عضو هیئت مدیره سازمان مهندسی ساختمان: 4 میلیون فارغ التحصیل بیكار در رشته مهندسی تا سال 1400

عضو هیئت مدیره سازمان مهندسی ساختمان تصریح كرد: اگر سیاستگذاری ها تغییر نكند، تا سال 1400 حدود 11میلیون فارغ التحصیل بیكار در جامعه خواهیم داشت كه4 میلیون آن مربوط به رشته های مهندسی، صنعت و تولید است.

1397/02/04
|
13:50

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع كیفیت درسی رشته های مهندسی و با حضور مهندس جابر نصیری عضو هیئت مدیره سازمان مهندسی ساختمان و استاد ارتقاء پایه مهندسی در تهران روانه آنتن شد.
جابر نصیری در آغاز ضمن اشاره به ضعف های آماری در خصوص بیكاری و اشتغال فارغ التحصیلان در رشته های دانشگاهی، اظهار كرد: در سال 91 بر اساس آماری كه ارائه شده است، 46.1 درصد فارغ التحصیلان بیكار را رشته های فنی و مهندسی تشكیل می دهد.
وی آمار بیكارین در رشته های فنی را به تفكیك اعلام كرد و اظهار داشت: رشته های فنی و مهندسی 22.2 درصد، كل صنعت و تولید 41.6 درصد و معماری و ساختمان سازی 23.1 درصد بیكار دارند. عمده شاغلین در رشته معماری و ساختمان سازی به نظام مهندسی بر می گردد كه حداقل شغلی را برای اعضای مهندسین هر رشته ایجاد كرده است كه بر اساس قانون هم نمی توان آن را شغل تمام وقت محسوب كرد.
وی تصریح كرد: اگر سیاست گذاری ها تغییر نكند و مدیریت جامعه حساسیتی نسبت به این موضوع نشان ندهد، تا سال 1400 حدود 11میلیون فارغ التحصیل بیكار در جامعه خواهیم داشت كه چهار میلیون این جمعیت مربوط به رشته های مهندسی، صنعت و تولید است.
عضو هیئت مدیره سازمان مهندسی ساختمان درباره ریشه های این معضل ابراز داشت: امروز جوانانی كه از مسیر دانشگاه به بازار كار حركت می كنند، با تفاوت اساسی در مباحث تئوریك و نیاز بازار كار مواجه می شوند كه این مسئله سخت تر شدن مسئله پذیرش متقاضی را توسط كارفرمایان منجر می شود.
وی درباره این موضوع كه چرا دانشجویان ایرانی در كشورهای دیگر در حوزه عملی موفق هستند، اظهار كرد: در این موضوع چهار دلیل عمده وجود دارد؛ نخست اعضای هیئت علمی، دوم خود دانشجویان، سوم نحوه آموزش و چهارم مدیریت دانشگاه ها و كلان كشوری است. اكثر اعضای هیئت علمی انگیزه لازم را در كلاس های درس ندارند و 44 ساعتی كه این اساتید باید كار علمی انجام دهند، وجود ندارد.
عضو هیئت مدیره سازمان مهندسی ساختمان درباره دانشجویان اظهار كرد: دانشجویان دیروز با دانشجویان امروز متفاوت هستند یعنی انگیزه هایی كه دانشجویان باید داشته باشند و به دنبال بحث های كاربردی و آزمایشگاهی بروند، وجود ندارد و دانشجویان فقط به دنبال گرفتن مدرك و بعد از آن رفتن به سراغ یك كار دولتی هستند.

دسترسی سریع