حسینی‌كیا: آقای نجفی‌منش دانه‌درشتها را می‌شناسند/ واكنش انجمن قطعه‌سازان

رئیس انجمن قطعه‌سازان ادعای رسانه ای شده عضو كمیسیون صنایع مجلس درخصوص انحصار 7دانه درشت اقتصادی در امر واردات قطعات خودرو را رد كرد.

1399/04/18
|
12:27

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص انحصارگرایی در واردات قطعات خودرو با حجت الاسلام حسینی كیا عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مهندس محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی كشور و استان تهران به صورت تلفنی گفتگو كرد.

حجت الاسلام حسینی كیا با تصریح بر اینكه به دلیل آنكه بازار خودروسازی انحصاری است، تعیین قیمت ها بر اساس مشتری مداری نیست و عرصه رقابت وجود ندارد، گفت: وقتی عرصه رقابت وجود ندارد، قطعاتی كه در این عرصه عرضه می شوند نیز توسط افرادی خاص صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینكه بالای 50 درصد واردات قطعات خودرو دست هفت نفر است، بیان كرد: هنگامی كه چنین انحصاری به وجود می آید، قطعاً فساد و رانت در آن وجود خواهد داشت و این افراد هر گونه كه بخواهند می توانند با قیمت خودرو بازی كنند.

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأكید بر ضرورت شكستن انحصار در عرصه خودرو، اظهار كرد: باید عرصه را در حوزه قطعه سازی باز كنیم و از ظرفیت تولید داخل استفاده كنیم.

وی با بیان اینكه یك خودرو از هزار و 200 قطعه تشكیل شده است، اظهار كرد: تا سه سال پیش 471 قطعه وارداتی بود اما با ورود وزارت دفاع به این عرصه، بخشی از این انحصار واردات شكسته شد اما همچنان بخشی از انحصارها باقی مانده است.

حجت الاسلام حسینی كیا گفت: مهم‌ ترین انحصاری كه در قطعه سازی و صنعت خودرو وجود دارد، وجود قطعه سازانی است كه در عرصه خودروسازی سهیم هستند و در این چرخه قطعاً مشتری مداری رعایت نخواهد شد.

وی با بیان اینكه هفت نفری كه انحصار واردات را در اختیار دارند، شناخته شده هستند، اظهار كرد: آقای نجفی منش و دیگر دوستان فعال در این حوزه نیز این افراد را می شناسند. البته این انحصار در بخش واردات است و نه در بخش ساخت و تولید داخل.

*دست هركسی كه روی قطعات داخلی كار كند، می بوسیم

در ادامه محمدرضا نجفی منش با رد این ادعا كه واردات قطعات خودرو در انحصار هفت نفر قرار دارد، گفت: در حال حاضر نزدیك به هزار و 200 واحد قطعه سازی در كشور داریم و همه این بخش ها در حال تولید هستند و بار نخست است كه از انحصار در واردات قطعه سازی سخن گفته می شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی كشور و استان تهران بیان كرد: برای هر قطعه از خودرو، چند سازنده در كشور وجود دارد و بنابراین واردات قطعات خودرو نمی تواند در اختیار معدودی از افراد باشد.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل تحریم ها و مشكلاتی كه در واردات وجود دارد، تولیدات قطعات خودروسازی، در داخل انجام می شود و دست هركسی كه روی قطعات داخلی كار كند و كشور را از واردات خارجی بی نیاز كند، می بوسیم.

نجفی منش درباره واردات قطعه خودرو گفت: سال گذشته 65 درصد از قطعات ساخت داخل بود و باقی آن‌ ها كه معادل چهار الی پنج میلیارد دلار می شد، قطعات وارداتی بودند. اما در حال حاضر شركت های خودروسازی شروع به داخلی سازی قطعات خودرو كرده ‌اند و برنامه این است نزدیك به نیمی از این قطعات را در داخل بسازند.

دسترسی سریع