كارگاه آموزشی برنامههای تعاملی و مسابقه با حضور حسین فردرو كه مسابقه را در سازمان صدا و سیما با نام او میشناسند، عباس رجب سلمانی مدیر گروه تاریخ و معارف رادیو جوان و عباس پیری تهیهكننده به نام و خلاق برنامههای تعاملی برنده (ABU) در استودیوی شماره 8 ساختمان شهدای رادیو به صورت تعاملی با برنامه سازان برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری چهارمین جشنواره رادیویی پژواك، عباس رجب سلمانی، مدیر گروه تاریخ و معارف رادیو جوان گفت: با توجه به این كه برنامهها از رویكرد آموزشی به سمت آموزشی تفریحی سوق داده شده اند، مبحث این كارگاه را «گیمیفكیشین»قرار دادیم. این اصطلاح یعنی به كاربردن نشانه های بازی برای مشاركت و بالارفتن انگیزه مخاطب.
وی ادامه داد: در بازی ما ساختاری با قوانین برنده و بازنده داریم. بازی محوری هم طراحی آزاد است اما در«گیمیفكیشین»قطعاتی از بازی مثل امتیاز و پاداش را در محیط غیر بازی قرار میدهیم.
رجب سلمانی در ادامه با اشاره به ویژگیهای رادیو ادامه داد: در رادیو تصویر وجود ندارد و جریانمند است، برای همین صدا و روایت نقش كلیدی دارند كه قدرت بیان مجری را میخواهد.
وی با این پرسش كه چرا«گیمیفكیشین» در رادیو موثر است؟ ادامه داد: چون شنونده فعال را از منفعل جدا میكنیم، حس تعلق، سرگرمی، افتخار و رقابت ایجاد می شود. بنابراین اطلاعات را بهتر در حافظه مخاطب تثبیت میكند و باعث افزایش مدت زمان شنیدن این برنامه میشود. از این رو امكان ایجاد مخاطب وفادار و باشگاههای هواداری را به وجود میآورد.
مدلهای نظری و كاربرد آن در صدا از دیگر مباحثی بود كه دكتر رجب سلمانی دربارهی آن صحبت كرد.
وی در ادامه به طراحی گام به گام یك«گیمیفكیشین»رادیویی پرداخت و گفت: هدف از این كار ایجاد یك تجربه صوتی مشاركتی است كه باعث افزایش تعامل لذت و وفاداری مخاطب شود. شناخت مخاطب هدف، انتخاب كانالهای تعامل، طراحی ساختار بازی، طراحی چالش و ماموریت صوتی، سنجش و تحلیل داده و بهینهسازی از دیگر مباحث گام به گام بازی است.
در ادامه رجب سلمانی به موضوع فیلمنامه«اتاق فرار رادیویی» پرداخت و گفت: مهم ترین هدف این كار تعامل با مخاطبان است.
وی در پایان به ده توصیه برای ساخت رادیوی تعاملی زنده و ماندگار پرداخت.
حسین فردرو كه از سال 1354 به تلویزیون آمده و در گروه مسابقات تلویزیون كار كرده به برنامههای موفق سیما اشاره كرد و گفت: مسابقههای «همدیگر را بشناسیم» و «حدث بزن » با اجرای آقای فرخ راد و «نامها و نشانهها» با اجرای رضا معینی از بهترین برنامههای مسابقه تلویزیون بوده است.
وی ادامه داد: مسابقه باید مشاركت افراد خارج از محیط را داشته باشد. قوانین مسابقه باید ساده باشد. هر چقدر با نیروهای خلاق، موسیقی و افكت را كار كنیم، مسابقه جذابتر میشود.
فردرو افزود: مردم حق انتخاب دارند و میتوانند برنامههای مختلف را ببینند. در ارتباطات آموزشی ما از كارهای یكدیگر باید آموزش بگیریم. هدف از ساخت مسابقه ایجاد توسعه فرهنگی و قرار دادن آموزش به مردم است.
عباس پیری، تهیه كننده رادیو در خصوص برنامه«ما بازیگریم» كه چرا در ABU مقام آورد ،گفت: این برنامه یك ساعته به صورت مسابقه تست بازیگری بود. برنامه را دوبار ضبط كردم. ما نباید نقش مهم بچههای هماهنگی را نادیده بگیریم. به نظرم نقش شركت كنندهها مهم تر از مجریان است. اگر آنها خوب اجرا نمیكردند برنامه با افت روبرو میشد.
شركتكنندهها تئاتری بودند و صداهای خیلی خوبی داشتند. رنگ آمیزی خاصی در برنامه به وجودآوردیم. همچنین جایزه به برگزیدگان لوح صوتی دادیم و برای آنها خیلی ارزشمند بود كه چهرهای مثل بهزاد فراهانی از او تقدیر میكند. متاسفانه ما در بخش جایزه با وجود داشتن اسپانسرهای خوب، مشكل داریم.
وی ادامه داد: در برنامه«صدا آزاد» كه تست خوانندگی بود، تصمیم گرفتیم كه با پول جایزه مسابقه برای آنها لوح و تندیس بگیریم.
پیری تصریح كرد: در حال حاضر ما از فضای مجازی خیلی كم و بد استفاده میكنیم. در صورتی كه میتوانیم با تشكیل گروههای خانوادگی همزمان هم آنها را روی خط بیاریم هم برای تعداد بیشتری مساقه را اجرا كنیم.
در پایان جلسه غلامحسین طالبی، رئیس كمیته آموزش و فضای مجازی چهارمین جشنواره بین المللی برنامه های رادیویی پژواك گفت: برای بهره گیری بیشتر از كارگاههای آموزشی به رفع نیاز برنامهسازان و ایجاد بستر مناسب خواهیم پرداخت.