فضلیخانی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای ایجاد تحول و نوآوری در آموزش و پرورش نوشته شده است.
برنامه " مناظره " رادیو گفت و گو پیرامون موضوع تغییر نوآوری در آموزش و پرورش و چشم انداز آینده آن با حضور دكتر منوچهر فضلیخانی عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه روانه آنتن شد.
فضلیخانی در ابتدای این برنامه با اشاره به مفهوم تغییر و نوآوری در آموزش و پرورش گفت: عبور از وضعیت موجود هر دستگاهی و رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند تغییرات است.
وی افزود: هر تغییری سودمند نیست بلكه تغییراتی سودمندند كه متناسب با شرایط موجود، موجب نوآوری شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در این رابطه گفت: امام صادق (ع) می فرمایند: " دانشی كه موجب اصلاح یعنی تحول و نوآوری نشود گمراهی است." بنابراین بسیاری از تغییراتی كه شكل می گیرند شاید تغییرات نوآورانه و متناسب با شرایط نیستند و در نتیجه آسیب هایی را برای آموزش و پرورش به همراه خواهد داشت.
فضلیخانی همچنین گفت: در رشته برنامه ریزی درسی مقوله ای تحت عنوان "تغییر "وجود دارد. به عبارت دیگر به دلایل تحولات فرهنگی، محیطی و رشد عقلی انسان ها تغییر در تنظیم برنامه درسی كشور بعد از دوره زمانی امری ضروری است، اما این تغییرات باید دقیق و آگاهانه باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه خاطرنشان كرد: متاسفانه ما در بسیاری از تحولاتی كه در نظام آموزشی كشور رخ داده تنها یك سطح از سطوح آن را تغییر می دهیم و بقیه را رها می كنیم درحالیكه این سطوح نظام مند و سیستمی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به سطوح چهارگانه ایجاد تحول و نوآوری یادآور شد: سطح اول ورود به تغییر و تحول در آموزش و پرورش سطح مبانی نظری و تشریح گفتمان كلی است كه در كشور اتفاق افتاده است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای ایجاد تحول و نوآوری در آموزش و پرورش نوشته شده است.
فضلیخانی در ادامه به برنامه ریزی های عملیاتی در این راستا اشاره كرد و گفت: ما در حوزه برنامه ریزی های عملیاتی نیاز داریم كه متفاوت و متنوع به اجرا فكر كنیم. علاوه براین، باید به نظام ارزشیابی و توسعه و تعمیم نیز توجه جدی داشته باشیم.
وی بیان داشت: بین اهداف و آرمان های آموزش و پرورش و نیازهایی كه خانواده ها احساس می كنند فاصله زیادی وجود دارد. اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به الزاماتی نیاز دارد و این الزامات از طریق ارگان های قانونگذار، مجریان و ناظرین باید پیگیری شود كه متأسفانه بسیار ضعیف است.
عضو هیئت علمی دانشگاه متذكر شد: آموزش و پرورش اولویت اول دولت كنونی نیست و معتقدم آموزش و پرورش در عمل جزو آخرین اولویت های دولت است.