تاریخ : ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
سرویس : اخبار بخش وسط سايت

    

در گفت و گوي علمي بررسي شد:
راديو گفتگو:رشد سرطاني دانشگاه ها و بحران فارغ التحصيلان!

کد خبر : 58582 تعداد بازدید : 412 تاریخ خبر : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲   ساعت خبر : ۱۲:۳۱

اساتيد و صاحب نظران دانشگاه در برنامه "گفت و گوي علمي " راديو گفت و گو به رشد كمي و بدون برنامه دانشگاه هاي كشور پرداختند و راهكارهايي براي رفع بحران پيشنهاد دادند.


برنامه "گفت و گوي علمي " با موضوع ( ادغام دانشگاه ها و ادغام آزمون هاي دانشگاه هاي متقارن) با حضور دكتر كياني عضو شوراي عالي مركزي اتحاديه دانشگاههاي غير دولتي و معاون نظارت و ارزيابي دانشگاه فرهنگيان، دكتر مطهري رئيس كميسيون دانشجويي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ارتباط تلفني با دكتر محمدحسين طيراني رياست دانشگاه خيام مشهد روانه آنتن شد.
دكتر كياني در ابتداي برنامه عنوان كرد : در سال 83 بالغ بر 1ميليون و هفتصد هزار نفر متقاضي آموزش عالي داشتيم و در بازه ده ساله اين عدد كمتر از نصف شده است و به هشتصد هزار نفر رسيده است و از حالا تا 10سال ديگر باز هم نصف خواهد شد.
وي در ادامه افزود : با نگاهي به وضعيت اشتغال كشور در جمعيت فارغ التحصيلان دانشگاه ها و مقايسه آن با بخش هايي كه از آموزش عالي بيرون نيامده اند، اين نتيجه حاصل مي شود كه ما نيازمند تغيير رويكرد هاي پذيرش آموزش عالي و نيازسنجي و چگونگي پذيرش و گسترش در زير نظام ها ، رشته ها و مقاطع هستيم.
عضو شوراي عالي مركزي اتحاديه دانشگاههاي غير دولتي تاكيد كرد : دو برابر بودن ميزان ظرفيت آموزش عالي نسبت به تقاضا پرستيژ نيست ،بلكه اين موضوع فضاي آموزشي ناپايدار را به وجود آورده است به طوري كه بخش بزرگي از نظام آموزشي ما به دليل تامين حقوق كارمندان و اساتيد خود اقدام به جذب در دانشگاه مي كنند.
دكتر كياني در ادامه عنوان كرد : در مرحله اول مسئولان آموزشي شامل وزارت علوم،شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس بايد به يك اجماع عقلي و فكري در خصوص بحران فعلي و نحوه برون رفت از آن برسند.در مرحله دوم گفتمان سازي نقش اساسي دارد كه نياز فعلي كشور مشخص شود.
وي با بيان اينكه بايد دانشگاه ها به سمت توليد ثروت بروند عنوان كرد : الزاما اين ثروت از طريق جذب شهريه نيست بلكه بايد از روش هاي دانش بنيان صورت گيرد.
دكتر مطهري با بيان اينكه رشد آموزش عالي در برخي موارد سرطاني بوده است ، گفت : توسعه كمي و اينكه دانشگاه ها تنها در مركز نباشند موضوع قابل توجهي است اما اين نكته حائز اهميت است كه جذب دانشجو با چه هدفي صورت مي گيرد؟به عبارت ديگر جايگاه افراد تحصيل كرده در كشور مشخص نشده است و تنها شاهد افزايش فارغ التحصيلان تا مقطع دكترا هستيم كه توقع آنها از كار و درآمد نيز تغيير كرده است.
وي افزود :فعاليت شوراي عالي انقلاب فرهنگي در توسعه كمي آموزش عالي جاي تقدير دارد.اينكه اين شورا بايد اعتدال مي بخشيد و اين توسعه را متناسب با نياز كشور انجام مي داد درست است اما نقش وزارت علوم چه مي شود؟
رئيس كميسيون دانشجويي شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد : زماني كه نگاه مسئولان آموزش عالي كشور نگاه درآمدي و تجاري است ، بحث عدالت آموزشي زير سوال مي رود.از سوي ديگر دست شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بسياري از موارد بسته بوده است مانند دانشگاه آزاد كه خيلي كم پاسخگو بوده است.
در ادامه اين برنامه دكتر طيراني در گفت وگوي تلفني عنوان كرد: متاسفانه رشد ظرفيت دانشگاه هاي دولتي ، پيام نور، آزاد ، غير انتفاعي و... خيلي سريع بود و در حال حاضر به عدد 3هزار رسيده است درحالي كه كشور به اين ظرفيت نياز ندارد.
وي يكي از ايرادات ادغام دانشگاه ها را اينگونه توصيف كرد : به عنوان مثال اگر چند موسسه آموزش عالي كه داراي تعدادي عضو هيات علمي و موسس و سرمايه گذار است ادغام شوند به دليل اختلاف سليقه مشكلات متعددي درخصوص سهام ، سرمايه ، جايگاه اساتيد و ... رخ خواهد داد و به هيچ عنوان عملي نيست.
رياست دانشگاه خيام مشهد به جذب دانشجوي خارجي جهت تامين مالي اشاره كرد و بيان كرد : جذب دانشجوي خارجي براي همه دانشگاه ها ميسر نيست چرا كه اگر هر 3 هزار دانشگاه بخواهند چنين كاري انجام دهند امكانات كشور پاسخگو نمي باشد.
وي در پايان خاطر نشان كرد : بنيان دانشگاه هايي مثل پيام نور آموزش از راه دور بوده اما اكنون در بسياري از رشته ها دانشجو جذب مي كند و رشد سريع و غير منطقي دارد.همچنين دانشگاه علمي كاربردي از هدف اصلي خود كه پرورش تكنسين بوده فاصله گرفته است.به نظر مي رسد بايد اين دانشگاه ها به جايگاه اصلي خود بازگردند.
لازم به ذكر است برنامه "گفت و گوي علمي" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21:00 روي آنتن شبكه راديويي گفت و گو مي رود و علاقه مندان مي توانند براي دسترسي به فايل صوتي برنامه به سايت شبكه مراجعه كنند.


۱۳۹۵/۱۰/۲۲
چاپ خبر     

    
© 2011 - radio.ir Contact us :prseda[atsign]radio[dot]ir