در نشست صمیمانه مدیر رادیو قرآن، تلاوت و ترتیل با اهالی رسانه مطرح شد: رادیو قرآن بالاترین رنج مخاطب را داراست

اولین گام ما بیرون آوردن رادیو تلاوت از حالت تولیدی به زنده و مستقل كردن آن، مناسبتی كردن بسته های تلاوتی به اقتضای زمان بوده است.

1402/05/02
|
12:14

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا،منصور قصری زاده مدیر رادیو قرآن كه به مناسبت سالروز تاسیس این شبكه رادیویی در جمع اصحاب رسانه سخن می گفت، در خصوص راه اندازی رادیو تلاوت گفت:مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حضرت آیت الله خامنه ای در سال 62 زمانی كه رئیس جمهور بودند، پیشنهاد دهنده همچین رادیویی(رادیو تلاوت) بودند كه صدای قرآن شنیده شود. به مرور زمان برنامه سازی و مسائل آموزشی در این زمینه گسترش پیدا كرد.
وی با بیان اینكه هدف اصلی و معارفی رادیو قرآن، شنیده شدن صدای قرآن بوده تاكید كرد:وقتی تصمیم گرفته شد كه رادیو قرآن فقط به قرائت خلاصه نشود، سهم قرائت قرآن كاهش پیدا كرد.
مدیر رادیو قرآن با اشاره به رادیو تلاوت تصریح كرد: بسته های تولیدی در رادیو و كانال تلاوت شنیده می شود. این شبكه رادیویی چون به طور مستقیم با شنونده در ارتباط نیست، دارای نقاط قوت و ضعف است، 6بسته، 4ساعته از این رادیو پخش می شود.
قصری زاده خاطر نشان كرد: اولین گام ما در این راستا و بیرون آوردن رادیو تلاوت از حالت تولیدی به زنده و مستقل كردن آن، مناسبتی كردن بسته های تلاوتی به اقتضای زمان بوده است.به طور مثال در حال حاضر كه بحث حجاب و عفاف مطرح است، آیاتی با این موضوع پخش می شود.
پس از این توضیحات مدیر رادیو قرآن به معرفی مدیران زیر مجموعه خود پرداخت و از آن ها خواست كه در خصوص فعالیتی كه انجام می دهند، صحبت كنند.
تربیت 10میلیون حافظ قرآن
كیوان نژاد سیفی، مدیر گروه تلاوت و قائم مقام شبكه ، مهمترین فعالیت های این گروه را تهیه جدول پخش تلاوت های رادیو قرآن، تلاوت و ترتیل دانست و گفت: راه اندازی رادیو تلاوت، به خاطر تربیت 10میلیون حافظ قرآن بوده است كه از طریق شنیدن ترتیل آیات قرآن بتوانند تثبیت و حفظ داشته باشند.
وی ادامه داد: هر روز یك جز در رادیو ترتیل پخش می شود و شنونده ها می توانند با ترتیل های 21قاری مختلف قرآنی از كشور ایران و جهان اسلام آشنا شوند.
مدیر گروه تلاوت با بیان اینكه نگاه تخصصی در رادیو تلاوت حاكم بوده ، تصریح كرد: رادیو قرآن صرفا برای مخاطبان عموم جامعه بوده است و بیشترین تلاوت های جهان اسلام تقدیم می شود. در حال حاضر در بسته های صوتی كه از ساعت 6تا10صبح شنیده می شود، نگاه جدیدی حاكم است تا جایی كه اعلام می شود تلاوت مدنظر در چه كشوری بوده است.
وی با بیان اینكه در حال حاضر تلاوت ها تغییر كرده و مثل سابق نیست كه فقط كشور مصر پیش رو باشد، ادامه داد: در حال حاضر ، سلیقه مخاطبان مورد توجه قرار می گیرد.
پوشش محافل و مسابقات قرآنی
مسعودرضا خالقی مدیر گروه جامعه، محافل و مسابقات گفت:این گروه همانطور كه از اسمش پیداست، تهیه و تولید برنامه‌هایی كه اجتماعی است، را بر عهده دارد . پوشش محافل و مسابقات قرآنی در سراسر كشور از مهمترین این اهداف است.
اتاق فكری فعال
احمد فراهانی، مدیر گروه آموزشی علوم قرآنی گفت: در گروه آموزش مباحث سطح روخوانی قرآن ، صوت و لحن در قالب و اشعار مختلف پرداخته می‌شود.
وی ادامه داد :علوم قرآنی مباحث اندیشه است به طور مثال در دهه محرم دو برنامه زنده «عرشیان» و «طعم آفتاب»از آنتن رادیو قرآن شنیده می‌شود .ما اتاق فكر و طراحی فعالی در پس پرده تهیه و تولید این برنامه‌ها و نشست‌هایی با كارشناسان رسانه داریم.
وی ادامه داد:از همه كارشناسان حاذق و توانمند علوم قرآنی در برنامه‌های مختلف رادیو قرآن استفاده می‌شود .به طور مثال در برنامه «ترجمان وحی»، دكتر فیاض بخش از كارشناسان این برنامه هستند كه زمان استاد مطهری را درك كرده‌اند. همچنین برنامه «در محضر قرآن» از انتهای قرآن است و در سایر مباحث برنامه ای این رنج كارشناسی رعایت شده است.
رادیو نماهایی فعال
رضا درویش مدیر فضای مجازی گفت:مسئولیت و ماموریت برنامه‌ها در شبكه‌های مجازی ،اكانت شبكه در پیام رسان از مهم‌ترین فعالیت‌های این گروه است. ضمن اینكه رادیو تصویری و رادیو نمای ترتیل، قرآن و تلاوت به طور جداگانه فعالیت دارد و روزانه 21جزء قرآن توسط 21قاری از این شبكه ها شنیده می شود.
افزایش سهم تلاوت و آوا
مهدی رفیعی تفرشی، مدیر اطلاعات و برنامه ریزی رادیو قرآن گفت:از دو شاخه اصلی طرح و ایده در مسائل برنامه‌ریزی كمك گرفته‌ایم.تنظیم جدول پخش برنامه‌ای شبكه با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده صورت می‌گیرد. زمان پخش برنامه های آوایی و تلاوتی افزایش پیدا كرده است به طوری كه سهم تلاوت و آوا از 40درصد به 60درصد افزایش پیدا كرده است.
پشتیبانی از برنامه‌ها
داود محمدی، مدیر اجرایی شبكه و مسئول دفتر شبكه گفت: پشتیبانی تهیه و تولید برنامه ها، از مهمترین ماموریت های این واحد است.
تنظیم شیفت های روزانه
عماد پیرانعقل، مدیر پخش و نظارت شبكه گفت: تنظیم شیفت‌های روزانه سه شبكه بالغ بر 270 شیفت، آرشیو كلیه برنامه‌های تولیدی از مهم‌ترین اهداف این گروه است.

یكی از خبرنگاران پرسید میزان مخاطبان در سال‌های گذشته به چه صورت بوده است آیا پیمایش یا نظرسنجی صورت گرفته است ؟
مدیر رادیو قرآن در پاسخ گفت: اندازه‌گیری و شاخص‌بندی را مركز تحقیقات سازمان انجام می‌دهد ما به صورت تخصصی و ویژه این كار را رصد نكرده‌ایم .مخاطبین ما قابل توجه هستند ما در رده چهارم هستیم.
قصری زاده ادامه داد :از ساعت 8 تا 11 صبح و 4 تا 19 شب بالاترین رنج مخاطب را رادیو قرآن دارد.در كنار رادیوهای تخصصی همچون اقتصاد، سلامت، ورزش رادیو قرآن رتبه اول مخاطب و در كنار رادیوهای عمومی رتبه چهارم مخاطب را دارد.
ایجاد انگیزه
وقتی از قصری زاده پرسیده شد: آیا خود رادیو قرآن مسابقاتی پخش می‌كند؟ او گفت: ماموریت رادیو قرآن برگزاری مسابقه نیست، اما برای انگیزه ایجاد كردن و تشویق مسابقه می‌گذاریم تا همه عموم شركت كنند در مباحث روخوانی چیزی شبیه برنامه «اسرا »در تلویزیون برنامه داریم.
وی تصریح كرد:رادیو قرآن همه مسابقات قرآنی را پوشش نمی دهد چون شاید، پخش بعضی از مسابقه ها در شأن رسانه نباشد .
وی خاطر نشان كرد: دست اندركاران جشنواره 100،فضایی را به وجود آورد بودند كه عموم مردم را درگیر خود كرده بود.به طوری كه عموم مردم با روخوانی و قرائت ساده آیات قرآنی در این جشنواره حضور چشمگیری داشتند.
مدیر رادیو قرآن با بیان اینكه مخاطبان اصلی رادیو قرآن خانم‌ها هستند تصریح كرد شاید برنامه‌ای به اسم زنانه برای زنان نباشد، اما همه برنامه‌ها در خور زنان و مردان جامعه قرآنی است. در مسابقات كشوری خواهران از همكارانم خواستم حتماً سراغ خواهران موفق بروند و با آنها مصاحبه كنند .
قصری زاده گفت: مغز اجرایی شبكه خانم‌ها هستند، ما در شیفت شبانگاهی از خانم‌ها استفاده نمی‌كنیم ،تا آن ها بهتر به امور منزل و تحكیم بنیان خانواده بپردازند.
مجزا بودن فركانس رادیو ترتیل روی امواج 99/5مگاهرتز ،معرفی اساتید استان ها در برنامه شب‌های نورانی ،رویكرد آگاهی بخشی در تهیه و تولید برنامه های رادیو قرآن از دیگر موضوعات مورد بحث نشست صمیمانه مدیر رادیو قرآن با اهالی رسانه بود.
انتهای پیام./

دسترسی سریع