رئیس كانون ملی منتقدان تأتر ایران در رادیو نمایش به نقد داوری تأتر پرداخت

مهدی نصیری مدرس، كارگردان تأتر، نمایشنامه نویس و رئیس كانون ملی منتقدان تأتر ایران در برنامه زنده «گیومه» رادیو نمایش به نقد داوری در جشنواره های تأتر كشور پرداخت .

1398/11/26
|
14:37

به گزارش روابط عمومی اداره كل هنرهای نمایشی رادیو؛ نصیری در این باره گفت : معمولا انتقادات به داوری از سوی طیف های مختلف وجود دارد چه هنرمندان و چه منتقدان كه بخشی از آن می تواند درست یا نادرست باشد اما چیزی كه فكر می كنم در حوزه داوری وجود داشته باشد این است كه چگونه می توانیم كاری بكنیم كه انتقادات كمتری متوجه داوری و قضاوت در جشنواره بشود .
وی ادامه داد : درست است كه معمولا هیچ داوری بدون حاشیه و نقد نیست ولی می شود به دلایل مهمی در تاتر توجه كرد كه درنهایت انتقادات كمتری به داوران آن بشود و یكی از آنها این است كه معیار و ملاكی برای سنجش آثار وجود داشته باشد تا داوران بتوانند بر اساس آن از مواضعشان دفاع كنند .
رئیس كانون ملی منتقدان تأتر ایران افزود: دانش و علمی به نام تاتر وجود دارد كه شامل یك سری مبانی نظری است ، مثلا یك نمایشنامه باید ویژگی های دراماتیك داشته باشد و اینكه درام با داستان تفاوت دارد ولی وقتی كه یك داور قالب داستانی را در كنار یك قالب دراماتیك قرار می دهد و بعد قالب داستانی را انتخاب می كند یعنی ملاك و معیاری وجود ندارد .
این منتقد خاطر نشان كرد : یكی از اشكالاتی كه چند سال اخیر در اجراهای مختلف جشنواره ای و اجراهای عمومی تآتر ما وجود دارد این است كه اثر دراماتیك نیست بلكه داستان گو است و وقتی آثار داستان گو در جشنواره ها جایزه می گیرند به الگوهای نادرست تبدیل می شوند كه این حاصل نداشتن معیار و ملاك درست است.
نصیری ادامه داد : دلیل دیگرآن است كه هنرمندان تأتر توقع دارند كسانی آثارشان را داوری كنند كه دانش و تجربه و تخصص كافی داشته باشد .به خصوص در این حوزه كه دانش كافی در كنار تجربه در این سال ها مورد توجه بوده و باعث شده جشنواره ها در سال های اخیر برای داورانشان رزومه سازی كنند .
این كارگردان تآتر خاطر نشان كرد : البته این را هم بگویم كه ایراد ها و اشكال ها همیشه وجود دارد و همینطور گاهی سلیقه داور نیز در انتخاب ها دخالت دارد ولی اتفاقی كه باید بیفتد این است كه این سلیقه كاهش پیدا كند وبر معیار و ملاك غالب نباشد ،اینكه یك داور به عنوان یك هنرمند صرفا بخواهد بر اساس سلیقه، قضاوت و داوری كند از اشكلات داوری است .
وی گفت : من به جریان جشنواره هایی كه در كشور برگزار می شوند نقد دارم و دارم چون فكر می كنم تعداد جشنواره های تأتربه طورغیر قابل تصوری زیاد است به طوریكه در هر شهر و استانی تقریبا 15تا 20 جشنواره وجود دارد و این حوزه ای است كه باید به آن انتقاد كرد چرا كه باعث نابودی تـأتر می شود اما یك سری جشنواره داریم كه جشنواره های مادر است و در این جشنواره ها یك سری داور هستند كه به طور تكراری اسامی آنها را می بینیم البته خوشبختانه درجشنواره فجر امسال دریكی دو بخش اسامی تكرار نشده بود.
نصیری تأكید كرد: اسامی تكراری باعث می شود كه هنرمندان ، داوران را بشناسند و مطابق با سلیقه داورها اثر تولید كنند تا جایزه بگیرند كه اشتباه است.
رئیس كانون ملی منتقدان تأتر ایران در پایان گفت : در حال حاضر تقریبا در تمام استان های كشور نیروهای تحصیلكرده باتجربه داریم كه می توانند داوری كنند و بهتر است به جای انتخاب یك بازیگر بیست سال كار نكرده كه در یك سریال تلویزیونی مطرح شده و مدام از این جشنواره به آن جشنواره می رود از حضور متخصصان باسواد استانی به عنوان داور بهره مند شویم تا قضاوت بهتری صورت گیرد.
این گفتگو در برنامه زنده رادیویی «گیومه» صورت گرفته است ، «گیومه» این هفته به تهیه كنندگی حسین معصومی ، گویندگی مهدی طهماسبی و با اجرا و كارشناسی علی جعفری فوتمی ، نویسندگی عادل زمانی ، گزارشگری ستاره نجف آبادی و مهدیه پهلوانی و با اجرای خبری شهرزاد عبدی و محمدرضا ایمانیان و هماهنگی مهدی خانزاده شنبه تا چهارشنبه ساعت 9:00 تا 10:30 به صورت زنده از رادیو نمایش پخش می شود.

دسترسی سریع