فرهنگ شفاهی بازار تهران در برنامه «هفت اورنگ»

فرهنگ شفاهی بازار تهران به عنوان یك میراث و تاریخ شفاهی امروز دوشنبه یك مهرماه در برنامه هفت اورنگ رادیو فرهنگ بررسی می شود

1398/07/01
|
11:44

به گزارش روابط عمومی رادیو فرهنگ؛ استفاده از تاریخ شفاهی درباره موضوعاتی كه لزاما رویدادهای تاریخی نیستند در عرصه تاریخنگاری و پژوهش های اجتماعی رو به گسترش است بر همین اساس برنامه «هفت اورنگ» امروز به سراغ سرگذشت بازار بزرگ تهران رفته است و حامد موسوی كارشناس مجری برنامه با كارشناسان و پژوهشگرانی كه در این زمینه تحقیق كرده اند گفتگو می كند.
بازار در تمدن و فرهنگ اسلامی و به طور كلی در تمدن و فرهنگ ایرانی گستره نسبتا وسیعی از واژه ها و معانی را در بر می گیرد. شناخت جامعه تاریخی ایران، بدون مطالعه بازار و مسائل مرتبط با آن هیچ گاه پا را از لایه های سطحی فراتر نمی گذارد و یكی از شروط لازم محققین برای رسیدن به لایه های درونی جامعه ایران، شناخت بازار است. گرچه در كل هنوز هم سنجش نقادانه‌ای در مورد آن صورت نگرفته و در بسیاری از مطالعات تخصصی، تعریف بازار همچنان در ابهام باقی مانده است.
بازار بزرگ تهران از جمله بازارهای مهم ایران می‌باشد كه در دو سده‌ی اخیر نقش زیادی در تحولات سیاسی ـ اجتماعی جامعه‌ی ایران به خصوص از دوره‌ی مشروطه به بعد داشته است. این بازار با مساحت امروزی 105 هكتار و تردد روزانه حدود 400 هزار نفر، به مانند دیگر بازارهای شهری ایران براساس الگوی كهن بازارهای شرقی، مركز تجمع مراكز اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اصلی شهر بوده و هنوز هم مانند دوره قاجار و پهلوی، نقش مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه شهری تهران دارد بررسی سیر تاریخی گسترش كالبدی شهر تهران نشان می‌دهد از زمانی كه بخش كوچكی از مجموعه‌ی بازار كنونی هسته‌ی اصلی آبادی و شهر بعدی تهران را تشكیل می‌داد تا به امروز، شهر تهران بر محور استخوان بندی بازار رشد نموده است
هفت اورنگ كاری از گروه ادب و هنراست كه ساعت 16:30 به مدت 40 دقیقه برروی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود .

دسترسی سریع