معاونت صدا در یك سال گذشته تلاش كرده است با بهبود برنامهسازیها و افزایش رضایتمندی شنوندگان، گامهای بلندی در راستای تحقق سند تحول بردارد.
به گزارش روابط عمومی معاونت صدای رسانه ملی، رادیو، این رسانه گرم و صمیمی، در دنیای پرسرعت امروز همچنان جایگاه ویژهای در میان مخاطبانش دارد. معاونت صدا در یك سال گذشته تلاش كرده است با بهبود برنامهسازیها و افزایش رضایتمندی شنوندگان، گامهای بلندی در راستای تحقق سند تحول بردارد. در ماه مبارك رمضان و بهار طبیعت، شبكههای رادیویی حالوهوایی معنوی و بهاری گرفتهاند و با برنامههای ویژه، مخاطبان را همراهی میكنند.
در حوزه تولید و پخش برنامههای رادیویی كه مطابق با نیازهای معنوی و فرهنگی شنوندگان در طیفهای مختلف تهیه میشود، با علی بخشیزاده، معاون صدای رسانه ملی گفتوگو كردیم. وی درباره اهم فعالیتهای معاونت صدا در سال 1403 و فعالیتهای شاخص معاونت در سال جدید هم نكاتی بیان كرده است.
شبكههای رادیویی در سالهای اخیر در حوزه تهیه برنامههای مناسبتی از الگوهای متفاوت برنامهسازی بهره میبرند. باتوجهبه اینكه امسال هم ایام نوروز با شبهای قدر مقارن بود، این كار شما را در برنامهسازی سخت میكند، دراینباره از چه الگویی پیروی میكنید؟
هماكنون ساخت برنامههای مذهبی در رادیو به یك رویه حرفهای رسیده است و برنامهسازان بهسراغ قالبهای متنوع برنامهسازی میروند. برای مثال، برگزاری موفق سه دوره «جشنواره مستند رادیویی پژواك» محملی شده است تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یكدیگر رقابت كنند و در سایر شبكهها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد شود. درمجموع، شبكههای رادیویی در تولید برنامههای مذهبی و معارفی روند روبهرشد و كمال را دنبال میكنند. برنامههای ویژه رادیویی در قالبهای متفاوت برای ایام نوروز و شبهای قدر تدارك دیده شد. این برنامهها با نیازهای معنوی و فرهنگی شنوندگان در طیفهای مختلف سنی تناسب دارد. ضمن اینكه رادیو برای دسترسی به اطلاعات برای مسافران نوروز مناسبتر است. با همكاری سازمانهای مختلف مانند نیروی انتظامی، هواشناسی، هلالاحمر و ...، اطلاعات قابلتوجه و مفیدی را به شنوندگان رادیو ارائه میدهیم كه بهنوعی، ضمن حفظ سلامتی خود و خانواده بتوانند از مزایای سفرهای نوروزی هم بهره ببرند. امیدواریم مخاطبان رادیو با حجم برنامههای متنوع و شنیدنی تعطیلات نوروزی خوبی داشته باشند. برنامهها هم رویكرد بهاری و نوروزی دارند، هم حالوهوای معنوی. در این ایام برنامههایی با رویكرد معنوی پخش میشوند كه ازجملهشان پخش تلاوتهای شاخص، سخنرانی علما و... است. تبیین و تشریح بهموقع پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب باید با دقت و تدبیر ازسوی شبكهها انجام شود. هدف ما رضایتمندی مخاطبان است. رادیو در نوروز و رمضان، مخاطبان همراهِ بسیاری دارد كه از آنجمله میتوان به مسافران نوروزی اشاره كرد كه وقتی عزم سفر میكنند، برای اطلاع از وضعیت هوا و راهها به رسانه همراه نیاز دارند و تنها رادیو است كه همیشه و همهجا یارویاور مخاطبان است. ازهمینرو، برنامهسازان با بهره بردن از ساختارهای جدید برنامههایی با ضرباهنگ مناسب همراه با بخشهای متنوع را تهیه و پخش میكنند. همچنین، بازار تولید و پخش مسابقههای شاد و معنوی در ایام نوروز و رمضان داغ است.
باتوجهبه تأكید رهبر معظم انقلاب بر فرزندآوری و فرزندپروری، رادیو چه برنامهریزی در سال 1403 داشت و قرار است چه سیاستهایی را در سال جدید ادامه بدهد؟
یكی از موضوعاتی كه ما به آن تأكید داریم و در برنامههای شبكههای رادیویی به آن میپردازیم، بحث سبك زندگی ایرانیاسلامی، فرزندآوری و فرزندپروری است كه رهبر معظم انقلاب نیز همواره به این موضوع تأكید كردند. رادیو تلاش میكند سهم خودش را در این حوزه به بهترین شكل انجام بدهد. تولید و پخش برنامههایی با این موضوع در قالبهای متفاوتی چون مسابقه، نمایش، مستند و... با حضور هنرمندان بهجد پیگیری میشود.
مهمترین مأموریتی كه برای سال 1404 معاونت صدا تعریف كردید، چیست؟
معاونت صدا تلاش دارد آسایشگاهی برای بهرهمندی گوشودل همگان از جلوههای زیبایی و هنر باشد. هدف ما در صدا، تقویت روند برنامهسازی در مسیر تحول رسانه ملی است. یكی از اهداف درنظرگرفتهشده، بهره بردن از استعدادهای جوان در برنامهسازی است. راهبری و هدایت تولید، تأمین و پخش برنامههای رادیویی و كیفیسازی انتشار محتوای مناسب در امتداد پیام در فضای مجازی با تأكید بر تحقق ابعاد سهگانه سند تحول، بهویژه در بعد محتوایی، ازجمله مأموریتهایی است كه دنبال خواهیم كرد.
اكنون كه صحبت از كشف استعدادهای جوان شد، باید از اتفاقات نو در معاونت صدا نام برد و آن هم تأسیس «باشگاه رادیویی نوجوان» و «باشگاه دانشمندان جوان» است كه فرصتی برای شناسایی و بروز استعدادها شكل داد. چطور شد معاونت صدا تصمیم گرفت بهسمت طراحی چنین باشگاههایی برود؟
رادیو همیشه خاستگاه افراد موفقی بوده است كه بهواسطه حضور در این رسانه توانستهاند تواناییهایشان را كشف كنند و بعد از آموزش، راهی دیگر عرصههای هنر شوند. به همین دلیل، رادیو جوان همیشه جوان و پیشرو بوده و همچنان، این مسیر را برای جویندگانش باز نگه داشته است. اكنون این شبكه رادیویی با راهاندازی «باشگاه رادیویی نوجوان» و «باشگاه دانشمندان جوان» فرصت مناسبی را برای عرضاندام و نمایش توانمندیهای نوجوانان و جوانان كشور فراهم كرده؛ نوجوانان و جوانانی كه آیندهسازان ایران خواهند بود.
تعداد جشنوارههای معاونت صدا در سال 1403 كم نبود و در حوزههای پاسداشت زبان فارسی، برنامههای طنز و مستند هم جشنواره برگزار كردید. چطور شد معاونت صدا به این حوزهها ورود پیدا كرد؟
برپایی جشنواره باعث میشود تا هم به آموختههای همكارانم در رادیو افزوده شود، هم رقابت سالم شكل بگیرد. برگزاری سومین دوره جشنواره «آیین سخن» باتوجهبه اهمیت نگهبانی از زبان، خط و ادبیات فارسی، در شهریورماه به همین منظور برپا شد. چهارمین دوره «جشنواره زیر چتر لبخند» هم با هدف رشد و اعتلای طنز در رادیو برپا شد. امضای تفاهمنامه با سازمانها و ارگانهای فرهنگی آستان قدس خراسان رضوی نیز انجام شد. برگزاری «یادواره پلاك ایثار»، برگزاری كارگاههای آموزشی پاسداشت زبان فارسی، رونمایی از كتابهای گویای ارزشمندی همچون «خار و میخك»، رونمایی از لوح فشرده شهیدمصطفی ابراهیمیمجد و پوشش مسابقات المپیك و پاراالمپیك از رادیو ورزش از دیگر فعالیتهای امسال معاونت صدا بود. حتی مسابقات ورزشی بانوان كه بهدلیل محدودیت، از شبكههای تلویزیونی پخش نمیشد، رادیو ورزش همه آنها را پوشش داد. ركوردشكنی جذب مخاطبان در رادیوهای محرم و اربعین در ایام محرم و صفر از دیگر اتفاقات خوبی بود كه در معاونت صدا رخ داد. همچنین، برنامههای انتخابات و مناظرههای انتخاباتی رادیویی موردتوجه مردم قرار گرفت. ازسویدیگر، سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواك برگزار شد كه چهارمین دورهاش با اضافه شدن بخشهای برنامهسازی، اردیبهشتماه امسال برگزار میشود. همچنین، این دوره از جشنواره بینالمللی شده و در حوزه مقاومت، آثار متفاوتی از دیگر كشورها دریافت كردیم. درحالحاضر، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مركزی مهم درزمینه قالبهای جدید برنامهسازی بدل شده است. طی سالهای اخیر، سرعت پیشرفت برنامهسازان در بهره بردن از ساختارهای نوین چندبرابر شده است. درمجموع، هدف و نفس جشنوارهها، ایجاد رقابت بین همكاران برای ارتقای كیفیت تولیدات است و هر قدر كه جشنوارهای بتواند به این هدف كمك و افراد بیشتری را درگیر خویش كند، منجر به نتایجی درخشانتر و ارتقای محسوستر كیفیت و مطلوبیت میشود.
كارنامه معاونت صدا در سال 1403 از رشد تولیدات بهلحاظ كمی و كیفی خبر میدهد كه این موضوع در مقاطعی چون حماسه وعده صادق 2، شهادت رئیسجمهور، شهادت سیدحسن نصرالله و ... دیده شد. درباره این اقدامات شاخص معاونت توضیح دهید.
شهادت رئیسجمهور مردمی و متعهد كشورمان بههمراه وزیر امورخارجه انقلابی، امامجمعه محبوب تبریز و استاندار پرتلاش آذربایجان شرقی موجی از غم و اندوه را بر كشور عزیزمان و دیگر كشورهای منطقه و جهان حاكم كرد. معاونت صدا از لحظه اعلام شهادت ایشان همگام با مردم ایران سوگوار بود و با پخش برنامههای متعدد، یادآور كوشش و دستاوردهای ارزشمند این شخصیتهای برجسته و خدمتگزار ملت بود. همچنین، وقوع عملیات موفقیتآمیز و دشمنشكن وعده صادق 2 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به تبلور حس غرور و امید میان منادیان آزادی، ظلمستیزی و تسلیمناپذیری در جهان پرتلاطم امروز منجر شد. درحالیكه رژیم صهیونیستی، آمریكا و دیگر حامیان نسلكشی و جنایت در غزه و لبنان، پس از جنایات اخیرشان در به شهادت رساندن سیدمقاومت، شهید سیدحسن نصرالله، اسماعیل هنیه، یحیی سنوار و... مدعی تسلط بر میدان جنگ و مشتقات نبرد با جبهه مقاومت بودند، با عملیات قدرتمندانهای مواجه شدند. معاونت صدای رسانه ملی هم در این مسیر سعی كرد با تدارك برنامههای ویژه این عملیات خاص را از ابعاد مختلف بررسی كند و ضمن آگاهیدهی به مخاطبان، راوی اقتدار ایران عزیز باشد. در این بخش عملكرد رادیو مقاومت بسیار ستودنی است.