معاون ساخت و توسعه آزادراههای شركت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل كشور، در راددیو اقتصاد، عدم وصول عوارض آزادراهی را یكی از چالشهای اساسی این حوزه عنوان كرد و گفت: هماكنون كمتر از 50 درصد استفادهكنندگان از آزادراهها عوارض خود را پرداخت میكنند.
میلاد دوستی در برنامه «هشت صبح» با اشاره به اهمیت شبكه آزادراهی كشور اظهار داشت: در حال حاضر هفت كریدور آزادراهی شامل پنج كریدور شمال به جنوب و دو كریدور شرق به غرب در كشور وجود دارد كه هر كدام در ترانزیت كالا و جابهجایی گردشگران نقشی اساسی ایفا میكنند.
وی افزود: ایمنی، سرعت و كاهش مصرف سوخت از مهمترین شاخصههای توسعه آزادراهی در جهان است و به همین دلیل این بخش در دستور كار ویژه وزارت راه و شهرسازی و ریاستجمهوری قرار گرفته است.
بحران وصول عوارض و تهدید توسعه آزادراهها
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با بیان اینكه دریافت عوارض در كشور عمدتاً بهصورت الكترونیكی انجام میشود، گفت: میانگین پرداختی رانندگان كمتر از 50 درصد است و در برخی آزادراهها این رقم حتی به زیر 30 درصد میرسد.
به گفته وی، هماكنون سه هزار و 500 میلیارد تومان عوارض پرداختنشده در كشور وجود دارد و این مسئله سرمایهگذاران بخش خصوصی را با مشكلات جدی مواجه كرده است.
پیامدها برای سرمایهگذاری و نگهداری
دوستی تصریح كرد: ادامه این روند میتواند توسعه آزادراهها را متوقف و كیفیت نگهداری مسیرهای موجود را بهشدت كاهش دهد. وی تأكید كرد: اگر الزامی برای پرداخت عوارض آزادراهی و حمایت از آزادراههای مشاركتی ایجاد نشود، بخش خصوصی انگیزهای برای سرمایهگذاری جدید نخواهد داشت.
وی در پایان یادآور شد: تلاشهای متعددی برای رفع این مشكلات در حال انجام است تا مسیر توسعه و بهسازی آزادراههای كشور با مانع جدی مواجه نشود.