتن باشد. ایده‌های خوبی در اتاق فكر با برنامه‌سازان و مدیران گروه ها و... مطرح شد كه از دغدغه‌ها برگرفته شده بود. نقطه قوت این كتاب، بهره‌مندی از روش علمی و استنادهای قوی و پیشنهادهایی بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول رسانه ملی است.
به گفته مدیر شبكه رادیویی فرهنگ، كتاب «رادیو و سرمایه اجتماعی در ایران» ایده های نو، نكات دقیق و ظریفی دارد كه به خلاقیت و نوآوری در برنامه‌سازی كمك شایانی می‌كند. در این كتاب به بررسی و تحلیل مفهوم، تعاریف، مولفه‌ها و عناصر عمده سرمایه اجتماعی در ایران و نقش رادیو در تقویت و افزایش آن پرداخت شده است.
دشواری كار در رادیو
حسن خجسته، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به این كه همیشه در رادیو حس خوبی دارد، عنوان كرد: سرمایه اجتماعی كل سرمایه‌ای است كه به سادگی نمی‌توان از دست داد .
وی در بخشی از صحبت هایش با بیان این كه برای توسعه سرمایه اجتماعی چه باید كرد؟ افزود: اولین مسئله مهم كاركنان آن مجموعه و سازمان هستند، این كه از كار و محیط شان چه دركی دارند. حوزه دیگری كه برای ما سرمایه ایجاد می كند، حوزه محتواست. همچنین پایه تفكر باید از آنالوگ به دیجیتال تغییر یابد. نگوییم مخاطب، بلكه بگوییم مخاطب كاربر، زیرا باید در سوژه، ایده، محتوا و در بازخورد دخیل باشد.
خجسته با اشاره به این كه كار در رادیو در حال حاضر صد برابر دشوارتر است، گفت: آن زمان كه در رادیو مشغول بودم، رقیب كم بود و رقابت جدی وجود نداشت. معتقدم رادیو باید میزبان پادكست باشد. رادیو می تواند مبتنی بر پادكست و پادكست خوشه‌ای شود. انتقال از تفكر آنالوگ به دیجیتال ساده نیست. فضای جدید و مجازی قواعد خاص خودش را دارد.
توجه به سند تحول رسانه ملی
ظهیر احمدی، نویسنده كتاب «رادیو و سرمایه اجتماعی در ایران» بیان كرد: اكنون در دنیای معاصر با وجود تعداد بی‌شمار رسانه‌های ارتباط جمعی، رسانه‌های فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی، كتاب، همچنان جایگاه رفیع خود را حفظ كرده است و به همكاری و یاری سایر رسانه‌ها شتافته است.
نویسنده كتاب در ادامه با بیان تعریفی از سرمایه اجتماعی یادآوری كرد: هر جامعه‌ای از چند نهاد عمده تشكیل شده كه این نهادها همواره در تعامل و ارتباط كامل با یكدیگرند كه از مجموع آنها و همچنین كنش و واكنش، ارتباطات و مراودات افراد با تنوعی از فرهنگ‌ها در آنها یك جامعه شكل می‌گیرد. میزان و كیفیت حضور، مشاركت مدنی، تعامل افراد جامعه با این نهادها و با یكدیگر، همدلی و چگونگی ایجاد شبكه‌هایی از رابطه‌ها سرمایه اجتماعی فرد را در آن جامعه مشخص می كند. هر چه میزان حضور، مشاركت فعال و دارا بودن شبكه‌ای از ارتباطات و مراودات اجتماعی بین افراد بیشتر باشد سرمایه اجتماعی آن و آن جامعه نیز تقویت می‌شود.
احمدی در پایان افزود: از مولفه‌ها و عناصر اصلی سرمایه اجتماعی می توان به اعتماد و اعتماد متقابل، عدالت، برابری و مشاركت مدنی اشاره كرد. در این كتاب به سند تحول رسانه ملی كه شامل تقویت هویت ملی، توجه به تنوع فرهنگی و اقوام است و... پرداخته شده است. همچنین به بیانیه گام دوم انقلاب و سرمایه اجتماعی كه شامل مردمی بودن انقلاب، مشاركت های مردم، عدالت، معنویت و اخلاق گرایی در انقلاب و آگاهی بخشی است، توجه شده است. در مرحله بعدی، محورهای موضوعی برای برنامه‌سازی در ساختارهای اصلی برنامه‌سازی مشخص شده است.

دسترسی سریع