رادیو اربعین تخصصی‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه كشور در ماه صفر

حامد قزلو مدیر طرح و برنامه ریزی رادیو اربعین تاكید كرد رادیو اربعین به عنوان «مردمی‌ترین رسانه ایران» شناخته می‌شود و هر سال به تعداد طرفداران و مخاطبان آن افزوده می‌شود.

1403/06/06
|
12:50

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، حامد قزلو مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو اربعین، در خصوص راه‌اندازی این شبكه رادیویی بیان كرد: رادیو اربعین به عنوان بازوی اطلاع‌رسانی كمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد مركزی اربعین حسینی در سال 1392 راه‌اندازی شد و امسال برای یازدهمین بار از ابتدای ماه صفر تا پایان شام غریبان حضرت امام رضا (ع) فعالیت خواهد داشت. این رادیو در كنار زائران و عاشقان اربعین حسینی قرار دارد و تمامی اطلاعات و خدمات مورد نیاز زائران را ارائه می‌كند.
وی در ادامه افزود: عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در این شبكه رادیویی سهم بسزایی دارند و از طریق امواج رادیویی، به سوی صحن و سرای نورانی حضرت عشق سفر می‌كنند. این رادیوی 30 روزه كه در آخرین روز ماه صفر خاموش می‌شود و تا شب اول صفر سال بعد فعالیتی ندارد، چنان در دل مخاطبان جا باز كرده است كه همه آن‌ها برای آغاز به كار مجدد این شبكه لحظه‌شماری می‌كنند و به عنوان نوعی جدید از مخاطب رسانه ملی تعریف می‌شوند.
قزلو به مخاطبان این شبكه رادیویی اشاره كرد و گفت: «مخاطبان وفادار» رادیو اربعین با این شبكه عمیقاً انس گرفته‌اند و هر كجا كه باشند، رادیو اربعین را گوش می‌دهند. آنان با گویندگان هر بخش هم‌دل شده و با مخاطبان دیگر هم‌دردی می‌كنند، «لبیك یا حسین (ع)» را پیامك می‌كنند و از «رادیو نما»، تصاویر سفر اربعین خود و دیگر مخاطبان را مشاهده می‌كنند. از این طریق دل به موكب‌ها، مسیر مشایه و بین‌الحرمین می‌سپارند و به نوعی «زائر بعید» می‌شوند.
مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو اربعین، به ویژگی‌های این رسانه در یازده سال گذشته اشاره و آن را به عنوان تخصصی‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه كشور در ماه صفر معرفی كرد و گفت: رادیو اربعین با هدف ترویج «شعور حسینی» در كنار شور و عشق حسینی، به انتخاب، جمع‌آوری و تنظیم سخنرانی‌های فاخر از وعاظ برجسته پرداخته است. این سخنرانی‌ها به بررسی فلسفه قیام عاشورا و مسائل پیرامون آن» اختصاص دارد و مخاطبان بی‌شماری را جذب كرده است.
وی همچنین به نقش رادیو اربعین در ایجاد اعتماد رسانه‌ای میان مخاطبان اشاره كرد و گفت: هر روز افراد زیادی در این شبكه رادیویی به خیرین و بانیان معرفی می‌شوند و گره‌ای از مشكلات آنها باز می‌شود.
قزلو این تاثیرگذاری را در شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی بی‌نظیر خواند و افزود: رادیو اربعین به پیگیری مشكلات زائران اربعین از مسئولان مربوطه و حل این مشكلات به صورت نقطه‌ای می‌پردازد.
مدیر برنامه‌ریزی رادیو اربعین همچنین از همراهی بسیار زیاد مخاطبان از دقایق ابتدایی راه‌اندازی مجدد شبكه در غروب اولین شب ماه صفر خبر داد و این شور و شعف را وصف‌ناپذیر دانست.
وی به همراهی موثر و همیشگی مسئولان بلندپایه كشوری و لشگری و حضور آنها در رادیو اربعین اشاره كرد و گفت: این مسئولان نیز از مخاطبان رادیو اربعین هستند. در راستای مدیریت سفر زائران، حضور میدانی در مرزهای شرقی و غربی كشور آغاز شده و گزارشات به روزی از تردد و وضعیت مرزها و درگاه‌های ورودی و خروجی ارائه می‌شود. این اقدام به منظور تسهیل سفر زائران به مناسبت اربعین حسینی انجام می‌گیرد.
قزلو ادامه داد: همچنین، برنامه‌ریزی برای حضور میدانی در محافل حسینی پیش از اعزام موكب‌ها به عراق و ارتباط نزدیك با مخاطبان رادیو اربعین در حال انجام است. در این راستا، روزانه حداقل 500 عكس از مخاطبان دریافت و برای پخش از رادیو نمای اربعین استفاده می‌شود كه این امر به زنده شدن رادیو نما با رادیو اربعین كمك می‌كند. یكی از ابتكارات جدید، ایجاد آلبوم عكس همه مردم ایران است كه به ترویج زیارت خانوادگی، فرزندآوری و ادامه نسل حسینی و همچنین تشویق نوجوانان به زیارت اربعین می‌پردازد.
وی در پایان خاطرنشان كرد: حضور میدانی در موكب‌های مسیر مشایه نیز ادامه دارد. در این برنامه، گفتگو با موكب داران عراقی و رساندن پیام تشكر مردم ایران به آنها و همچنین گفتگو با زائران غیر ایرانی و دعوت آنها برای زیارت در ایران انجام می‌شود. این اقدام به هدف تقریب بین امت‌های اسلامی و تقویت هویت جمعی صورت می‌گیرد. در طول یازده سال گذشته، موضوعات مختلفی از جمله «زیارت به نیابت» (به ویژه در دوران كرونا)، «زائر خبرنگار» و ارائه گزارش‌های مردمی، و همچنین «ختم قرآن مجید» در سی شب ماه صفر (هر شب خواندن یك جزء قرآن توسط مردم) در جامعه ترویج یافته است.

دسترسی سریع