مدیر برنامه توانمند سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تاكید كرد: ضرورت تغییر سیلابس های درسی

مدیر برنامه توانمند سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو عنوان كرد: سیلابس های درسی باعث می شود، فارغ التحصیلان آموزش عالی قدرت تجزیه و تحلیل نداشته باشند و به همین جهت در این حوزه بسیار عقب هستیم و باید سیلابس های درسی تغییر كنند.

1397/09/19
|
15:42

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و‌ گو با موضوع ضرورت بازبینی برنامه های درسی برای توسعه فناوری و با حضور دكتر رضا ایجادی مدیر برنامه توانمند سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و مهندس خسرو سلجوقی مجری توسعه فضای مجازی كودك از وزارت ارتباطات و فناوری روانه آنتن شد.

رضا ایجادی در آغاز با بیان اینكه برای بازبینی برنامه های درسی در حوزه های فنی و مهندسی نیاز به زیرساخت های مهمی داریم، گفت: اصلی مسئله برای توسعه در حوزه علم و فناوری تغییر پاردایم فرهنگی می دانم. در جامعه پارادایم ذهنی افرادی كه قرار است به بدنه علمی و نیروی انسانی كشور اضافه شوند، غلط است و این پارادایم های غلط را ساختار نظام آموزش از ابتدایی تا آموزش عالی می سازد.

وی اضافه كرد: تغییر پارادایم ها نمی تواند از بالا به پایین باشد یعنی نمی توان آن را به صورت دستوری و تغییر آئین نامه و یا فقط سیلابس های درسی تغییر داد هر چند معتقد هستم سیلابس های درسی باید تغییر كند. در حقیقت دانش آموزانی كه در ابتدایی تحصیل می كنند باید با مفاهیم جدید در ارتباط با مهارت های زندگی و فناوری آشنا شوند.

مدیر برنامه توانمند سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینكه سیلابس های درسی كه چند سال پیش در ایران پیاده می شد، در انقلاب صنعتی اروپا ایجاد شده بود تا ماشین بسازند و در واقع آدم هایی را تربیت كنند كه در كارخانه ها خوب كار كنند، عنوان كرد: این سیلابس ها باعث می شود، فارغ التحصیلان آموزش عالی قدرت تجزیه و تحلیل نداشته باشند و به همین جهت در این حوزه بسیار عقب هستیم و بنابراین باید سیلابس های درسی تغییر كنند.

وی اشاره كرد: در دنیا پژوهش های متعددی انجام شده كه بر اساس آن اثبات شده است، 80 درصد موفقیت آدم ها در جایگاه های شغلی شان هیچ ارتباطی با مهارت های سختی كه در دانشگاه ها كسب كرده اند ندارد بلكه این موفقیت ها مربوط به مهارت های نرمی همچون توان گفتگو است كه در ایران برنامه ای برای آن نداریم.

در ادامه خسرو سلجوقی با بیان اینكه ضرورت توجه به زمان و مكان تربیت در كشور فراموش شده است، گفت: بر اساس مطالعاتی كه صورت گرفته است، در كودكان زیر پنج سال هر یك دلار سرمایه گذاری كه می كنند، 16 دلار بازگشت دارد و 99 درصد سیناپس های كودكان در دو سال اول شكل پیدا می كند. بنابراین آنچه می خواهیم در آموزش و پرورش و آموزش عالی مهیا كنیم، در همان دو سال شكل می گیرد.

وی افزود: 87 درصد كودكان كشور هیچ جا تربیت نمی شوند و تنها 13 درصد در كودكستان ها حضور دارند كه آن هم مشخص نیست بر اساس استانداردها تربیت صورت می گیرد و به همین دلیل شاهد خلاء بزرگی در این زمینه هستیم و به دنبال آن هستیم كه با كمك بخش خصوصی و گروه های پیشتاز در این موضوع از این ظرفیت استفاده كنیم و طرحی با عنوان «هر ولی، یك مربی كودك با تلفن همراه» را اجرا كنیم.

مجری توسعه فضای مجازی كودك از وزارت ارتباطات و فناوری تصریح كرد: امروز با دو علم اقتصاد اشتراكی و موبالیتی، تمام مشاغل سنتی را می توان به مشاغل مدرن تبدیل كرد.

دسترسی سریع