گپ‌وگفت «جام‌جم» با دست‌اندركاران رادیو گفت‌وگو به‌مناسبت نوزدهمین سالگرد تاسیس این شبكه رادیویی برای اندیشه‌ورزی

رادیو گفت‌وگو یكی از شبكه‌های جریان‌ساز رسانه ملی است كه با همكاری نخبگان كشور در ابعاد مختلف، همواره تلاش می‌كند رضایت شنوندگان را جلب كند، اگرچه برنامه‌سازی در این شبكه رادیویی به این دلیل كه مخاطبان آن خاص هستند، بسیار متفاوت است.

1404/03/04
|
14:12

برنامه‌سازی در این شبكه نیازمند تخصص و مهارت ویژه‌ای است، زیرا غالبا افرادی كه به برنامه دعوت می‌شوند، از نمایندگان، وزرا، معاونان و مدیران ارگان‌های مختلف هستند. این موضوع سبب می‌شود سطح برنامه نیز متمایز و متفاوت باشد. به‌بهانه، 19سالگی این شبكه رادیویی با برخی از دست‌اندركاران آن گفت‌وگو كردیم كه در ادامه می‌خوانید.

بازتاب دیدگاه نخبگان
مسعود محمودخواه، مدیر گروه تاریخ و فرهنگ رادیوگفت‌وگو درباره برنامه‌های این گروه توضیح می‌دهد: در گروه تاریخ و فرهنگ، تلاش می‌كنیم با نگاهی تخصصی و نخبگانی، به مهم‌ترین موضوعات فرهنگی كشور بپردازیم و در زمینه تاریخ، به‌ویژه تاریخ انقلاب اسلامی، براساس سند تحول سازمان صداوسیما، نگاه دقیقی به رویدادهای تاریخی داشته باشیم. همزمان با سالگرد تأسیس شبكه‌ رادیویی گفت‌وگو، برخی برنامه‌ها با تغییر در رویكرد و تغییر نام در جدول پخش این گروه باقی‌مانده وچندین برنامه‌ جدیدهم به جدول پخش اضافه كرده‌ایم. وی با اشاره به ویژگی‌هاوشاخصه‌های برنامه‌های این گروه، می‌افزاید:مهم‌ترین ویژگی برنامه‌های گروه تاریخ و فرهنگ دردوره جدید تلاش برای ارتباط مؤثر با جامعه نخبگانی كشور و بازتاب دیدگاه نخبگان در رویدادهای كشور است. می‌كوشیم ارتباط تعاملی و دوسویه با جامعه نخبگانی ایجاد كنیم و به كرسی‌های آزاداندیشی دانشگاهی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. البته این رویكرد در بستر رسانه و با توجه به جذابیت‌هایی كه در برنامه‌ها ایجاد می‌شود برای اقشارمختلف جامعه نیز قابل بهره‌برداری است.به‌نوعی تلاش می‌كنیم اغلب افراد جامعه در سبد مخاطبان ما قرار‌گیرند و به تناسب هرم تحصیلاتی ازبرنامه‌های فرهنگی و تاریخی برداشت خود را داشته باشند.

پرداختن به مطالبات مردم
محمودخواه در پاسخ به این پرسش كه بیشتر مخاطبان این شبكه را چه قشر و سنی تشكیل می‌دهند و این گروه برای جذب بیشتر مخاطبان چه تدابیری اندیشیده است عنوان می‌كند: تاریخ و فرهنگ یك گروه تخصصی است، لذا مخاطبان آن بیشتر نخبگان و فرهیختگان هستند. بنابراین ابتدا به موضوعاتی می‌پردازیم كه جزو مطالبات و دغدغه‌های این قشر و مورد نیاز و خواست آنهاست. در مرحله بعد به موضوعات دیگر نیز وارد خواهیم شد.

رادیو با همه‌ سادگی‌اش، عمق دارد
سیدوحید موسوی،مدیر گروه سیاسی - اجتماعی رادیوگفت‌وگو درتشریح برنامه‌های جدیداین گروه می‌گوید:رادیو، رسانه‌ای گرم، زنده و همراه است.صدای اندیشه و تریبونی برای گفت‌وگوی واقعی و فارغ از حاشیه‌هاست. رادیو با همه‌ سادگی‌اش، عمق دارد و می‌تواند در كمترین زمان بیشترین تأثیر را بر مخاطب بگذارد، به‌ویژه زمانی كه با هدف ارتقای آگاهی عمومی عمل می‌كند. این گروه می‌كوشد با نگاهی تخصصی و تحلیلی، به مهم‌ترین تحولات سیاسی و اجتماعی كشور و جهان بپردازد.

«ساعت صفر» روی «خط فاصله»
وی ادامه می‌دهد: همچنین برنامه‌های«خط فاصله» با تمركز بر تضادها و گفتمان‌های اجتماعی، «ساعت صفر» با نگاهی ویژه به موضوعات روز و نقش هوش مصنوعی در سیاست و«گفتمان پردیسان» كه در فضای گفت‌وگومحور طراحی شده به مسائل بنیادین زیست‌محیطی می‌پردازد، از دیگر برنامه‌های مهم این گروه است. علاوه‌براین‌ها، میان برنامه «ذهن آگاه» و «جیب آرام» كه به بحث سواد رسانه در حوزه مالی می‌پردازد از دیگر كارویژه‌های جدید گروه سیاسی - اجتماعی رادیو گفت‌وگوست. البته باید یادآوری كنم برنامه‌های جدید دیگری در گروه سیاسی ــ اجتماعی تهیه خواهد شد كه به‌زودی از آنها رونمایی می‌شود. مدیر گروه سیاسی - اجتماعی رادیوگفت‌وگو با اشاره به وجه تمایز برنامه‌های گروه سیاسی - اجتماعی با سایر گروه‌های این شبكه می‌افزاید: گروه سیاسی - اجتماعی، به دلیل پرداخت به مسائل بنیادین جامعه و نظام، نقشی محوری در شكل‌دهی به افكارعمومی دارد. وجه تمایز ما در پرداخت دقیق، تحلیلی و چندجانبه به موضوعات روز است؛ چه در سطح سیاست داخلی و چه در عرصه‌ بین‌المللی. همچنین ما تلاش می‌كنیم صدای طیف‌های مختلف فكری را در برنامه‌های‌مان منعكس كنیم تا یك گفت‌وگوی واقعی شكل بگیرد. موسوی ادامه می‌دهد: وظیفه‌ اصلی این گروه، تولید و پخش برنامه‌هایی است كه به تحلیل، تبیین و نقد رویدادهای سیاسی - اجتماعی می‌پردازد.

شوق رادیو در من، ذره‌ای كم نشده
حسین شریفی، از گویندگان پیشكسوت این شبكه رادیویی است كه حدود 34 سال در عرصه رسانه فعالیت كرده است. شریفی می‌گوید: كار رسانه و به‌ویژه رادیو مؤلفه‌هایی دارد كه آن را از شغل‌های دیگر مستثنی می‌كند. به قول دوستان ادبیاتی، سهل‌ممتنع است، همین موضوع شرایط را سخت‌تر می‌كند. آنچه برای من در همه این سال‌ها مهم بوده آن است كه در اجرا خودم باشم و دوم هم، حرفی كه می‌زنم آنچه باشد كه در ذهن عموم مردم است و حتی اگر شده یك گره باز كنیم. اگر این اتفاق رخ داده باشد وظیفه خودمان را انجام داده‌ایم. گوینده باسابقه رادیو درباره این پرسش كه چه راهكارهایی را به‌عنوان مجری برای حفظ و جذب مخاطبان به‌كار می‌گیرد، پاسخ می‌دهد: آن‌‌گونه كه از نام این شبكه پیداست، رادیو گفت‌وگو مأمنی برای حرف‌زدن و دیالكتیك دیالوگ است. یك بستر نخبگانی برای شنیدن و شنیده‌شدن. باید به هدف‌های تعیین‌شده برای این شبكه وفادار بود و در حد توان بكوشیم این اتفاق بیفتد.

شوخی با مسائل سیاسی و اجتماعی
مریم‌السادات آصفی، تهیه‌كننده و مدیر روابط عمومی رادیو گفت‌وگو درباره برنامه «به وقت گفت‌وگو» كه به‌تازگی در جدول پخش شبكه قرار گرفته، توضیح می‌دهد: این برنامه در قالب یك مجله خبری ــ تحلیلی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و بین‌الملل با رویكرد امیدآفرینی، نشاط و تعامل با مخاطبان طراحی شده است. در كنار پرداخت جدی به مسائل و موضوعات در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و بین‌الملل با مسائل و اظهارنظر افراد سیاسی و اجتماعی در برنامه (با حدود رعایت خطوط‌قرمز) به زبان طنز شوخی می‌شود. وی با اشاره به بخش‌های مختلف این برنامه تصریح می‌كند: هر روز حداقل دو میز خبر با عنوان پیشخوان خبر داریم كه قرار است متناسب با موضوعات روز و با حضور ژورنالیست‌های هر حوزه، موضوع در قالب گفت‌وگو مورد بررسی قرار گیرد. میز سیاسی به‌صورت ثابت، همه‌ روزه در برنامه جانمایی شده اما برای میز اجتماعی، میز فرهنگ و اقتصاد دو تا سه روز پیش‌بینی شده است. علاوه بر اینها میز بخش‌های تولیدی ازجمله مستندهای خبری هم برای برنامه تدارك دیده شده است. یك بخش ویژه با عنوان «حوالی خط قرمز» هم در برنامه خواهیم داشت كه موضوعات را در قالب یك مناظره كوتاه رادیویی بررسی می‌كند.

دسترسی سریع