در ضرب سكه مطرح شد؛ تاثیر ثبات نرخ ارز بر كیفیت كالای ایرانی

یك كارشناس اقتصادی عنوان كرد : یكی از دلایل اصلی پایین بودن سطح كیفیت برخی از كالاهای ایرانی مستهلك بودن تكنولوژی مورد استفاده است كه به دلیل نوسانات ارزی امكان مدرن سازی آن وجود ندارد.

1397/02/09
|
13:05

برنامه " ضرب سكه " رادیو گفت و گو با موضوع نقش حیاتی زنان خانوار در حمایت از كالای ایرانی با حضور مهندس ثریا نجفی ، مدیریت سازندگی و كارآمدی سازمان بسیج زنان، مهدی حاجی وند ، كارشناس اقتصادی و دكتر محمدصادق بیجندی ، رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان و عضو هیئت علمی و معاون جهاد دانشگاهی روانه آنتن شد.

ضرب سكه : با توجه به اینكه بانوان به برند اهمیت زیادی می دهند ، نقش این قشر از جامعه در برندسازی كالای ایرانی چیست؟

مهندس نجفی نیا : متاسفانه در داخل كشور یك اتفاق بسیار بد در مورد كالای ایرانی افتاده است این است كه یك كالا در شروع تولید از كیفیت بالایی برخوردار است اما به مرور دچار افت می شود. كار تولیدكننده برای افرایش كیفیت كالا اهمیت زیادی دارد اما در كشور ما چقدر نسبت به یك كالا از سوی مصرف كننده بازخورد وجود دارد؟
در كشورهای خارجی زمانی كه مشتریان یك كالا را خریداری می كنند ، مزایا و معایب محصول را در قالب پیام به تولیدكننده ارسال می كنند. اینجاست كه نقش بانوان در برندسازی بسیار اهمیت دارد چرا كه كالای خارجی هم در ابتدا برند نبوده است و در طول سال ها با توجه به پیشنهادات و نظرات مصرف كننده نقایص خود را برطرف كرده است. توجه داشته باشید وقتی هیچ پیامی از مشتری كالای ایرانی به تولید كننده ارسال نمی شود اصلاحی صورت نمی گیرد.
متاسفانه در خصوص خرید محصول داخلی برای جهیزیه و منزل هنور فرهنگسازی مناسب صورت نگرفته است.

ضرب سكه : آیا ثبات در بازار ارز در رشد و توسعه صنایع داخلی و رونق كسب و كار و كیفیت كالای داخلی موثر است؟

مهدی حاجی وند :اگر ارز برای ورود كالای خارجی مصرف شود قطعا در كیفیت كالای ایرانی تاثیر نخواهد داشت اما به طور قطع اگر نرخ ارز ثابت باشد تا تولیدكنندگان از ارز برای ورود تكنولوژی به كشور در راستای تولید كالای ایرانی بهره ببرند برای رشد و توسعه صنایع ایرانی بسیار تاثیر گذار است چرا كه یكی از دلایل اصلی پایین بودن سطح كیفیت برخی از كالاهای ایرانی به خصوص در صنف پوشاك ، مستهلك و قدیمی بودن تكنولوژی مورد استفاده است.
نوسانات نرخ ارز تاثیرات بسیار زیادی در بازار بورس و سرمایه دارد چرا كه بسیاری از شركت های سازمان بورس صادركننده هستند كه با كسب و كار خود ارز وارد كشور می كنند و برخی از شركت ها مواد اولیه خود را از خارج دریافت می كنند كه نوسانات نرخ ارز در این مشاغل و در نهایت بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد.
همچنین زمانی كه افراد برای خرید سهام به بازار بورس مراجعه می كنند با توجه به آینده سهام یك شركت در نوسانات نرخ ارز ، اقدام به خرید می كنند بنابراین نرخ ارز در خرید و فروش نیز تاثیر خود را خواهد داشت.بنابراین ثابت بودن نرخ ارز در بسیاری از كسب و كار ها موثر خواهد بود.

ضرب سكه : با توجه به اینكه با فرهنگ سازی میتوان استفاده از كالای ایرانی را گسترش داد ، راهكار شما برای این موضوع چیست؟

محمدصادق بیجندی : برای این كار همه جامعه اعم از صدا وسیما ، آموزش و پرورش و ... باید دست در دست هم بدهیم تا به كمك یكدیگر جریان سازی كنیم.
خدمات پس از فروش یكی از راه های تبلیغات و فرهنگ سازی برای یك محصول تولیدی است اما متاسفانه این مولفه در محصولات ایرانی بسیار بسیار ضعیف است ، این در حالی است كه وقتی شما كالای خارجی خریداری می كنید دائما در خصوص خدمات پس از فروش و رضایت مشتری سوال می شود و مورد پیگیری مستمر قرار می گیرد. بنابراین اینكه برندهای خارجی در كشور ما قوت گرفتند و برای خود جایی پیدا كردند از همین نقیصه بهره بردند و حاصل آن كالاهای ایرانی باكیفیت و قابل رقابت با مشابه خارجی اما بدون مشتری است.

ضرب سكه : به عنوان یك خانم خانه دار و مادر چگونه خانواده خود را به خرید كالای ایرانی ترغیب كنیم؟

مهندس نجفی نیا : بخشی از آنچه كه دیگران را به خرید كالای ایرانی ترغیب می كند ریشه در باور او دارد كه این باور تا حد زیادی به روحیه جهادی ، انفاق و كمك كردن دیگران بازمی گردد.
برای اینكه كالای ایرانی را گسترش دهیم باید از كالای با كیفیت داخلی شروع كنیم. پس از خرید این محصول برند آن را جدا كنیم و محصول را در جلد یك برند معروف قرار دهیم.به عنوان مثال من خودكار تولید داخل را از پوسته اش جدا كردم و در داخل پوسته یك خودكار معروف قرار دادم و اعضای خانواده از آن استفاده كردند و پس از اتمام ، برند اصلی كه ایرانی بود را معرفی كردم و آنها كیفیت را درك كردند. به این صورت كیفیت یك محصول ایرانی مشخص شد.
همچنین صدا و سیما در تبلیغ كالای ایرانی باید تشویق های ویژه داشته باشد چرا كه دیدن و شنیدن در انتخاب یك كالا نقش اساسی دارند.

مهدی حاجی وند : اگر آینده شغلی فرزندانمان را در فروش كالای ایرانی بدانیم و توجه داشته باشیم سر پا بودن شركت های ایرانی به سود ماست حتما كالای ایرانی خریداری خواهیم كرد. بنابراین باید بر برند ایرانی اصرار كنیم.
اگر بانوان ایرانی با كیفیت كالای ایرانی آشنایی داشته باشند می توانند با كلام خود آنها را به استفاده از این محصولات ترغیب كنند.

دسترسی سریع