مدیر كل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران تابآوری زیرساختهای تجاری در شرایط جنگ را قابل قبول دانست و بر ایجاد و بهرهگیری از مسیرهای جایگزین تجارت تاكید كرد.
سید علی امامی در برنامه «روزی نو» رادیو اقتصاد با اشاره به ماموریت این سازمان گفت: تسهیل، توسعه و تقویت تجارت در حداقل زمان ممكن با كمترین هزینه از مهمترین ماموریت این سازمان است.
وی افزود: باید محصولی كه وارد میشود یا محصولات غیرنفتی كه به خارج از كشور صادر میشود را به نحوی مدیریت كند كه این فرایند تجاری در كمترین زمان رخ دهد.
مسئولیت رصد فرایندهای تجاری ما را به سمتی میبرد كه با آسیبها و چالشها روبرو شویم و با در نظرگرفتن شرایط فنی به موضوعاتی مانند بهداشت، استاندارد و دامپزشكی توجه كنیم.
مدیر كل دفتر آماد و پشتیبانی با اشاره به تجربه موفق تجارت در جنگ 12 روزه گفت: در زمان این جنگ توانستیم ارزیابی درستی از توان زیرساختهای اقتصادی خود داشته باشیم؛ خوشبختانه همكاران گمرگ تلاش درستی كردند و نگذاشتند در حوزه واردات و صادرات كالا اتفاق خاصی رخ دهد و روند تجارت بهصورت متعارف از پایانههای مرزی، مسیر بنادر انجام شد.
امامی باظهار كرد: در این دوره 12 روزه مدت توقف كامیونها را به حداقل رساندیم و بار و محمولهها در مدت زمان كوتاه به بنادر میآمدند و تخلیه میشدند.
وی به تسریع ترخیص كالاهای اساسی در این مدت اشاره كرد و افزود: این حادثه تجربه خوبی به ما داد تا با اولویت بندی در ترخیص كالا به آن سرعت ببخشیم و توانایی حملونقل جادهای، ریلی، دریایی متناسب با ظرفیتها را مشاهده كنیم.
مدیر كل دفتر آماد و پشتیبانی در ادامه تأكید كرد: باید در حوزه تجارت اولویتبندیهایی داشتهباشیم و در بحث صادرات و واردات مواد اولیه، مواد خام و... سرعت بیشتری را مشاهده كنیم.
امامی با تأكید براینكه در یك فرایند دائمی و پایدار باید از حبس بار جلوگیری كنیم گفت: هدف این است كه توقف كالاها و فرآیندها در حوزه حملونقل جاده و دریا را به حداقل برسانیم تا با حمل یكسره، بار را تخلیه، مستقیم به انبار و به مراكز مصرف برسانیم و این چنین زمان رسوب و دپو كالاها در بنادر را كاهش بدهیم.
وی اضافه كرد: در حملهای تركیبی نیز با كمترین مدارك و با همراهی و حفظ استاندارد و بهداشت میتوان این فرایند را به حداقل رساند.
مدیر كل دفتر آماد و پشتیبانی با اشاره به جایگاه ایران در ترخیص كالا گفت: در حال حاضر استاندارد ترخیص شاخص فرامرزی 120 است كه رقم مناسبی نیست و باید این رقم كاهش پیدا كند.
امامی تصریح كرد: این شاخص یكی از اصلیترین راههای ارزیابی میزان سهولت در امر تجارت در جهان برای هر كشور است كه در نتیجه ارزیابی دو موضوع اصلی یعنی میزان زمان و هزینه مصرف شده برای صادرات و واردات محاسبه میشود.
وی افزود: تجربه این جنگ 12 روزه به ما آموزههایی داد كه عدم تمركز روی یك مسیر بود. ما میتوانیم از دریا به جاده و ریل برویم و تحقق بخشی از این هدف علی رغم هزینههای بیشتری كه دارد امكانپذیر است.
مدیر كل دفتر آماد و پشتیبانی در پایان تابآوری زیرساختهای تجاری در شرایط جنگی را قابل قبول دانست و بر ایجاد و بهرهگیری از مسیرهای جایگزین تجارت تاكید كرد.
«روزیِ نو» شنبه تا پنج شنبه ساعت 6:05 از رادیو اقتصاد پخش می شود.