در عصری كه بسیاری از گفتوگوهای رسانهای به جنجال،حاشیه یاشعار تقلیل یافتهاند،«دور یك میز»در رادیو تهران جای دیگری ایستاده است؛جایی كه شجاعت، مطالعه، مسئولیتپذیری و صدای واقعی مردم،محور اصلی ساخت برنامه است. روایت قاب كوچك از پشتصحنه این برنامه نشان میدهد تیمی از مجریان، كارشناسان و تهیهكنندگان با دغدغه مشترك - روشنسازی مسائل واقعی تهران و عبور ازتعارفات اداری - كنار هم قرارگرفتهاندتاگفتوگویی زنده،دقیق وبیپرده بسازند.
از محمدرضا اشراقی كه اجرا در رادیو را«میدان صداقت و دقت» میداند تا دكتر داودی كه فلسفه برنامه را «مفاهمه، نه مچگیری» توصیف میكند و تهیهكنندگانی كه معتقدند باید ریتم و دمای گفتوگو را حفظ كرد، همه بر یك نكته اتفاق نظر دارند: «دور یك میز» فقط یك برنامه نیست؛ فرصتی برای شنیدن مردم و پاسخگو كردن مسئولان است.
صدای شجاعت دور یك میز
محمدرضا اشراقی، كارشناس ومجری برنامه دور یك میز،نقشی محوری درایجاد گفتوگویی صریح،دقیق واثرگذار دارد. او اجرای رادیوی راچالشی ویژه میداند؛جایی كه تنها صدا ومحتوای صحبت های مجری درمركزتوجه است و كوچكترین خطا یا ضعف در اجرا آشكار میشود.اشراقی معتقد است موفقیت «دور یك میز» در تركیب مطالعه مستمر، آگاهی كامل نسبت به موضوع، ارتباط مؤثر با عوامل برنامه و توانایی انجام چند كار همزمان نهفته است. او گفت: برای اجرای این برنامه، هر موضوع باید دغدغه شخصی مجری باشد؛ فقط در این صورت میتوان با شجاعت و صداقت آن را روی آنتن برد. كارشناس مجری برنامه «دور یك میز» كه نگاهی محتوایی به برنامهسازی در رادیو دارد، افزود: در هر برنامه با مسألهشناسی دقیق،تعریف درست مؤلفههای اثرگذار درموضوع دقت وظرافت درانتخاب،مهمانان مرتبط و مطالعه زمینهای و تخصصی مجری میتوان سطح كیفی محتوا راحفظ كرد و در ادامه كیفیت آگاهی درجامعه را نسبت به مسائل روز ارتقا داد. اشراقی ادامه داد: مخاطبان «دور یك میز» از گروههای مختلف هستند؛ كسانی كه به دنبال تحلیلی عمیق و غیرتحمیلی از مسائل شهری و ملی هستند. برنامه با حضور كارشناسان، مسئولان و نمایندگان مردم، مسائل را از زوایای مختلف بررسی و تلاش میكند صدای مردم و مطالبهگری آنها رابه مسئولان منتقل كند.اشراقی تصریح كرد: این گفتوگوی بیپرده و مسألهمحور، رادیو را در رقابت با شبكههای اجتماعی متمایز و اثرگذار میكند.
گفتوگو به جای جنجال علیرضا داودی، سردبیر برنامه
«دور یك میز» و مدیر گروه تاریخ و معارف رادیو تهران، اجرای این برنامه گفتوگومحور را فرصتی برای ایجاد تعامل میان مسئولان، رسانه و مردم دانست. وی با تأكید بر اینكه فلسفه اصلی برنامه، آگاهیبخشی و مفاهمه است، گفت: هدف ما ایجاد مسیر مطمئن برای گفتوگوست، نه جنجال یا مچگیری. داودی محورهای برنامه را در چهار سطح معرفی و تصریح كرد: در این برنامه تلاش داریم موضوعات انتخابشده ابتدا با تهران مرتبط باشند و سپس ارتباط با مسائل كشوری، منطقهای یا بینالمللی در صورتی لحاظ میشود كه زندگی مردم پایتخت را تحت تأثیر قرار دهد؛ برای مثال تحریمها یا برجام مستقیما به زندگی شهروندان تهرانی ربط پیدا میكند.
سردبیر برنامه تأكید كرد كه مسئولان به «دور یك میز» دعوت میشوند تا در معرض گفتوگو و پرسش و پاسخ با مردم قرار گیرند و اطلاعات لازم برای تصمیمگیری آگاهانه در اختیار مخاطبان گذاشته شود. وی ادامه داد: هدف اصلی ما آگاهسازی است؛ رویكرد غالب برنامه مباحثهای و مفاهمهای است تا مردم براساس تحلیل خود به جمعبندی برسند.
داودی همچنین درباره كاركردهای برنامه بیان كرد: نام برنامه نشان میدهد كه محتوای آن مچگیری نیست. گاهی به نفع مردم و دفاع از حقوقشان، وكیل مدافع آنها هستیم و گاهی علیه تبلیغات رسانههای خارجی، وكیل مدافع مسئولان.وی افزود: رسانه نقش قضاوتكننده ندارد و بیشتر به اصلاح كجرویها و ارائه اطلاعات صحیح میپردازد.
قائممقام رادیو تهران بیان كرد: اقتصاد، بهویژه مسائل معیشتی، بهعنوان دغدغه اصلی مردم، همواره در برنامه برجسته میشود و انتخاب موضوعات هفتگی با رصد چالشهای شهری انجام میگیرد؛ حتی موضوعاتی مانند موتورسواری بانوان با درخواست مخاطبان مطرح و با حضور كارشناسان و مسئولان بررسی شده است.
به گفته داودی، «دور یك میز» با مشاركت كارشناسان برجسته،مجری و كارشناسان خبره، ازشنبه تا چهارشنبه بهصورت زنده و در مدت زمان تقریبی90دقیقه قابلیت انعطاف برای تغییر موضوعات براساس ضرورت روزانه را دارد. تركیب صوتی و تصویری برنامه باعث تعامل بیشتر با مخاطبان و ایجادارتباط عمیقتر شده است.داودی در پایان خاطرنشان كرد: سبك و شكل برنامه در حال تكامل است تا كیفیت، سادگی وصمیمیت در انتقال پیام به مخاطب افزایش یابد و صدای واقعی مردم همواره شنیده شود.
مسأله مردم در اولویت است
فریدون ماهر، تهیهكننده باتجربه برنامه «دور یك میز» در پاسخ به اینكه فلسفه كاریاش در این برنامه چیست، گفت: در رادیو، كار تهیهكننده این نیست كه فقط صدا را تنظیم كند؛ ما باید موقعیت بسازیم. موقعیت یعنی فضای واقعی زندگی مردم را روی آنتن بیاوریم. مخاطب وقتی احساس كند برنامه شبیه جلسات اداری است، كانال را عوض میكند.ماهر تأكید كرد: انتخاب سوژهها صرفا براساس دستوركارها نیست، مبنای ما مسأله مردم تهران است. اگر مردم یك موضوع را درد میدانند، ما باید آن را روی میز بگذاریم، حتی اگر برای برخی مسئولان خوشایند نباشد.به گفته وی، بخش مهمی از كار تهیهكننده كنترل «دما»ست. اگر گفتوگو بیش از حد تند شود، عمق بحث از بین میرود و اگر خیلی سرد پیش برود، مردم احساس میكنند ما سؤال اصلی را نمیپرسیم. حفظ این تعادل كار سادهای نیست. ماهر بر اهمیت صراحت در برنامه تأكید كرد و ادامه داد: ما قرار نیست كسی را تخریب كنیم اما تعارف هم نداریم. مسئول وقتی پای این میز مینشیند باید بداند كه صدای واقعی مردم روبهرویش است. وی معتقد است «دور یك میز» در حال تبدیل شدن به مرجع مسائل تهران است؛ چون به زبان مردم و با دغدغههای واقعی مردم برنامه میسازد، نه براساس ملاحظات پشتمیزنشینی.
نظم، گوشدادن و شجاعت در پرسیدن
مهسا غیاثوند، تهیهكننده دیگر برنامه «دور یك میز» در پاسخ به این پرسش كه سختترین بخش كار یك تهیهكننده، در این قبیل برنامهها چیست؟ بدون مكث گفت: كنترل جریان برنامه. گفتوگو وقتی زنده است، غیرقابل پیشبینی است. وظیفه من این است كه این انرژی را مدیریت كنم،نه اینكه مهار كنم.وی توضیح داد:هرجلسه«دور یك میز»برای مایك معماری دقیق است، ما فقط صدا پخش نمیكنیم؛ ریتم، سكوت، نحوه ورود مهمان، و حتی زمان قطعكردن یا ادامهدادن بحث، همه بخشی از داستانگویی رادیویی است.غیاثوند درباره نحوه انتخاب موضوعات گفت:ما هر هفته چالشهای واقعی تهران را رصد میكنیم. موضوعی وارد برنامه میشودكه مردم دربارهاش سؤال دارند.اگر مردم دغدغه نداشته باشند،آن موضوع ارزش رسانهای ندارد،حتی اگرمهم باشد. وی یكی از اصول جدی تهیهكنندگی در این برنامه را اینگونه گفت: باید مراقب باشیم برنامه از نقدِ سازنده به جنجال نلغزد. ما دنبال سروصدا نیستیم؛ دنبال روشنسازی هستیم.مردم بایدبافهم بیشتر برنامه را درك كنند، نه با تنش بیشتر.غیاثوند تأكید كرد: برنامه «دور یك میز» بهخاطر احترام به فهم مخاطب موفق شده. ما به مردم نمیگوییم به چه فكر كنند؛ فقط كمك میكنیم تصویر كاملتری ببینند تا چگونه فكر كردن را بهتر درك كنند.