در كارگاه آموزشی ویژه انتخابات در معاونت صدا مطرح شد: نقش رسانه در مطالبه گری حقوق مردم

اساتید دانشگاه در كارگاه آموزشی ویژه انتخابات كه به همت آموزش معاونت صدا برگزار شد بر این مساله تاكید كردند كه برنامه سازان نقش موثری در آگاهی بخشی مردم برای انتخاب اصلح ریاست جمهوری دارند و باید از كارشناسان متبحر استفاده كرد.

1403/04/02
|
13:18

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، كارگاه آموزش ویژه انتخابات ریاست جمهوری با حضور صاحب‌نظران، مدیران گروها و برنامه سازان به همت آموزش معاونت صدا در معاونت صدا برگزار شد. در این كارگاه اساتیدی همچون عبدالكریم خیامی دكترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، محمد قادری استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل رسانه، معصومه نصیری رئیس اندیشكده عصر هوشمندی، مدرس دانشگاه و كارشناس رسانه، احمد میرزائی مدیركل طرح و برنامه‌ریزی معاونت صدا و علیرضا داوودی كارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی حضور داشتند.

عبدالكریم خیامی دكترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) درباره مبحث بایسته های دولت چهاردهم در عرصه فرهنگ صحبت كرد. وی طی سخنانی گفت: رسانه های اجتماعی به فردگرایی دامن زده اند. در حالی كه بیش از این رسانه ها، جمعی استفاده می شدند اما در حال حاضر همه با تلفن همراه و فضای مجازی ارتباط دارند و این نرم افزار پیر، جوان، مرد و زن را هم نمی شناسد. مردم با این ابزار دارای آزادی فردی شدند و رشد فردگرایی در زیر ساخت های اجتماعی تاثیر گذاشته است.
پرداخت به موضوع خانواده
وی تصریح كرد: حتی فردگرایی به مسئله فرزندآوری و شكاف نسلی هم ارتباط دارد. ما باید تلاش كنیم پرداخت به مباحثی همچون خانواده، هویت ملی و افتخار به ایران را در جامعه ترویج بدهیم. بنابراین دولت چهاردهم باید درعرصه فرهنگ اقدامات گسترده و برنامه ریزی شده داشته باشد.
محمد قادری، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل رسانه درباره بایسته های دولت چهاردهم در عرصه اقتصاد صحبت كرد. وی در این نشست تاكید كرد: رسانه باید در قالب برنامه ها، ویژگی های یك رئیس جمهور منتخب را بیان كند تا مردم در مسیر انتخاب اصلح قرار بگیرند. بنابراین لازمه این موضوع این است برنامه سازان اصولی را در كارشان رعایت كنند و به دوراز جهت گیری نسبت به یك نامزد ریاست جمهوری، برنامه های آگاهی بخش را روانه آنتن كنند. به همین دلیل الگوسازی در برنامه های رادیویی نقش موثری دارد. همچنین برنامه سازان باید از كارشناسان حرفه ای و متحبر در برنامه ها استفاده كنند.
اطلاعات موثق
وی در ادامه افزود: رسانه به غیر از وجه تبیینی باید مطالبه گر باشد و حرف مردم را بگوید و پیگیر حقوق و دغدغه های جامعه باشد. معتقدم رادیو می تواند نقش مطالبه گر داشته باشد و با بهره بردن از نخبگان در برنامه های رادیویی در این باره گام های موثری بردارد، زیرا یكی از مهارت های رسانه باید جذب مخاظب باشد. در غیر این صورت رقبای رسانه ای، مخاطب را از آن خودشان خواهند كرد. وقتی رویدادی رخ می دهد باید رسانه برای مردم مرجع باشند و اطلاعات موثق را به مردم انتقال بدهد. وقتی چنین اتفاقی رقم بخورد دیگر مخاطب برای تغذیه به سراغ منابع غیر معتبر نمی رود.بنابراین نقش رسانه بسیار اهمیت بالایی دارد.
معصومه نصیری رئیس اندیشكده عصر هوشمندی و مدرس دانشگاه و كارشناس رسانه در خصوص تكنیك های اقناع مخاطب صحبت كرد. وی گفت: لحن و بیان در خبر برای رمزگشایی خیلی اهمیت دارد. رسانه ای موفق است كه همه اقشار آن پیام را رمزگشایی كنند. وقتی از اقناع صحبت می كنیم، باید به راحتی در مخاطب خود نفوذ كرده طوری كه خود او كنشگر شود. با وجودی كه اقناع حسی كوتاه مدت است ولی تصویر مثبت برای مخاطب ایجاد می كند كه دارای اهمیت است.
مخاطب وفادار
مدرس دانشگاه و كارشناس رسانه ادامه داد: رسانه موفق و حرفه ای، مخاطب وفادار را همیشه همراه خود داشته و برای تقویت باور و ارزش او تلاش می كند. ضمن اینكه در بحث روایت خبر، حرف اول را زمان می زند.همچنین برنامه ساز وقتی رصد گر خوب باشد، بهتر می تواند نیازهای مخاطب را شناسایی كند. از سوی دیگر صدا، حوزه واژگان است. بنابراین باید در برنامه سازی رادیو به واسطه بیان بیشترین تاثیرگذاری را در مخاطب داشت. كلمات می توانند در ذهن و روح مردم اثرگذار باشند. از این رو نباید از واژه های سطحی بهره برد.
دكتر احمد میرزائی مدیركل طرح و برنامه‌ریزی معاونت صدا در خصوص معیارهای نظارت و ارزیابی صحبت كرد. وی به جمع بندی نكات نظارتی و ارزیابی 4 دوره از انتخابات در رسانه پرداخت و مطالب خود را در سرفصل های محتوا، اجرا، موسیقی، گزارش و كارشناس ارائه كرد.
مدیر كل طرح و برنامه ریزی معاونت صدا گفت: اظهار نظر شخصی و بداهه گویی های بی محتوا، استفاده از واژگان و شعارهای نامزدها، تسلط در بیان مطالب و استفاده از زبان فاخر و رعایت زبان و ادبیات فارسی از مهمترین نكات مورد تاكید در برنامه های انتخاباتی در اجرا هستند. 
میرزایی همچنین در بحث محتوا، بی طرفی و قانون گرایی، توجه به تمام نقاط ایران، توجه به اصول چهارگانه مشاركت، رقابت، سلامت و امنیت، امید آفرینی و اطلاع رسانی صحیح، به موقع و به اندازه را از نكات مهم در محتوای برنامه های انتخابات بر شمرد. 
امیدآفرینی
وی در ادامه به مبحث شاخص های نظارتی عمومی در برنامه سازی و شاخص های نظارتی  برنامه های انتخاباتی اشاره كرد و گفت: در بحث محتوا توجه به اصل سلامت و رقابت مهم است. اطلاع رسانی صحیح به موقع  و به اندازه حایز اهمیت است.امید آفرینی در برنامه ها باید با شیوه درست انتقال داده شود. در بحث اجرای برنامه های انتخاباتی توجه به مواردی همچون اظهار نظرهای شخصی، بداهه گویی های بی هدف و نامناسب، لحن و صدای نامناسب، تسلط در بیان مطالب، ارتباط با گزارشگر و ... اهمیت زیادی دارد. 
وی با بیان اینكه در گزارش سوژه یابی مناسب خیلی اهمیت دارد، ادامه داد: كیفیت مطلوب فنی گزارش، صدا و لحن مناسب گزارشگر، رعایت اخلاق و ادب حرفه ای، طرح سوالات مفید و جذاب از شاخص های نظارتی برنامه های انتخاباتی در  گزارش است.
همراه كردن با مخاطب
علیرضا داوودی كارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی راجع به موضوع عملیات روانی رسانه های بیگانه و انتخابات ایران، آرایش گروه ها و جریان های سیاسی صحبت كرد. وی افزود: انتخاب كارشناسان در برنامه های انتخاباتی از اهمیت بالایی برخوردار است. تصویر ایران در آینده، مهمترین نكته ای است كه رادیو می تواند آن را  در برنامه های انتخاباتی ارائه كند. رادیو نباید چالش و جنجال راه بیاندازد، بلكه رادیو باید مخاطب را با خودش همراه كند. ضمن اینكه برنامه سازان باید به كیفیت برنامه ها توجه كنند. 
داوودی در پایان بیان كرد: از برنامه سازان می خواهم از كارشناسانی كه در صحبت تردید دارند، استفاده كنند، بلكه از كارشناسان حرفه ای بهره مند شوند. رسانه های بیگانه در تلاش هستند مخاطب را به سمت خود بكشانند. بنابراین برنامه سازان ما نباید در تله آنها بیفتند و باید با شیوه اصولی برنامه سازی كنند. بنابراین پرداخت به مفاهیمی همچون عدالت، چینش خواندن پیامك و نحوه تبلیغات و ... موثر است. همچنین باید از تبلیغات سیاه كه منجر به تخریب می شود، فاصله گرفت.

دسترسی سریع