عضو شورای عالی آموزش و پرورش بیان كرد: اجرای سند تحول بنیادین نیازمند عزم ملی است

دكتر علیرضا عابدین با بیان اینكه اجرای سند تحول بنیادین نیازمند عزم ملی است، تصریح كرد: اساسا اجرای سند تحول بنیادین در حیطه قدرت یك وزیر نیست بلكه نیازمند هم افزایی همه بخش ها است.

1397/02/09
|
16:42

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع رویكرد سند بنیادین آموزش و پرورش و با حضور دكتر علیرضا عابدین عضو شورای عالی آموزش و پرورش و مولف كتب درسی روانه آنتن شد.
علیرضا عابدین در آغاز با اشاره به اینكه سند تحول بنیادین از آذرماه 90 اجرا شده است، گفت: برای اجرای این سند سال ها كار كارشناسی صورت گرفته و در دل آن اهداف، چشم اندازها و رویكردها آورده شده است. یكی از چشم اندازهای این سند، چشم انداز كتاب 1404 است كه در این سال قرار است، ایران به عنوان یك قطب علمی در منطقه باشد و به همین دلیل تعلیم و تربیت نیروی انسانی كارآمد در دستور كار قرار گرفته است.
وی خاطرنشان كرد: نخستین هدفی كه در سند تهیه شده، این است كه دانش آموزانی باید تربیت شوند كه حیات طیبه برای آنها معنا شود یعنی دانش آموز می تواند ارتباط خودش را با خالق، خلق، خلقت و خودش پیدا كند و همچنین از عمل، علم، ایمان و اخلاق بهره ببرد. این دانش آموز صاحب تفكر و مسئول است و از دین و اجتماع می تواند بهره ببرد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش به اهداف كلان سند تحول اشاره كرد و اظهار داشت: در این سند، هدف های كلان مربوط به مدرسه، معلم، دانش آموز و جامعه است. تربیت انسان نخستین هدف كلان است. ارتقاء نظام تعلیم و تربیت رسمی و رشد دانش آموزان و خانواده، عدالت آموزشی و گسترش آموزش در همه كشور برای همگان، برقراری یك نظام كارآمد و اثربخش برای تربیت مجموعه انسانی، افزایش مشاركت و اثربخشی همگان به ویژه خانواده به عنوان ركن اصلی تعلیم و تربیت و بهسازی و تحول در نظام برنامه ریزی آموزشی از دیگر اهداف كلان سند تحول بنیادین هستند كه در كنار ارتقای اثربخشی و كارایی سبب كسب موقعیت علمی مناسب می شود.
مولف كتب درسی در ادامه با بیان اینكه اجرای سند تحول بنیادین نیازمند یك عزم ملی است، تصریح كرد: اساسا اجرای سند تحول بنیادین در حیطه قدرت یك وزیر نیست و خیلی از مطالبی كه در سند تحول دیده می شود، نیازمند هم افزایی همه بخش ها است.
وی اشاره كرد: از صد مشكلی كه مدیران نظام مطرح می كنند، 95 مشكل آن با آموزش و پرورش قابل حل است اما مشكل اینجا است، كسانی كه مشكلات كشور را مطرح می كنند، خودشان آموزش و پرورش را باور ندارند.

دسترسی سریع