تفاوتی ندارد كه هشت سال آن روزها را به یاد بیاوریم یا 12روز اخیر را؛ هر دو دفاع مقدسی بود كه برای ایستادن ما پای خاكمان رقم خورد. آنروزها تجربهای برای همه مردم بود تا پای كار باشند و نقش خود را برای پاییننیامدن پرچم كشور ایفا كنند. علیرضا كریمی،مجری باسابقه رادیو و تلویزیون رابا اجرایی میشناسیم كه در دوران دفاعمقدس داشته است.او این روزها در شبكه قرآن مشغول به كار است و هنوز هم باصدای گرمی كه دارد،میتواند مخاطب رابه یاد دوران دفاعمقدس بیندازد.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، كریمی پیش از این در چند مصاحبه گفته بود: «رزمندگان میگفتند با صدای تو جبهه رفتیم.» خاطراتی كه او از دوران اجرا دارد، میتواند در كنار پندآموز بودن، نكات ویژهای را برای همراهی رسانهملی و مردم داشته باشد. او در گفتوگوی تازهای كه با جامجم داشته، از آن روزها میگوید و تاكید میكند كه در طول دفاعمقدس مردم به رسانهملی اعتماد داشتند و رادیو هم ابزاری قدرتمند در میان مردم بود.
مجری باید عاشق كارش باشد
كریمی هنوز هم كار اجرا انجام میدهد و عاشق حرفهاش است. وقتی صحبت از روزهای دفاعمقدس هشتساله میشود، به نبرد اخیر اشاره كرده و درخصوص حالوهوای برنامههای تلویزیون در دوران نبرد 12روزه كه نواختن مارش خاطرهانگیز سالهای قبل دوباره خاطرهسازشده بود،به جامجم میگوید:در دوران اجرای برنامهها،مخصوصاهنگام نواختهشدن مارش پیروزی یا «مارش 21 حمزه» و پخش خبر پیروزی، آن هیجان و احساسات درونی بهوضوح دیده میشد. حتی بدنمان از شدت هیجان خیس عرق میشد. گویندههایی داشتیم كه با وجود صدای خوب و گیرا باور و یقین لازم در آنها دیده نمیشد اما كمكم با گذشت زمان، آنها هم به این جرگه پیوستند. این مجری همچنین با اشاره به لزوم وجود عشق دركارمجری عنوان میكند:یكی از نكاتی كه میخواستم مطرح كنم این است كه برخی مجریان وقتی درباره موضوعات مهم وملی صحبت میكنند، باید لحنشان متناسب با موضوع باشد. مثلا وقتی شعاری مثل «اللهاكبر» سر داده میشود، باید با هیجان و تأثیرگذاری اجرا شود تا مردم را از نظر روحی و روانی اقناع كند، نه اینكه مثل صحبت درباره گل و بلبل باشد. به نظرم اگر مجری، گوینده یا نویسنده را قانع كند كه برای جمهوری اسلامی و تقویت اسلام و جامعه كار میكند و با باور و عشق این كار را انجام دهد، مطمئنا تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت؛ اما اگر فقط بهدنبال شغل و درآمد باشد، این تأثیرگذاری ایجاد نمیشود. این موضوع را همیشه به دانشجویان آموزشوپرورش هم گفتهام؛ اگر كسی صرفا برای داشتن شغل كار كند، نتیجه لازم را نخواهد گرفت اما اگر عاشق كارش باشد، تفاوت بسیاری ایجاد میشود.
قدرت رسانه
وی درباره قدرت رسانه هم میگوید: رسانه میتواند بر افكار، روحیه، توان اجرایی، همدلی و هماهنگی مردم اثر مثبت یا منفی بگذارد و تردیدی نیست كه رسانه بسیار قدرتمند است. هرچه رسانه به افكارعمومی و دیدگاههای كلی كشور نزدیكتر شود، تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد شد و حضور مردم نیز افزایش مییابد. نمونه بارز این موضوع، حضور گسترده مردم در جشن غدیر امسال بود كه نشان داد رسانهملی میتواند با ایجاد ارتباط عاطفی و منطقی با مردم، اهداف خود را محقق كند كه به نوعی تكرار تجربه هشت سال دفاع مقدس بود؛ هر زمان مردم نیازبه دریافت بهترین اخبارو اطلاعات داشتند،با وجود فشار رسانههای خارجی، اكثریت مردم به رسانهملی اعتماد میكردند. ارتباط مردم با رادیو و تلویزیون همواره قوی بوده و رادیو همواره ازجمله ابزار قدرتمند برای ارتباط با مردم، بهویژه در روستاهاست.
كریمی درباره فعالیتهایش در این روزها عنوان میكند: درحالحاضر نیز بنده همچنان در رادیو فعالیت دارم. در رادیوقرآن برنامهای با عنوان «حكایت جاودانگی» درباره شهدای قرآنی دارم. همچنین در شبكه سراسری برنامهای زنده به مدت 25دقیقه داشتم كه مردم با آن ارتباط خوبی برقرار كرده بودند وحتی درخیابان و بازار نیز ابراز لطف داشتند.دوستان نیز معتقدند حضور بنده در آن زمان بسیار مؤثر بوده است. علاوهبراین، در تهیه و تولید محتوا و همچنین همكاری با گروه تلویزیونی سپاه نیز نقش داشتهام. در گذشته، برنامههای ویژهای طراحی میشد تا مردم را با رادیو و تلویزیون همراه كند و اطلاعرسانی و آموزش لازم در زمان بحران به آنها ارائه شود. این برنامهها حس همدلی را تقویت میكرد و نیازهای عمومی مردم را پاسخ میداد. همواره مخالفانی وجود داشتهاند اما اكثریت مردم حمایت خود را از جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح كشور، اعم از سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بسیج نشان دادهاند.
عرق ملی در قامت یك ملت
وی ادامه میدهد: امروز نیز اگر دستگاهها از این تجربه استفاده كرده و ارتباط خود را با مردم نزدیكتر كنند، میتوانند موفقتر باشند. باید بپذیریم كه هنوز به اندازه كافی به مردم نزدیك نشدهایم و اگر برنامهای از رادیو پخش شود اما نتواند ارتباط لازم را برقرار كند، آمار شنوندگان كاهش مییابد. البته تعدد شبكههای رادیویی و تلویزیونی نیز در این موضوع نقش دارد، چراكه هر فرد براساس علاقه خود شبكهای را انتخاب میكند. بااینحال، همچنان میتوان با توجه به خواست مردم، ارتباط مؤثری برقرار كرد و حتی مسائل فرهنگی نیز میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.
این مجری به لزوم توجه به حس عرق ملی در مردم با استفاده از رسانهها بیان میكند: یكی از نكات مهم برنامههای ما ایرانی بودن آنهاست؛ ما با مردم با زبان خودشان صحبت میكنیم. حتی در روزهای مربوط به تحولات اخیر مشاهده میشد كه بسیاری از افراد، حتی مخالفان، حس عرق ملی و ایرانیبودن را پیدا كردند.بهعنوان كسی كه آن دوران را تجربه كردهام و اكنون نیز در رادیو و تلویزیون حضور دارم، معتقدم با توجه به خواستهها و دیدگاههای مردم میتوان این حس را تقویت كرد. در گذشته، با وجود تنها دو شبكه تلویزیونی، برنامههای سپاه بینندگان بسیاری داشت ومردم را به موضوعات صداوسیما نزدیك كرده بود. امروز نیز میتوان همان موفقیت را تكراركرد.به نظرم هنوزهم نسبت به برخی صداها و چهرهها حساسیتهای مثبت و مناسبی وجود دارد. خودم میخواستم با 162 تماس بگیرم و بگویم كه من فلانی هستم و آمادگی دارم بدون هیچ چشمداشتی و بدون هیچ توقع مالی، در كنار دوستانمان باشم و هر كاری لازم باشد انجام دهم اما با خودم گفتم شاید فكر كنند دنبال مسائل دیگری هستم و منصرف شدم.