معاون صدا در نشست برنامه‌ریزی محتوایی شبكه‌های رادیو عنوان كرد؛

ارتقاء نقش رادیو و توجه به ذائقه مخاطبان از مهمترین اهداف این رسانه در سال 97 است

1397/01/27
|
10:14


به گزارش روابط عمومی معاونت صدا،معاون صدای رسانه ملی در جلسه برنامه‌ریزی محتوایی شبكه‌های رادیو، بزرگداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران، توجه ویژه به شعار سال (حمایت از كالای ایرانی) و معرفی برنامه های شاخص شبكه های رادیویی را مهم ترین محورهای برنامه‌سازی رادیو در سال 97 دانست.

با حضور دكتر حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، نورالدین جعفری قائم مقام معاونت صدا، مدیران شبكه ها و مدیران گروه‌های برنامه ساز و مدیران ستادی معاونت صدا، نشست برنامه‌ریزی محتوایی شبكه‌های رادیویی در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.

معاون صدا در ابتدای این مراسم ضمن خداقوت به همكاران رادیو برای اهتمام ویژه در سال گذشته و ایام نوروز و همچنین تبریك اعیاد پیش رو گفت: سال 96 سالی پربار و پرتلاش برای همكاران رادیو بود كه زحمات زیادی را متحمل شده و گام های ارزشمند و جدی در راستای جذب رضایت مخاطبان رادیو برداشتند.

معاون صدا ضمن اشاره به اینكه همكاران رادیو نوروز 97 را با انرژی مضاعف آغاز كردند، خاطرنشان كرد: حضور 7 برنامه رادیویی در جشنواره نوروزی امسال شروع خوبی بود تا انشاالله با ادامه این روند، سنگ بنایی برای ارتباط نزدیكتر با مخاطب داشته باشیم و ضمن استفاده از تمامی ظرفیت ها، در راستای تعامل بیشتر با مخاطبان رادیو بكوشیم.

در ادامه این نشست معاون صدا در تشریح نقش و كاركرد رسانه رادیو گفت: در دنیای رسانه‌ای امروز كه شاهد رقابت رسانه های گوناگون با یكدیگر هستیم، باید از توجه به اقتضای رسانه‌ای و سرعت عمل به عنوان عواملی كه می تواند در ارتقای نقش رسانه رادیو مؤثر باشد، نام ببریم. در رسانه ها به ویژه رسانه ملی هرچه به حوزه صف نزدیكتر می شویم، دسترسی به آنتن بیشتر می شود و این امر توجه ویژه گروه های برنامه ساز به آنتن را كه سبب همراهی، همفكری و كاركرد بهتر رسانه در مقابل مخاطبان می شود رقم خواهد زد.

دكتر شاه آبادی چابك بودن و سرعت عمل بالا در رادیو را لازمه رقابت این رسانه با رسانه های جدید در دنیای پرتحول رسانه‌ای كنونی دانست و افزود: نوآوری و خلاقیت، دقت و صحت در انتقال پیام به شنونده، برخورد عادلانه با تحولات روز، توجه به مؤلفه های گوناگون از جمله مواردی است كه می تواند سبب تأثیرپذیری مخاطبان از رادیو باشد.

معاون صدا در بخشی دیگر از سخنان خود توجه و نگاه مخاطبان به رسانه رادیو را لازمه بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن این رسانه دانست و خاطرنشان كرد: توجه به ذائقه مخاطبان، استفاده از ظرفیت رسانه‌ای رادیو در محیط خارج از فضای برنامه سازی، حفظ وزانت و جایگاه رادیو سبب می شود تا با مرتفع شدن دغدغه های این رسانه، زمینه برای اقبال بیشتر مخاطبان نیز فراهم شده و رادیو پرفروغ تر و تأثیرگذارتر از پیش به مسیر خود ادامه دهد. این امر یعنی استفاده از مزیت های رقابتی رسانه رادیو كه در مقایسه با دیگر رسانه ها سبب موفقیت آن می شود.

وی همچنین دستیابی به تمدن نوین اسلامی كه بستر تحقق آن ترویج سبك زندگی ایرانی، اسلامی است را برای جذب مخاطبان بیشتر ضروری دانست و تصریح كرد: این ابزار می تواند ما را در رسیدن به اهداف رادیو كه همانا جذب مخاطبان بیشتر و افزایش رضایتمندی آنهاست، یاری كند.

معاون صدا توجه ویژه رادیو به قشر فرهیخته و نخبگان كشور را ضروری دانست و عنوان كرد: رادیو باید تلاش كند تا با نگاه كاركردگرایانه، مشوقانه و امیدواركننده، سبب جذب این گروه از مخاطبان شده و ضمن حفظ جایگاه نخبگان در این رسانه، رضایت خاطر آنان را جلب نماید. همچنین گرم بودن رسانه رادیو، در دسترس بودن، رعایت عدالت و بی‌طرفی، توجه به حوزه طنز، موسیقی و سرگرمی برای اغناء هرچه بیشتر مخاطبان، پیگیری مطالبات مردم، توجه به حوزه دین، آداب شرعی و اعتقادات و ... سبب جلب اعتماد مخاطبان این رسانه می شود.

دكتر شاه آبادی خیرخواهی و استفاده از قوه عاقله نیروی انسانی در شبكه ها را از ویژگی‌های دیگر رسانه رادیو دانست و اظهار داشت: بازآفرینی، حفظ و ارتقاء كاركرد نیروی انسانی متخصص، ارتقاء سطح كارشناسان رادیو، بهره گیری از نوآوری‌ها و فناوری های جدید، سرعت واكنش در مقابل مسائل مختلف و به روز بودن، حمایت از كسانیكه تولید كننده دستگاه رادیو هستند، بازنگری و هم آوایی برنامه ها به تفكیك مأموریت هر شبكه و .... از دیگر مواردی است كه می تواند در ارتقاء رسانه رادیو نقش داشته باشد.

وی در تشریح وضعیت موسیقایی رادیو ادامه داد: استفاده از موسیقی مناسب و فاخر یكی از مهم ترین عواملی است كه می تواند اثرگذاری و نفوذ رادیو را در میان مخاطبان بالا ببرد.

معاون صدا ارتقاء سطح نویسندگی برنامه های رادیو را نیز لازم و ضروری دانست

و عنوان كرد: گرچه در حوزه نویسندگی برنامه های رادیو شاهد تلاش و موفقیت چشمگیر همكاران خود هستیم، اما این بخش با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد كه باید با جدیت و اهتمام ویژه در این زمینه شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

دكتر شاه آبادی با اشاره به آغاز چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران گفت: یكی از مهم‌ترین محورهای برنامه سازی رادیو در سال 97 این رویداد بزرگ و فرخنده است. بنابراین باید تلاش كنیم تا این مفهوم در لایه دوم اثر بنشیند، استفاده از قالب های كوتاه و جذاب برنامه سازی متناسب با سلیقه مخاطب، تحلیل، تبیین و توصیف دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مقایسه و تحلیل آن با بسیاری از مسائل و شاخص های پیشرفت جهانی، بررسی نرخ رشد علمی كشور در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استفاده از ظرفیت مناسبت‌‌های سال با حفظ ویژگی صادق بودن رسانه و .... می تواند در این زمینه حائز اهمیت باشد.

وی توجه ویژه به شعار سال در برنامه های رادیویی را كه به فرمایش مقام معظم رهبری (حمایت از كالای ایرانی) نام نهاده شده است، یكی دیگر از مهم ترین اهداف رسانه رادیو در سال 97 عنوان و تصریح كرد: باید از ظرفیت و فرصت شعار سال برای احیای نقش رسانه رادیو استفاده كنیم. به طور كلی در یك رسانه فرآیند سه گانه دانش، نگرش و رفتار فردی و جمعی نقش و وزن یك رسانه را مشخص می نماید. بنابراین اگر بتوانیم در سال 97 بالاتر از مرحله دانش و نگرش، در راستای تغییر ادبیات رفتاری مخاطبان گام برداریم، كار مضاعف انجام داده ایم. ارتباط با دستگاههای متولی در راستای تحقق شعار سال 97 از دیگر عواملی است كه می تواند در جلب رضایت مخاطبان در سال جاری و در راستای تحقق شعار سال تأثیرگذار باشد.

وی از معرفی برنامه های شاخص شبكه های رادیویی به عنوان یكی دیگر از محورهای فعالیت معاونت صدا در سال 97 یاد و خاطرنشان كرد: برای تأثیرگذاری و ارتقاء نقش رسانه رادیو باید چند برنامه از هر شبكه رادیویی را به عنوان برنامه شاخص شناخته و به مخاطبان معرفی نماییم. بر این اساس در حال تدوین آیین نامه انتخاب برنامه های شاخص هستیم. این اقدام باید به صورت ضابطه مند و با بهره گیری از قوه عاقله بیرونی از هر شبكه رادیویی انجام شده و برنامه‌های شاخص هر شبكه را بر اساس بیشترین اثرگذاری بر مخاطب، بیشترین موفقیت و ترجیحاً بیشترین درصد شنونده انتخاب نماییم.

معاون صدا با بیان اینكه برنامه‌های هر شبكه رادیویی به سه دسته برنامه های شاخص، برنامه های مهم و تأثیرگذار و برنامه های مستمر تقسیم می شوند، عنوان كرد: ایده، فكر و انتخاب سوژه مناسب، نقطه عظیمت برنامه سازان برای انتخاب برنامه شاخص است. بنابراین باید در سال 97 با جدیت و توان مضاعف در راستای معرفی برنامه های شاخص شبكه های رادیویی گام برداریم تا شاهد اقبال مخاطبان به این رسانه گرم باشیم.

در ادامه این جلسه مدیران گروه های برنامه ساز و مسئولین مدعو به بیان سئوالات و دیدگاه های خود در حوزه های برنامه ریزی محتویی پرداختند.

در پایان این نشست معاون صدا از اهتمام و كوشش تمامی مدیران و برنامه سازان رادیو قدردانی كرد.

دسترسی سریع