در گفتگو با داوود فدایی؛ كشورهای عربی آب ایران را ارزان می خرند

فدایی با اشاره به اینكه كشورهای عربی و برخی صنعتی ها با ما تجارت آب می كنند، افزود: 1500 لیتر آب برای هندوانه ی كیلویی 200 تومانی صرف و برای عرب ها صادر می كنیم.

1398/11/01
|
11:51

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع كاهش فشار و آثار تحریم با تمركز بر صادرات محصولات كشاورزی و در ارتباط تلفنی با صدرالدین نیاورانی عضو كمیسیون صادرات اتاق بازرگانی و نائب رئیس انجمن ارگانیك و دكتر داوود فدایی استاد دانشگاه و كارشناس اقتصادی از شبكه رادیویی گفت و گو پخش شد.

نیاورانی با اظهار اینكه صادركنندگان به خاطر شرایط تحریمی و برنامه های دولت، برنامه ریزی دقیقی برای صادرات ندارند گفت: در حال حاضر تولیدات بخش صنعتی و صنایع تبدیلی ما صادرات محورند اما تولید در بخش زراعی صادرات محور نیست و سرریز و اضافه تولیدات صادر می شود.

وی افزود: ما در سال های گذشته محصولات را با صادرات تولید می كردیم به عنوان مثال تولید كیوی و یا فلفل دلمه ای های رنگی را كه مصرف داخلی زیادی ندارند افزایش می دادیم و برنامه های صادراتی برای آن ها در نظر می گرفتیم.

عضو كمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استفاده از فناوری روز در تولید محصولات كشاورزی و صنایع فرآوری را ضروری خواند و گفت: ما باید كاری كنیم كه محصولاتمان ارزش افزوده داشته باشند و تولید ارگانیك تقویت شود.

نائب رئیس انجمن ارگانیك همچنین با اشاره به افزایش تولید محصولات ارگانیك طی سالهای اخیر بیان داشت: آمار دقیقی از میزان تولید این محصولات وجود ندارد اما می توان گفت تولید این محصولات طی 10 سال اخیر به 100 درصد افزایش یافته است.

نیاورانی از نبود برنامه ریزی برای تولید محصولات كشاورزی گفت: تولید محصولات كشاورزی باید از طریق سیستم های استارت آپی كشور كنترل شود و دولت هم واحدی برای این كار ایجاد كند.

در ادامه "صبح و گفتگو"، فدایی صادرات ایران را به دو بخش كشورهای عربی منطقه و كشورهای توسعه یافته صنعتی تقسیم كرد و گفت: كشورهای اروپایی به دنبال كالاهای كشاورزی ارگانیك هستند و در حقیقت این كشورها با ما تجارت آب می كنند.

وی در توضیح بیشتر افزود: ما 1500 لیتر آب مصرف می كنیم تا یك هندوانه ی كیلویی 200 تومانی را برای كشورهای خلیجی تولید كنیم كه این نوع نگاه نشانه نبود استراتژی ملی در این حوزه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه برگ برنده ما در صنایع تبدیلی است گفت: ما نیازمند نوآوری در فرآیندها و فرآوری هایی هستیم كه پاسخگوی نیاز بازار هدف ما باشد، به عنوان مثال به جای صادرات گلاب می توان كنسانتره آن را صادرات كرد تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

فدایی مطرح كرد: فعالان حوزه كشاورزی می توانند با همكاری NGO ها و دانشگاه ها در بخش فرآوری محصولات تولیدی خود كار كنند، به عنوان مثال وقتی پرچم از گلبرگ زعفران جدا می شد یا به مصرف دام می رسید و یا دور انداخته می شد اما الان آن را خشك می كنند و به صورت چای تی بگ ضد افسردگی كیلویی 450 هزار تومان فقط به تولیدكننده می فروشند.

این كارشناس اقتصادی با تأكید بر اینكه باید از فله فروشی محصولات كشاورزی و خام فروشی دست برداریم افزود: دولت به شدت فربه شده و بزرگترین مانع كسب و كار در كشور است.

فدایی در پایان این مصاحبه رادیویی گفت: ما در انجمن كشاورزی ایده های نوآورانه را در اختیار جوانان می گذاریم و بازارهای هدف را هم به آنها معرفی می كنیم.

دسترسی سریع