گفت و گو با سیدمحمدرضا صالحی، مدیر رادیو اقتصاد 17 سال با رادیو اقتصاد

مدیر رادیو اقتصاد در سالروز 17 سالگی این شبكه تاكید كرد: اینك در فصلی نو، رادیو اقتصاد به عنوان رادیوی تخصصی و مرجع رسمی رسانه‌ای در حوزه اقتصاد، با عزمی جزم و فكری نو و با استفاده از تجربیات گذشته، مسیری نو را پیش روی خود ترسیم كرده است؛ مسیری كه با تعریف برنامه‌های جدید در حوزه بیان پیشرفت‌ها و آرزوهای محقق شده ملت ایران، حس اعتماد به نفس ملی و امید به آینده را در مخاطب تقویت می‌كند. در كنار آن، با تقویت برنامه‌های مطالبه‌گرانه در تلاش است تا خواسته های اقتصادی مردم را به مسئولان منتقل كند .

1403/07/29
|
12:26

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، دكتر سیدمحمدرضا صالحی، مدیر رادیو اقتصاد در پاسخ به این سئوال كه با توجه به اینكه رادیو اقتصاد 17 ساله می‌شود و در همه این سالها برنامه‌هایی با موضوعات متفاوت را روانه آنتن كرده است، به نظرتان این شبكه در هفده سالگی در كجای سپهر رسانه ایستاده است و چه جایگاهی میان مخاطبان عام و خاص دارد؟ توضیح داد: اگر سپهر رسانه‌های نوین و دنیای مدرن را در مقوله‌هایی اعم از گسترش رسانه‌ای، مخاطبان جدید و كنشگران كم حوصله، تعاملی شدن و گذر از رسانه سنتی درنظر بگیریم، بدون شك پیشرفت رادیو اقتصاد در بسیاری از این موارد چشمگیر بوده است. درحال حاضر و در هفدهمین سال راه‌اندازی این شبكه، علاوه بر استفاده از ظرفیت انواع كانال‌های رسانه برای انتقال پیام، با تولید برنامه‌های كوتاه و به اصطلاح موزاییكی و بازنشر در بسترهای متعدد فضای مجازی سعی كرده‌ایم این رسانه را به سمت رسانه همراه سوق دهیم. از جمله اقدامات انجام شده دیگر می‌توان به همراهی و هم‌افزایی با دیگر رسانه‌های حوزه اقتصاد از جمله خبرگزاری‌ها و مطبوعات در حوزه محتوا و انتشار اشاره كرد.
وی ادامه داد: بازمهندسی جدول پخش برنامه‌های رادیو اقتصاد و حركت به سمت افزایش سهم برنامه‌های تعاملی نیز جایگاه ویژه‌ای به این شبكه در سپهر رسانه‌ای كشور داده است. طراحی برنامه‌هایی با قدرت ارتباط‌گیری فردی با شنوندگان شبكه از اقداماتی است كه در راستای شناخت مخاطبان در این سپهر صورت گرفته است. در مجموع، اگر نظم بین‌المللی سپهر رسانه‌ای و گذر از رسانه سنتی به رسانه مدرن را از موارد مهم در این حوزه بپذیریم، رادیو اقتصاد با برنامه‌ریزی ویژه و واكنش به موقع به تمام رویدادها از منظر تخصصی اقتصاد جایگاه قابل قبولی دارد، هر چند كه ادامه این راه بسیار طولانی است.
مدیر رادیو اقتصاد افزود: در مورد جایگاه شبكه در میان مخاطبان باید گفت این شبكه یك رادیوی تخصصی است و عموما با هدف تولید محتوای ویژه، برای مخاطبان با نیازهای خاص راه‌اندازی شده است. بدیهی است ساخت برنامه در این حوزه از ماموریت‌های شبكه است و همواره در تعامل با این مخاطبان كه معمولا كارشناسان و فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف تولید و خدمات هستند، بازخورد قابل قبولی دریافت كرده‌ایم. از طرفی پرداختن به مساله اقتصاد در مفهوم عام آن در حوزه معیشت ظرفیت بالایی در جذب مخاطبان عام دارد و به دلیل فراگیر بودن موضوعات، تعاملات مخاطب و رسانه بسیار گسترده‌تر است كه این ارتباط از طریق پیامك، خط تلفن و مركز 162 سازمان صورت می‌گیرد. جایگاه ما در میان مخاطبان با توجه به كیفیت برنامه‌ها و تنوع موضوعات به خوبی تثبیت شده و این امر ما را به یكی از رسانه‌های مؤثر در آگاهی‌بخشی اقتصادی تبدیل كرده است.
وی در پاسخ به این سئوال كه اخبار دنیای اقتصاد بسیار گسترده است. چه موضوعاتی برای پرداخت بیشتر در اولویت شبكه رادیو اقتصاد قرار دارد و برنامه‌سازی صورت می‌گیرد؟ گفت:در سال‌های اخیر سند تحول سازمان صدا و سیما نقشه راه جامعی برای اولویت‌بندی موضوعی و برنامه‌ریزی محتوایی در این شبكه بوده است. از این منظر و با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شعار سال كه عموما مساله اقتصادی كشور را مدنظر قرارمی‌دهد، توجه ویژه‌ای به عدالت‌گستری و محرومیت‌زدایی با راهبرد «ما می توانیم» داشته‌ایم. همچنین تلاش در رفع موانع تولید و حركت به سمت اشتغالزایی، معرفی ظرفیت‌های اقتصادی كشور و مطالبه‌گری جدی در حوزه‌های حكمرانی اقتصادی همگی از اولویت‌های مهم برنامه‌سازی در این شبكه است.
صالحی درباره اینكه مردم این روزها در حوزه اقتصاد دغدغه‌های فراوانی دارند، شما در رادیو اقتصاد تا چه میزان سعی می‌كنید مطالبه‌گری داشته باشید؟ تاكید كرد:مطالبه‌گری از اساسی‌ترین رویكردهای رادیو اقتصاد است كه چارچوب موضوعی آن براساس اسناد بالادستی و راهبردی شبكه به طور جدی دنبال می‌شود. در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری شعار سال را با تمركز بر موضوع اقتصاد ابلاغ فرموده‌اند و از این رو شبكه اقتصاد درخصوص تبیین مسایل و مطالبه‌گری، برنامه‌ریزی دقیقی داشته و در تعامل با مخاطبان و دعوت از كارشناسان و تحلیلگران، به طرح مسائل مردم درتمام حوزه‌های خرد و كلان تولید،خدمات، تجارت و سرمایه‌گذاری پرداخته است. برنامه‌هایی مانند «هشت صبح»، «صدای كار»، «سهم من»، «به قید فوریت»، «رهیافت» و... را می‌توان از جمله برنامه‌های مطالبه‌گرا در این شبكه برشمرد.
مدیر رادیو اقتصاد در پاسخ به این سئوال كه مسلما مخاطبان به واسطه تلفن و پیامك نظرات‌شان را برای رادیو اقتصاد ارسال می‌كنند. آیا پیش آمده بر مبنای پیشنهادهای مردمی هم برنامه‌سازی انجام بدهید و اگر اتفاق افتاده در چه حوزه‌ای بوده؟ تصریح كرد:ما در شبكه اقتصاد طی جلسات گروهی منظم و راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری، قالب و محتوای برنامه‌ها را بر مبنای داده‌های مركز تحقیقات سازمان و نظرات مخاطبان كه به‌طور مستقیم از واحد پیام‌ها و ارتباطات مردمی سازمان دریافت‌شده، برنامه‌ریزی می‌كنیم. برای مثال در برنامه‌هایی مانند «راهكار» و «زنگ اقتصاد» كه برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی در مباحث كاربردی اقتصادی و مدیریت پخشمی‌شود، شنوندگان در انتخاب موضوعات برنامه مشاركت دارند.
وی درپایان درباره اینكه مدت‌هاست روی موضوع نهضت تولیدات مردمی در راستای تعامل با مخاطبان تاكید می‌شود. در این باره چه اقداماتی انجام داده اید؟ گفت:علاوه بر تولید محتواهای كوتاه و شنیدنی در حوزه‌های عمومی اقتصادی كه با ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان سراسر كشور انجام می‌شود، برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی مناطق مختلف از تولیدات مردمی استفاده كرده‌ایم. در برنامه «شب آفتابی» به طور ویژه بخشی طراحی شده كه این امكان را برای مخاطبانی كه پیش‌نمونه‌ای ازایده‌های كاربردی دارند فراهم كرده كه برای تجاری‌سازی ایده، مستقیما با محتوای شخصی خود به جذب سرمایه‌گذار بپردازند. در موضوعات تخصصی، این مشاركت‌ها در تعامل با كارشناسان و متخصصین اقتصادی صورت می‌گیرد.

دسترسی سریع