قدم های موثر رادیو اقتصاد: دیپلماسی پوشش و لباس

نشست تخصصی صنعتی پوشاك، حجاب و مد به منظور بررسی ظرفیتها و چالش های این صنعت، به همت رادیو اقتصاد و با حضور كارشناسان و طراحان، تولید كنندگان و فعالان مد و لباس در استودیوی شماره یك معاونت صدا برگزار شد

1402/03/07
|
11:12

نشست تخصصی صنعتی پوشاك، حجاب و مد به منظور بررسی ظرفیتها و چالش های این صنعت، به همت رادیو اقتصاد و با حضور كارشناسان و طراحان، تولید كنندگان و فعالان مد و لباس در استودیوی شماره یك معاونت صدا برگزار شد تا ظرفیتها و چالش های این صنعت مورد بررسی قرار گیرد و... تهیه كننده برنامه و كارشناسان نظرات خودشان را در خصوص اینكه چگونه می توان بازار این صنعت را در كشور پررونق تر كرد و به حجاب و عفاف توجه بیشتر داشت، بحث و تبادل نظر می پردازند كه در ادامه می خوانید:

بسیاری از سرمایه گذاران از ظرفیت های اقتصادی صنعت پوشاك غافل هستند
لیلا یگانه، تهیه كننده رادیو اقتصاد درباره این برنامه می گوید: ما در نظر داریم تا ظرفیتها و چالش های این صنعت را مورد بررسی قرار دهیم و با پیگیری از مسئولان گام های موثری را در راه رونق این صنعت برداریم. بسیاری از سرمایه گذاران از ظرفیت های اقتصادی صنعت پوشاك غافل هستند و نیاز اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری از رسانه ها صورت گیرد .
یگانه با اشاره به اهمیت آینده پژوهی در صنعت مد می افزاید: در كشور ما تاكنون آینده پژوهی در خصوص صنعت مد نداشتیم و حتی یك نشان تجاری موفق ایرانی اسلامی را به ثبت نرسانده ایم و یكی از اهداف ما از برگزاری این نشست گردهمایی همه فعالان و مسئولان برای توسعه زیر ساخت های و رونق این صنعت پردرآمد است. بسیاری از برندهای معروف و فعال جهان با توجه به ظرفیت تقاضای بالای پوشاك در كشورهای اسلامی مبادرت به راه اندازی خط تولید پوشاك اسلامی كردند و در سال چندین نمایشگاه و همایش برگزار می كنند و این سوال مطرح است كه چرا در كشور اسلامی ایران و با وجود ظرفیت بالای تولید و طراحی هنوز هیچ نشان تجاری ثبت نشده است .
تهیه كننده رادیو اقتصاد ادامه می دهد: یكی از دغدغه های تولید كنندگان عدم حفظ مالكیت معنوی نشان تجاری آنهاست و امید است این دست نشست ها به رفع مشكلات آنها و رونق كسب و كار در كشور كمك كند . اگر به رونق تولید پوشاك ایرانی اسلامی بیشتر توجه شود، بازارهای پر سودی را در بین كشورهای همسایه كسب خواهیم كرد .
وزارت صمت و دست اندركاران برای تولید چادر هیچ توجهی ندارند
حمیدرضا نیك طبع، مدیر واحد تحقیقات نوآوری و پوشاك بر این باور است: متاسفانه هیچ توجهی به مسئله «حجاب و عفاف» كه یك كالای فرهنگی، نشده است. به دلیل اینكه نظارتی در خصوص تولید این كالا نیست؛ از چین، ژاپن و كره برای ما چادر می رسد، هیچ انگیزه ای برای تولید در داخل وجود ندارد، وزارت صمت و دست اندركاران برای تولید چادر هیچ توجهی ندارند.
وی ادامه می دهد: هیچ نظارتی؛ نه كارگروه ساماندهی و نه وزارت صمت در فروشگاه ها روی لباس نیست. هیچ شخص یا ارگانی روی لباس های عرضه شده ، نظارت نمی كند كه چه چیزی تولید و به فروش می رسد. متاسفانه خیلی از تولیدات داخل بدتر از تولیدات خارج از كشور رفتار می كنند و هیچ وحدت نظری در این مهم وجود ندارد. در حال حاضر اماكن فروشگاه های بدحجاب را می بندند. من از طراحان تقاضا مندم كه لباس هایی را طراحی كنند كه مدل «عفاف »و «حجاب» را ارائه دهند.
مدیر واحد تحقیقات نوآوری و پوشاك به بیان یكی از ضعف های دانشگاه و صنعت می افزاید: در حال حاضر دانشگاه های ما در خصوص صنعت پوشاك هنوز به روز نشده است، پیشكسوتان صنعت بایستی رمز و رموز كارها را به دانشجویان آموزش دهند .كتاب های نوشته شده ، از تجربیات صنعتگران نیست و این یكی از ضعف های بین دانشگاه و صنعت است.
در تولید لباس بایستی خواست مخاطب را در نظر بگیریم
سید هوشنگ قادریان، دبیر ستاد زنجیره ای ملی پوشاك ایرانی- اسلامی با تاكید بر اینكه متاسفانه توجه ویژه ای به «پوشاك اسلامی» نمی شود، می گوید: پوشاك اسلامی در دنیا یك حجمی بالاتر از 130 میلیارد دلار در سال دارد،كه تقریبا هیچ اثری از كشور جمهوری اسلامی در آن نیست. خیلی از كشورهای غیر اسلامی علاقه دارند كه از پوشاك اسلامی استفاده كنند، اما این مهم نظام مند نیست. خوشبختانه وزارت ارشاد با همت جذب تری، ورود در این مقوله كرده است .از صفر تا صد این پوشاك اسلامی «عفاف مند» وارد شده و از كارشناسان خبره و با انگیزه استفاده كرده است. اینكه گفته می شود چرا چادر مشكی گران است ؟ باید گفت؛ سود گمركی آن ده درصد است ، از طریق صنف پیگیری می كنیم كه به پنج درصد برسد. در حال حاضر ما صادرات خام پارچه مشكی داریم كه شركت حجاب تنها تولید كننده چادر مشكی در حال صادرات است .
دبیر ستاد زنجیره ای ملی پوشاك ایرانی- اسلامی ادامه می دهد: پوشاك بعد از غذا مهمترین ركن اساسی و نیاز بشر است،اگر بخواهیم لباسی را تولید كنیم كه مخاطب داشته باشد بایستی خواست مخاطب را در نظر بگیریم. من نساج و شمای طراح بایستی دست به دست هم دهیم تا كالای خوب و لباس اسلامی عرضه و تولید كنیم .اگر متوجه نشویم رنگ سال چه رنگی است؟ عقب می مانیم . ما در دین محدودیتی در پوشیدن لباس های رنگی نداریم، ما بیش از 4 هزار طراح در مملكت داریم .
به مدل های مختلف، جنس ها و كیفیت های خوب پوشاك اسلامی توجه كنیم
ربابه غزالی، طراح و عضو علمی دانشگاه حضرت زهرا (س) از دیگر كارشناسان این حوزه ادامه می دهد: ما بایستی به مدل های مختلف، جنس ها و كیفیت های خوب پوشاك اسلامی توجه كنیم .ما طراح خلاق كم نداریم، حدود 60 نفر طراح لباس و 30 نفر طراح پارچه در دانشگاه الزهراء مشغول فعالیت هستند كه اگر بخواهیم آمار مراكز دیگر را هم بگیریم بیشتر از این خروجی داریم.
وی ادامه می دهد: بحث «مشتری رضایت مند» خیلی وقت كه در دنیا مطرح است و ما بایستی بررسی كنیم كه چقدر روی این موضوع متمركز شده ایم آیا مشتری های ما از تولید پوشاك، عفاف و حجاب رضایت مند هستند؟ این كالای فرهنگی اگر درست طراحی شود، می تواند سبقه فرهنگی درست در آن جریان یابد.
ما در پوشش ذائقه افراد را در نظر نگرفته ایم
بهاره هلالی، عضو شورای مركزی جامعه مدیران ایران می گوید: من به شخصه به دلیل نیاز شخصی خودم طراح لباس شدم. هر شغلی ایجاب می كند كه یك نوع لباس را بر تن كنیم؛ پرستار، مجری رادیو و تلویزیون، استاد دانشگاه هركدام باید لباس مختص به شغل خود را داشته باشند . پوشش یك دانشجو و سیاستمدار بایستی به چه صورت باشد ؟ لباس و رنگی را كه انتخاب می كنید بایستی چطور باشد؟ باید برای پوشش مشاغل اهمیت قائل شویم، ساماندهی شناسایی طراحان لباس صورت گیرد تا خروجی آن كالای فرهنگی – اسلامی شود. ما در بحث پوشش ذائقه افراد را در نظر نگرفته ایم و این باعث می شود كه به جای اینكه پوشش «جاذبه» داشته باشد ، دافعه داشته است.
مشكل از پراكندگی ذائقه مخاطب است
زینب سادات مقدس طراح، تولید كننده و فعال حوزه فرهنگی می گوید: آیا این طراحان علم بازاریابی، فروش محصولات را هم دارند؟ یك طراح بایستی با تیم نساجی در ارتباط باشد، حسابگر باشد، مخاطب شناس و روان شناس باشد و بازار فروش را بلد باشد. آیا به عنوان طراح توانستیم ذائقه مخاطب را سیراب كنیم ؟ مشكل از پراكندگی ذائقه مخاطب است؛ چون او هویتی منسجم در خصوص پوشاك اسلامی ندارد .كم كاری از من طراح است كه باعث این به هم ریختگی در جامعه هستیم.
دولت باید كارخانه های تولید لباس را تقویت كند
ناصر قاضی پور، مدیر عامل موسسه فرهنگی پژوهش و حجاب اعلام می كند: در حال حاضر 196 كارخانه در كشور وجود دارد كه 17 ، 18 درصد آن كار می كنند و اكثرا تعطیل شده اند .ماشین آلات به روز نشده است و دولت بایستی این بخش را تقویت می كرد كه نكرد. چند كارخانه با تولید كم تولید می كنند، جنس به صورت قاچاق وارد مملكت می شود . متاسفانه طراح های كشور چه دانشگاه الزهرا و چه دانشگاه شریعتی منسجم نیستند .178 مدل چادر از كشورهای مختلف وارد كردیم، كه فقط 5 یا 6 مدل آن در كشور از استقبال مواجه شده و خانم های شاغل بیشتر تمایل دارند چادر ملی یا سنتی را بپوشند .
كارهای موثری انجام دهیم و گام های استواری برداریم
فاطمه نیرومند، كارشناس مجری این برنامه اقتصادی اظهار امیدواری می كند و می گوید: دامنه حجاب و عفاف ابعاد مختلفی دارد، امیدوارم اینگونه نشست های تخصصی در حوزه های مختلفی بیش از پیش برگزار شود. رادیو اقتصاد به عنوان متولی برگزار كننده این جلسات پژوهشی است و باید در نظر داشته باشیم كه نقد و مباحث سازنده در حوزه فرهنگی كشورمان بسیار مهم است كه در این بخش بتوانیم كارهای موثری انجام دهیم و گام های استواری برداریم.
انتهای پیام./

دسترسی سریع