جشنواره رادیو از دیروز تا امروز

جشنواره ها بهانه ای برای دیده شدن و شنیده شدن است. مكانی برای رقابت بهترین ها و فرصتی برای انتخاب برترین ها و شایسته ترین هاست. مهمتر اینكه جشنواره ها عرصه ای برای انتقال تجربه و دانش پیشكسوتان و نخبگان به برنامه سازان جوان تر است.

1398/01/27
|
15:32

به گزارش كمیته اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران در آستانه برگزاری « چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا» از ظرفیت ده ها سال تجربه برنامه سازی و سیزده فرصت برگزاری جشنواره برخوردار است. وجود این 2 امتیاز مهم، صدای رسانه ملی را یاری می كند تا در ارتقای روزآمد كیفیت برنامه های خود موفق باشد و اعتماد مردم را كه بزرگترین سرمایه رادیو محسوب می شود، بیش از پیش شاهد باشد. برگزاری جشنواره چهاردهم بهانه ای شد تا به ترتیب ذیل نگاهی به سابقه جشنواره رادیو انداخته شود.
جشنواره اول_1379
اولین جشنواره رادیو با و پیشنهاد معاونت، اردیبهشت 79 در مجموعه زیباكنار با شعار "رادیو، رسانه فردا" برگزار شد. اهداف آن جشنواره عمدتا عبارت بود از ایجاد فضای سالم رقابت بین برنامه سازان، ترویج و تبلیغ مبانی فرهنگی، ارزشیابی برنامه های رادیویی، ایجاد فضای مناسب با هدف تبادل تجربه ها و تعامل فكری برنامه سازان، آموزش غیرمستقیم برنامه سازان رادیو.
محورهای برگزاری جشنواره شامل ساختار ساده و تركیبی، عرضه برنامه های نمونه، بخش جنبی (آرم، آنونس و...) موضوع های آزاد بود. در اولین جشنواره مجموعا تعداد 112 برنامه به دبیرخانه واصل شد كه تعداد 40 برنامه به فینال مسابقات راه یافت.
جشنواره دوم _1380
دومین جشنواره نیز تقریبا با همان اهداف جشنواره نخست اما با شعار "رادیو رسانه مردم" در اردیبهشت 80 و در شهر مقدس مشهد برگزار شد. اهداف جشنواره عبارت بود ازتعمیق باورهای دینی، تقویت رویكرد مذهب در زندگی اجتماعی با توجه به ویژگی های سیاسی فرهنگی و اجتماعی، توجه به نقش و جایگاه ادبیات فارسی در رسانه و هویت ملی.
محورهای برگزاری جشنواره دوم نیز براساس ساختارهای رادیویی از قبیل: تركیبی ساده، تركیبی نمایشی، میزگرد مسابقه گزارش بخش ویژه و در بخش جشنواره آرم، آنونس، برنامه سازی و شركت حرفه ای افراد به صورت آزاد قرار داشت. در دومین جشنواره از تعداد 165 برنامه داوری شده تعداد 43 برنامه به فینال مسابقات راه یافت كه از نظر كمی نسبت به دوره اول 47 درصد رشد داشت.
جشنواره سوم _1381
سومین جشنواره با شعار " رادیو، برای همه و در همه جا" اردیبهشت 81 در مشهدمقدس برگزار شد. اهداف جشنواره سوم عمدتا درقلمرو عملكرد شبكه ها، ارتقاء سطح آگاهی همكاران، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، ایجاد رقابت سالم برای برنامه سازان و معرفی برنامه های برتر تعیین گردید.
محورهای برگزاری عمدتا براساس قالب رادیویی (ساده و تركیبی، میزگرد، مسابقه، آرم، آنونس، موضوعی، آزاد) شكل گرفته بود. تعداد 360 برنامه به دبیرخانه رسید كه از این تعداد 106 برنامه به مرحله بعد از مسابقات راه یافت كه نسبت به دوره دوم 188 درصد رشد را نشان می داد.
جشنواره چهارم_1382
جشنواره چهارم اردیبهشت 82 و با شعار "رادیو رسانه همدلی، صدای زندگی" در زیباكنار برگزار شد. اهداف جشنواره چهارم، حول موضوعات علمی تر شدن روش های ارزیابی، اهتمام جدی به بخش حرفه ای ها، انطباق محتوا با ساختار هنری برنامه ها و توجه به جنبه های آموزشی جشنواره قرار گرفته بود. محورهای جشنواره در بخش مقاله، بخش ویژه، ساختارهای برنامه سازی و كارگاه های آموزشی مشاغل رادیویی، آرم، آنونس، بخش موضوعی تعیین شده بود. در جشنواره چهارم تعداد 380 برنامه به دبیرخانه واصل شد و تعداد 110 برنامه به مرحله بعد راه یافت كه نسبت به دوره سوم حدود 5درصد رشد را نشان می داد.
جشنواره پنجم_1383
جشنواره پنجم برای اولین بار تحت عنوان جشنواره بین المللی، اردیبهشت 83 در مجتمع زیبا كنار و با شعار" رادیو، رسانه پایدار، صدای ماندگار" برگزار شد. اهداف عبارت بود از سوق دادن اندیشه ها به سوی برنامه های خلاق، شناسایی افراد خلاق با ایده های نو ارتقاء سطح آگاهی همكاران.
محورهای جشنواره پنجم شامل مشاغل و قالب های رادیویی، برگزاری اجلاس علمی بین المللی و برگزاری كارگاه های آموزشی آرم، آنونس، برنامه آزاد می شد. در آن جشنواره برنامه سازان از 15 كشور خارجی شركت كرده بودند. تعداد برنامه های بخش داخلی راه یافته به مرحله بعد 350 اثر و تعداد برنامه های خارجی رسیده 40 اثر بود.
جشنواره ششم_1384
جشنواره ششم، اردیبهشت 84 در زیبا كنار و با شعار "رادیو، رسانه دانایی و آگاهی" برگزار شد. اهداف آن جشنواره عبارت بود از ایجاد انگیزه برای پرورش استعداد، تلاش برای تقویت زمینه های اجرایی سیاست های سازمان، ایجاد فضای مناسب برای تعاطی ایده ها، ارتقاء دانش نظری، ارتقاء سطح برنامه سازی و ایجاد رقابت سالم و سازنده.
جشنواره با محوریت قالب های رادیویی و همچنین مشاغل ش
كل گرفته بود و ضمن آنكه بین المللی بودن، برگزاری كارگاه های آموزشی محورهای آن بود. علاوه بر آن موضوع خانواده، محیط زیست، مهاجرت، ارج نهادن به پیشكسوتان ایثارگران، تلاشگران حوزه ستادی و بازنشستگان نیز از جمله محورهای برگزاری جشنواره بود. شناسایی مراكز برتر استان ها، فراخوان مقاله، تحقیق، كتاب و پژوهش از جمله محورهای عمده این جشنواره را تشكیل می داد. در آن جشنواره تعداد 240 اثر در بخش داخلی و 85 اثر در بخش بین‌الملل به مرحله بعد راه یافتند.
جشنواره هفتم_ 1385
جشنواره هفتم، اردیبهشت 85 در زیباكنار با شعار "رادیو، اطلاعات، جهان اگاهی" برگزار شد. اهداف عمده این جشنواره عبارت بود از ایجاد رقابت سالم برای برنامه سازان، شناخت استعداد ها و خلاقیت ها فراهم آوردن زمینه برای انتقال تجربیات.
محورهای جشنواره هفتم نیز شامل بخش داخلی، مسابقه، بین الملل، پژوهش فعالیت های حوزه ستادی و انجام نظرخواهی پایانی بود. تعداد210 اثر در بخش داخلی به مرحله بعد راه یافت. دراین جشنواره بین المللی 29 كشور خارجی با 80 برنامه ارائه شده شركت داشتند كه 169 برنامه در بخش بین‌الملل به دبیرخانه راه یافت.
جشنواره هشتم _1386
جشنواره هشتم، اردیبهشت 86 با شعار "رادیو، رسانه ی زندگی" در شهر مشهد مقدس برگزار شد. در جشنواره هشتم با توجه به قابلیت ها و استعدادها، انتقال تجربیات، تقویت انگیزش و روحیه همدلی در بین همكاران از عمده ترین اهداف جشنواره تعیین شده بود.
محورهای عمده جشنواره عبارت بود از برگزاری مسابقه ویژه برنامه سازان رادیویی در سطح بین‌الملل، ایجاد صفحه وب برای جشنواره، ایجاد آموزشكده جشنواره، برگزاری مسابقه ویژه برنامه سازان رادیویی، رقابت در بین مقالات، كتب، پایان نامه ها، پژوهش برنامه ای، رقابت بین كاركنان ستادی. در آن جشنواره بین المللی 32 كشور خارجی نیز شركت داشتند و در مجموع 287 اثر بخش داخلی و تعداد 458 اثر در بخش بین‌الملل وارد شد كه تعداد 100 برنامه به مرحله بعد راه یافت.
جشنواره نهم _1387
جشنواره نهم، اردیبهشت 87 با شعار "رادیو، صدای فرهنگ ها" در شهر اصفهان برگزار شد. عمده ترین اهداف جشنواره عبارت بود از شناخت قابلیت ها و استعدادهای درخشان هنری، ارائه الگوها و ایده های نو و مبتكرانه، انتقال تجربیات شغلی و دانش هنری، تقویت انگیزه تلاش و فعالیت، ملاحظه ارزش ها و آموزه های دینی، ملاحظه اصول و سیاست های فرهنگی و تبلیغی، توجه به كاركرد رادیو و توجه به ملاك ها و ایده های مطلوبیت.
محورهای این جشنواره عبارت بود از شركت دادن برنامه های روتین شبكه درجشنواره و برنامه سازی بخش تكمیلی شامل مسابقه ناظران، نویسندگان، ویراستاران، ادیتورها، گزارشگران و كاریكاتور. بخش پژوهشی، ستادی و برنامه سازی در سطح بین الملل نیز از جمله محورهای این جشنواره بود.
جشنواره دهم_1388
جشنواره دهم، اردیبهشت 88 با شعار "رادیو برای همه در همه جا" در شهر و با حضور بیش از 40 كشور جهان برگزار شد. این جشنواره در دو بخش اصلی و ویژه انجام شد. نمایش‌ كوتاه، مسابقه، پادكست، آنونس و آرم استیشن بخشی از محورهای بخش‌ اصلی این جشنواره رادیو بود.
محورهای اصلی این جشنواره شامل رادیو و نوزایی در عصر دیجیتال، رادیو و الگوهای نوین برنامه‌سازی، شیوه‌های فناوری نوین در تولید و پخش، رادیو و ارتباطات توسعه‌ای، رادیو و محیط زیست، رادیو و تبلیغات و بازاریابی و همچنین موسیقی و نمایش بود.
جشنواره یازدهم_ 1389
جشنواره یازدهم، اردیبهشت 89 با شعار"رادیو، رسانه امید و آگاهی" در مجتمع زیبا كنار برگزار شد. عمده ترین اهداف جشنواره عبارت بود از ایجاد و تقویت انگیزه، فراهم نمودن زمینه رقابت سالم در بین برنامه سازان، ایجاد فضای مناسب برای تبادل تجربیات و ارتقاء دانش نظری و كاربردی.
محورهای این جشنواره شامل بخش برنامه سازی، بخش تعامل با شنوندگان، بخش پژوهش، نمایش، مستند، آرم، آنونس، آزاد بود. در پایان جشنواره یازدهم مقرر شد تا جشنواره بین المللی رادیو ، دوسالانه برگزار شود و درهمین راستا جشنواره دوازدهم در سال 1391 برگزار شد.
جشنواره دوازدهم _1391
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، اردیبهشت 91 با شعار "رادیو رسانه امید و آگاهی" در مجتمع زیباكنار برگزار شد. عمده ترین اهداف آن جشنواره دستیابی به ایده های خلاق و مبتكرانه، بازاندیشی و ارتقاء دانش نظری و عملی در حوزه رادیو برای رسیدن به استانداردهای جهانی، بزرگداشت برنامه سازان برگزیده و متفكران حوزه رادیو، معرفی توانمندی های شبكه های رادیو، ایجاد زمینه برای همگرایی و تعامل با رادیوهای تخصصی موضوع محور، افزایش همدلی و همگرایی در بین همكاران رادیویی.
جشنواره سیزدهم_1393
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی، اردیبهشت 93 باشعار "رادیو رسانه دیروز، امروز و فردا" در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد. هدف برگزاری این جشنواره كشف ایده‌های نو و خلاقانه، مراسم تكریم و بزرگداشت برنامه
سازان و برگزیدگان متفكران و نخبگان برنامه سازی رادیویی بود.
در آن جشنواره و در بخش بین الملل 340 اثر از 17 كشور جهان كه كه از میان آن‌ها 267 اثر مورد ارزیابی قرار گرفتند و از میان آن‌ها 73 اثر از كشور‌های خارجی بود. در مجموع حدود 20 درصد نسبت به جشنواره گذشته رشد داشت.
نگاهی به تاریخچه اجلاس جهانی صدا
اولین دوره اجلاس جهانی صدا در سال 1387 همزمان با نهمین دوره جشنواره بین المللی برنامه های رادیویی برگزار شد. مهم ترین موضوعاتی كه در این اجلاس به آن ها پرداخته شد، عبارت بودند از: پارادایم دیجیتالی، موج آتی برنامه های رادیویی، رادیو و خانواده، مدیریت رسانه، تاثیر رادیو بر زندگی عمومی، پیشرفت رادیو در آسیای غربی، میزگرد محتوا، فناوری و چالش های سیاستگذاری.
دوره دوم اجلاس جهانی رادیو مورد توجه اتحادیه رادیو تلویزیون اروپا (EBU) واقع شد. تقاضای تعامل این اتحادیه در برگزاری این اجلاس مورد موافقت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و این دوره نیز همزمان با دهمین دوره جشنواره بین‌المللی صدا در اردیبهشت 1388 برگزار شد. محورهای مورد توجه اجلاس دوم عبارتند از: رادیو و نوزایی در عصر دیجیتال، رادیو و الگوهای نوین برنامه ریزی و برنامه سازی، شیوه های فناوری های نوین تولید و پخش در رادیو، ارتباطات توسعه ایی رادیو و محیط زیست، رادیو و تبلیغات و بازاریابی، موسیقی و نمایش در رادیو.
دوره سوم اجلاس جهانی رادیو با مشاركت معتبرترین مراكز علمی و دانشگاهی و همزمان با یازدهمین دوره جشنواره بین المللی رادیو برگزار شد. این اجلاس با هدف ایجاد انگیزه و خلاقیت در برنامه سازان و ارتقای دانش نظری و كاربردی آنان اجرا شد. محورهای اصلی این اجلاس كه شامل شش نشست تخصصی و بیست سخنرانی بود عبارت بودند از: رادیو رسانه امید و آگاهی، رادیو در عصر دیجیتال، رادیو در بستر جامعه رادیو، موسیقی و نمایش.
چهارمین دوره اجلاس جهانی رادیو در اردیبهشت سال 1391 همزمان با دوازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو برگزار شد. مهمترین مقولاتی كه در این اجلاس به آن پرداخته شد؛ افزایش كمی و كیفی ادبیات پژوهشی و حرفه ای درباره رسانه های شنیداری و رادیو به منظور تقویت انگیزه و خلاقیت در برنامه سازان رادیویی و ایجاد زمینه تبادل تجربه ها به منظور مفاهمه مشترك در مقوله رادیو میان سرزمین های گوناگون.
پنجمین دوره اجلاس رادیو در اردیبهشت ماه سال 1393 برگزار گردید در این اجلاس با محور ویژه « باز اندیشی رادیو » به 11محور كلی پرداخته شد كه منجر به مشاركت و ارائه مقاله از سوی 280 فعال حوزه رادیو گردید و بار دیگر چیستی رادیو، كاركردها و ویژگی های آن مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت مجموعه ای از استراتژی ها و راهكارهای مطلوب و كارآمد در قالب مقالاتی در راستای ارتقای جایگاه رادیو در میان رسانه های دیگر در عصر پر شتاب و سرشار از رقابت امروز ارائه گردید.

دسترسی سریع