مجری توسعه فضای مجازی كودك وزارت ارتباطات و فناوری: توجه به مزیت محصولات علمی به جای دیپلماسی علمی

سلجوقی بیان كرد: وقتی كشورها به دنبال محصولاتی با مزیت بالا هستند، دیگر دیپلماسی علمی مانند گذشته معنا دار و جوابگو نیست و در واقع باید علمی برخورد كنیم.

1397/09/20
|
11:48

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع دیپلماسی علم و فناوری و پیشنهادی عملی و با حضور مهندس خسرو سلجوقی مجری توسعه فضای مجازی كودك وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روانه آنتن شد.

مهندس خسرو سلجوقی در آغاز با بیان اینكه وزارت ارتباطات با توجه به زیرساخت هایی كه ایجاد كرده و دسترسی كه برای تولید كنندگان و ارائه دهندگان خدمات فراهم كرده است، از نظر زمان و مكان حذف شده است، عنوان كرد: البته در این بین یك مسئله دیگری نیز رخ داده و به نظر می آید كشور نسبت به این موضوع غافل است؛ در چنین شرایطی مقوله رقابت بیش از پیش مطرح می شود و كسی موفق می شود كه مزیت كالا و خدماتش را نسبت به بقیه بروز دهد.

وی تصریح كرد: متاسفانه در ایران می خواهیم همه چیز را خودمان تولید كنیم و این مسئله باعث می شود عمق كافی در كالاها و خدماتی كه مزیت داریم، پیدا نكنیم و به همین جهت باید به صورت علمی بخش ها و حوزه هایی كه مزیت داریم را بررسی كنیم و متناسب با آن مزیت، در سطح جهان ظاهر شویم.

مجری توسعه فضای مجازی كودك وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان كرد: امروز به دلیل شفافیت اطلاعات و دسترسی سریعی كه فناوری اطلاعات در اختیار جوامع جهانی گذاشته است و زمان و مكان حذف شده است، جامعه جهانی خیلی راحت می تواند محصولی را انتخاب كند كه مزیت و كیفیت بالاتر و قیمت پایین تری داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی كشورها به دنبال محصولاتی با مزیت بالا هستند، دیگر دیپلماسی علمی مانند گذشته معنا دار و جوابگو نیست و در واقع باید علمی برخورد كنیم. در سال 89 بر اساس بررسی هایی كه در سطح جهان شده بود، اعلام كرده بودند در ایران مزیت در حوزه نرم افزار «بازی های رایانه ای» وجود دارد اما ما به این مزیت توجه نكردیم كه اگر چنین كرده بودیم، الان هزار میلیارد درآمد از این بخش كسب كرده بودیم.

سلجوقی با تاكید بر لزوم توجه به مزیت ها به جای كمی گرایی در حوزه فناوری بیان كرد: به دلیل اینكه به مسائل از منظر علمی نگاه نمی كنیم، فرصت ها و مزیت های كشور را شناسایی نمی كنیم در حالی كه اگر این مهم را بدانیم و روی آن بخش ها متمركز شویم، می توانیم درآمدزایی ارزی خوبی برای كشور داشته باشیم اما فقط می خواهیم با لابی گری و دیپلماسی علمی محصولات حوزه علم و فناوری را به فروش برسانیم.

دسترسی سریع