مهرداد لاهوتی: گردشگران سفیران فرهنگی ایران هستند

مهرداد لاهوتی نماینده مجلس شورای اسلامی از گردشگران خارجی به عنوان سفیران فرهنگی ایران یاد كرد.

1397/12/12
|
18:05

به گزارش رادیو اقتصاد؛ مهرداد لاهوتی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه «چالش» گفت: در بحث گردشگری دو نظریه متفاوت وجود دارد. نظر اول مبتنی بر توسعه گردشگری و جذب توریست است و نظریه دوم اعتقاد بر آسیب فرهنگی بر مردم توسط گردشگران است.

وی ادامه داد: صنعت توریسم رتبه سوم اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده كه می تواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت باشد و به اعتقاد بنده حضور گردشگران می توانند بعنوان سفیر حامل فرهنگ غنی ایران باشند.

نماینده مردم لنگرود از جاذبه های بی نظیر ایران و ظرفیت های گردشگری نام برد و گفت: ایران جزء برترین كشورها از منظر جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی و بوم گردی است.

وی با اشاره به آمار 5 میلیونی گردشگر در سال كه توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شده گفت: این اعداد مورد قبول نیست، آمار اعلامی براساس مهر خروجی است كه به پاسپورت های افراد خارجی می خورد درحالی كه بسیاری از این افراد با سفر یك روزه به بازار های مرزی مبادرت به خرید ارزان قیمت كالاها می نمایند كه این خود آسیب جدی به بدنه اقتصاد وارد می نماید.

لاهوتی تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریرا به وزارتخانه از ضروریات توسعه صنعت گردشگری دانست و افزود: ایراد شورای نگهبان در خصوص تبدیل سازمان به وزارتخانه در برداشتن با مالی طبق اصل 75 بود.

وی ادامه داد: طی آخرین جلسه كمیسیون مشترك با حضور نماینده حقوقدانان شورای نگهبان توضیح داده شد كه با توجه به وضعیت كنونی سازمان میراث فرهنگی در صورت تغییر به وزارتخانه نه تنها بار مالی نخواهد داشت بلكه بدنه وزارتخانه كوچكتر نیز خواهد شد.

لاهوتی افزود: براساس بند (د) ماده 29 قانون مدیریت خدمات كشوری همه وزارتخانه ها 5 معاونت دارند در صورتی كه این سازمان در حال حاضر دارای 6 معاونت است تا جایی كه حتی در وزارتخانه هایی كه نمایندگی ندارند این سازمان نمایندگی دارد.

وی متذكر شد: درصورت تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، پاسخگویی وضعیت به مردم بهتر انجام خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه عملكرد این سازمان در ادوار مختلف گفت: معمولا دولت ها از این سازمان به عنوان حیاط خلوت خود استفاده می نمایند بدین معنی كه معمولا در انتصاب افراد و روسا از افراد غیر متخصص در این حوزه استفاده می نمایند.

وی ادامه داد: این سازمان برای رشد و شكوفایی و توسعه صنعت گردشگری نیازمند مدیری با سابقه تخصصی و مدیریتی در حوزه گردشگری است كه دارای ایده، اندیشه و خلاقیت باشد و نه اینكه صرفا سمتی به افراد تقدیم شود.

وی در پایان بخش خصوصی را به عنوان مهمترین عامل اقتصادی در این حوزه دانست و افزود: اگر حاكمیت بخش خصوصی را باور نكند و وارد تعامل و تسهیلات با آنان نشوند به اهداف مورد نظر نخواهد رسید.

برنامه «چالش» كاری از گروه صنعت و بازرگانی شبكه تخصصی رادیو اقتصاد است كه از شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت 15 به مدت 90 دقیقه به تهیه كنندگی «سید وحید موسوی و حمیده سلطانی» با هدف تضارب آرا و نظرهای متفاوت و گاهی اوقات متضاد میان كارشناسان و مسئولان نهادها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف با موضوعات مختلف كسب و كار، كشاورزی، صنعت، بازرگانی، اقتصادی و جامعه بر روی موج اف ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه كنند.

دسترسی سریع