برگزاری اولین كارگاه آموزشی تولید محتوای صوتی و تصویری با هوش مصنوعی

با حضور علیرضا مقصودی مدیر سابق رادیو جوان و مشاور معاون صدا،  راهیل مهدیان رئیس دانشكده مهندسی رسانه دانشگاه صدا و سیما و علی حامدنیا از اساتید هوش مصنوعی اولین كارگاه آموزشی تولید محتوای صوتی و تصویری با هوش مصنوعی در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.

1404/02/15
|
14:15

به گزارش ستاد خبری چهارمین جشنواره رادیویی«پژواك»، علیرضا مقصودی در خصوص اهمیت هوش مصنوعی در رسانه صحبت كرد.

مقصودی با بیان اینكه موضوع هوش مصنوعی از آن دسته موضوعاتی است كه اواسط دهه 80 تب رسانه‌های اجتماعی به نوعی شروع شده بود، گفت: در آن زمان معمولا محافل و مجالسی كه شكل می‌گرفت، ما با پدیده‌ای به نام هوش مصنوعی مواجه بودیم كه آن را با چالش مهمی روبرو می‌كرد.ما نمی دانستیم كه در آینده اهمیت موضوع به حدی برسد كه برودكست را ببلعد نه اینكه صرفا یك رقیب باشد. وقتی فناوری جدید شكل می‌گیرد، می‌تواند آثار خوبی را برای رادیو داشته باشد.15 سال پیش اگر به پدربزرگ‌ها تلفن همراه می‌دادیم، استفاده از آن برایشان سخت بود و حالا بهره بردن از هوش مصنوعی درسه سال آینده استفاده‌‌ای بدیهی خواهد بود و این فناوری در اختیار همه قرار می‌گیرد. پس آنها هم می‌توانند با هوش مصنوعی برنامه تولید كنند.

مقصودی تصریح كرد: آنچه می‌تواند ما را به عنوان برنامه‌ساز در حوزه هوش مصنوعی موفق كند این است كه برند خودمان را حفظ كنیم و در این فضای پر تلاطم بتوانیم خودمان را نشان دهیم.

وی با بیان اینكه در مسیر برنامه‌‌سازی چند نكته ضروریست تصریح كرد: برنامه‌ساز باید بداند از این ابزار چگونه استفاده می‌كند و اینكه از چه روشی بهره ببرد تا تولید متمركز بر تفكر خودش را داشته باشد.

مشاور صدا با بیان اینكه سازمان صدا و سیما، سازمانی تنظیم گر است چه بخواهیم چه نخواهیم ادامه داد: موضوع تنظیم‌گری را باید خودمان برای آثاری كه تولید می‌شود داشته باشیم.ما سعی كردیم در معاونت صدا سه مرحله را پیش بینی كرده و آن را عملیاتی كنیم .برنامه‌سازان رادیو به واسطه خلاقیت خود هم در حوزه فناوری امكان رشد دارند و هم ورود پیدا می‌كنند. بنابراین منتظر تصمیم‌گیرندگان متولیان امر نیستند.

وی با بیان این سوال كه چرا باید دستیار هوش مصنوعی برای معاونت صدا طراحی كنیم تصریح كرد: یكی از دلایل این است كه آرشیو قابل توجهی از برنامه‌ها داریم كه با كمك ظرفیت‌های بیرونی می‌توانیم به تولید محتوا با هوش مصنوعی بپردازیم. ضمن اینكه هوش مصنوعی امكان تولید برنامه پادكست دارد و می‌تواند حتی ناظر باشد و بازخوردگیری كند.

مقصودی خاطر نشان كرد: همه برنامه‌سازان و گویندگان می‌توانند از هوش مصنوعی استفاده كنند.

وی ادامه داد: نگاه من در رابطه با هوش مصنوعی در معاونت صدا این است كه ما باید در حوزه هوش مصنوعی حركت كنیم، ولی حواسمان باشد بیشترین سرمایه‌گذاری در دنیا در حوزه امنیت هست.هر كشور و قدرتی دلش می‌خواهد كه خودشان مسلط باشند.هوش مصنوعی حتی به شما پیشنهاد می‌دهد كه در چه جاهایی بداهه گویی داشته باشید.

مقصودی تصریح كرد: تب هوش مصنوعی تا یكی دوسال آینده فروكش می‌كند  و ما به عنوان فرد رسانه بایستی متوجه باشیم كه از این فناوری چگونه استفاده كنیم و كار خودمان را جلو ببریم و مخاطب خودمان را همیشه با خودمان داشته باشیم.

در این كارگاه آموزشی همچنین مهدیان در خصوص هوش مصنوعی در رادیو و  علی حامدنیا در خصوص رادیو و تولید محتوای صوتی صحبت كردند.

دسترسی سریع