مهدی آذرمكان، قائم مقام معاونت صدا و مدیر رادیو ایران در نشست خبری عوامل «هفتههای ایرانی» در واحد 162 صدا و سیما به بیان اهداف این برنامه پرداخت و تاكید كرد: این كلان طرح بر مبنای سند تحول و برنامهریزی دقیق شكل گرفت و ما سعی كردیم 12 محور مورد تاكید در سند تحول را در این برنامه اجرایی كنیم.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، برنامه «هفتههای ایرانی» به موازات ابلاغ سند تحول سازمان و همزمان با تأكید بر دو اصل «هویتمحوری» و «عدالتگستری» روانه آنتن رادیو ایران شد و عوامل سازنده این برنامه هر هفته راهی یك استان میشدند. با پایان دوره اول این كلان طرح عوامل سازنده این برنامه در واحد 162 صدا و سیما (امور ارتباط با مخاطبان) حاضر و پاسخگوی تماسهای مردمی شدند.
نشست خبری این برنامه با اجرای ابوذر ابراهیم، مدیر روابط عمومی معاونت صدا و با حضور مهدی آذرمكان قائم مقام معاونت صدا و مدیر رادیو ایران، كاظم داداشی مدیر گروه جامعه و سلامت این شبكه، یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و تمدن، مصطفی جعفر یحیی مدیر فضای مجازی، وحید بیات و متینالسادات فیروزی تهیهكنندگان، خاطره ارج و حسن همایی گویندگان شبكه، نوید دانشور و گیتی محمدی گزارشگران و محمودرضا حسنلو مسئول روابط عمومی برگزار شد.
ابوذر ابراهیم، مدیر روابط عمومی معاونت صدا در ابتدای نشست با اشاره به اهداف تولید برنامه «هفتههای ایرانی» گفت: این كلان طرح بر مبنای سند تحول رسانه ملی و با تاكید بر هویت محوری و عدالت گستری شكل گرفت و عوامل سازنده برنامه طی یك سال به 31 استان سفر كردند. این طرح با ابتكار عمل دكتر آذرمكان قائم مقام معاونت صدا و مدیر رادیو ایران، همراهی مدیران گروه و برنامهسازان شكل گرفت.
وی در ادامه با بیان تماسهای مردمی ادامه داد: امروز در بازه زمانی یك ساعته، حدود 100 تماس مردمی داشتیم و شنوندگان همیشه همراه رادیو نظراتشان را پیرامون این برنامه بیان كردند. تماسهای مردمی نه تنها دلگرمكننده است، بلكه اقبال مردم را نسبت به این برنامه نشان میدهد. ضمن اینكه عوامل برنامهساز امروز بازخوردهای بسیار خوب و روحیهبخشی از اقصی نقاط كشور دریافت كردند و همین مشوق گروه برای ادامه مسیر در ساخت فصل دوم این برنامه است.
مهدی آذرمكان، قائم مقام معاونت صدا و مدیر رادیو ایران واحد 162 صدا و سیما را پل ارتباط میان مخاطبان و برنامهسازان برشمرد و افزود: شنیدن نظرات شنوندگان كه همیشه همراه با برنامههای رادیو هستند نه تنها شیرین است، بلكه فرصتی فراهم میشود تا برنامه سازان و مخاطبان با هم گفتوگویی داشته باشند و ما هم از پیشنهادهای آنها در ادامه مسیر راه بهره ببریم. طرح «هفتههای ایرانی» از مهر ماه سال گذشته شروع و مهر ماه امسال با سفر به زنجان خاتمه یافت.
وی بیان كرد: این كلان طرح بر مبنای سند تحول و برنامهریزی دقیق شكل گرفت. از مقطعی كه من به رادیو ایران آمدم به دنبال طرح جامع، خلاقانه و نوآورانه در رادیو ایران بودم كه به طرح «هفتههای ایرانی» رسیدیم. اولین استانی كه به سراغش رفتیم كردستان بود. وقتی از این استان شروع كردیم، تمام برنامههای رادیو ایران متمركز بر آن استان شد و تلاش كردیم هر آنچه بر استان كردستان میگذرد، روایت كنیم. بقیه استانها به این شكل ادامه پیدا كرد. از سوی دیگر با سفر عوامل به استان، برنامههای مختلف استان مربوطه در حوزههای ورزشی، فرهنگی و ... در قالب برنامههای رادیو ایران روانه آنتن شد. همچنین برنامه «زیر آسمان ایران» هم محصول مشترك با استانها بود كه روانه آنتن میشد. از دیگر اهداف این طرح برگزاری دورههای آموزشی ایرانیاران بود كه این دورهها با اقبال گسترده مخاطبان رو به رو شد. شما میدانید رادیو ایران پرمخاطبترین رادیوست كه پوشش آن صد درصدی است. كل كشور این رادیو را میشنوند. به همین دلیل «هفته های ایرانی» فرصتی برای هر استان بود تا ظرفیتهای مختلف هر استان را به گوش مخاطبان عام خود برساند.
قائم مقام معاونت صدا در پاسخ به سئوال مجری پیرامون تاكید این برنامه بر توسعه سبك زندگی ایثارگرانه و دیدار با خانواده شهدا در هر استان ادامه داد: در سند تحول 12 محور تاكید شده است و سعی كردیم همه محورها را در برنامه «هفته های ایرانی» اجرا كنیم. همچنین با توجه به تاكید بر فرهنگ ایثار و شهادت این موضوع نیز در برنامه "هفتههای ایرانی" مورد توجه قرار گرفت.
كاظم داداشی، قائم مقام رادیو ایران و مدیر گروه جامعه و سلامت با بیان این موضوع كه حضور در واحد 162 تجربه خوبی بود، ادامه داد: وقتی برنامهساز با مخاطب ارتباط داشته باشد از او انرژی دریافت میكند، به ویژه اینكه مخاطب امروز ما هوشمند و آگاه است. ما با راه اندازی كلان طرح «هفتههای ایرانی» توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. ضمن اینكه این طرح با مطالعه دقیق شكل گرفت و حضور هر هفته برنامهسازان در استانها منجر به تعامل بسیار خوب با مردم شد. قرار است فصل دوم از این برنامه هم طراحی شود. در فصل جدید قرار است بیشتر پیگیر مطالبات مردم از مسئولان باشیم تا بتوانیم مشكلات را برطرف كنیم. ضمن اینكه در فصل دوم بازنگری هم خواهیم داشت تا پویایی برنامه حفظ شود. سعی كردیم این برنامه رنگ آمیزی مناسبی از موضوعات مختلف داشته باشد.
یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و تمدن شبكه رادیویی ایران گفت: ما تلاش كردیم در طرح برنامه «هفتههای ایرانی» به برنامههای فرهنگی در استانها توجه كنیم. ضمن اینكه یكی از بركات این كلان طرح، تعامل با استانها بود و مستندهای استانی از رادیو ایران روانه آنتن شدند. طی این سفرها، نخبگان هر استان معرفی شدند كه مورد اقبال مسولان و مردم قرار گرفت. دستاوردهای فرهنگی و پژوهشی این برنامه كم نبود كه در فصل دوم این برنامه گستردهتر خواهد شد.
وحید بیات، تهیهكننده در این نشست تاكید كرد: طرح «هفتههای ایرانی» منجر به شناخت بهتر از استانها در حوزه فرهنگ، موسیقی و ... شد و ما تلاش كردیم مشكلات فرهنگی مردم را نیز حل كنیم. به عنوان مثال یكی از مشكلات استان ها، سالن تئاتر بود كه این موضوع را با مسئولان در میان گذاشتیم و رفع شد.
خاطره ارج گوینده این شبكه به كانون ایرانیاران اشاره كرد كه منجر به شناسایی استعدادهای درخشان شد. همچنین گیتی محمدی گزارشگر این شبكه هم بیان كرد:جای خالی چنین برنامهای احساس میشد و «هفتههای ایرانی» برنامهای برای همه مردم ایران است.