دكتر مهدی قدیری ازداوران جشنواره پژواك رادیو تاكید كرد اهتمام خوبی نسبت به اهداف جشنواره پژواك در این دوره وجود داشته و مدیران و برنامهسازان رادیو توانستهاند انتظارات را برآورده كنند .
دكتر مهدی قدیری ازداوران جشنواره پژواك رادیو تاكید كرد اهتمام خوبی نسبت به اهداف جشنواره پژواك در این دوره وجود داشته و مدیران و برنامهسازان رادیو توانستهاند متناسب با انتظاراتی كه از شبكههای صدا وجود دارد، گامهای موفقی را در این زمینه بردارند.
به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره رادیویی پژواك، دكتر مهدی قدیری، مدیركل نظارت و ارزیابی برنامههای صدا و داور جشنواره بخش آثار مستمربا اعلام این خبر گفت: آثار رسیده به بخش مستمر در جشنواره امسال، از انسجام خوبی دربخش های داستان، روایت، انتخاب سوژه و ... برخوردار بودند. آثار مستمر، آثاری هستند كه از آنتن رادیو پخش میشوند و به یك زبان میتوان گفت مهمترین هدف برگزاری جشنواره، تقویت این بخش و ایجاد فضایی متفاوت برای لذت شنیداری مخاطبان است. به یك معنا میتوان گفت كه آثار رسیده به این بخش، عصاره و محصول تمامی زحمات و فعالیتهای مسئولان برگزاری جشنواره در دورههای گذشته است.
وی ادامه داد:بر مبنای آثار رسیده، میتوان گفت كه اهتمام خوبی نسبت به اهداف جشنواره وجود داشته و مدیران و برنامهسازان رادیو توانستهاند متناسب با انتظاراتی كه از شبكههای صدا وجود دارد، گامهای موفقی را در این زمینه بردارند.
این داور تاكید كرد: از مهمترین نقاط قوت مستندهای ارائه شده در این بخش میتوان به همخوانی آثار با مأموریتهای شبكههای رادیویی اشاره كرد. این موضوع به ویزه در شبكههای تخصصی و موضوعی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال مستندهایی چون «آسیا در جام» در رادیو ورزش و «كلاه سایبری» در شبكه اقتصاد، متناسب با مأموریت شبكه تهیه شده بودند و واقعاً خوش ساخت بودند.
قدیری عنوان كرد: در بخش دفاع مقدس، مستندهایی با بار احساسی قوی و پیوند عمیق با موضوع شهدا و دفاع مقدس تهیه شده بود كه میتواند احساسات مخاطبان را برانگیزد و درگیری عاطفی خوبی با مخاطب ایجاد كند. ایجاد احساس تعلق به میهن و وطن اسلامی، آمادگی فداكاری برای كشور و همچنین ارج نهادن به ایثار و از خودگذشتگی شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت و شهدای حرم از تأثیراتی است كه مخاطبان با شنیدن این مستندها، دریافت خواهند كرد.
وی بیان كرد: از دیگر بخشهای موفق این جشنواره میتوان به مستندهای خوب تهیه شده در حوزه «محیط زیست» اشاره كرد. مستند «آوای زمین» از نمونههای خوش ساخت در این زمینه بود كه میتواند توجه مخاطبان را بیش از پیش به حفظ محیط زیست، حفظ گونههای جانوری و تالابها جلب كند. همچنین با وجود نقاط قوت آثار ارسالی، پیشنهادهایی برای بهبود این مستندها وجود دارد كه مهمترین آنها، دقت در انتخاب سوژه اصلی و همچنین توجه بیشتر به ابعاد احساسی، عاطفی و نگرشی در مستندهای تولیدی است. در برخی مستندها بیش از حد بر ابعاد شناختی تمركز شده بود و اطلاعات فراوانی در زمان كوتاه به مخاطبان منتقل میشود و روایت اصلی مستند تحت تأثیر ابعاد شناختی و اطلاعات قرار میگیرد. در برخی از مستندها به ابعاد احساسی و عاطفی و همچنین روایتگری كمتر توجه شده بود.
این داور در پایان گفت: اگر مخاطبان در دقایق اولیه جذب مستند نشوند، انتظار تداوم شنیدن برنامه از سوی مخاطبان بیهوده خواهد بود. این موارد میتواند در دورههای آتی جشنواره مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا تجربهای جامعتر و تأثیرگذارتر برای مخاطبان فراهم آورد.