در برنامه «هشت صبح» كارشناسان و مسئولان حوزه حمل و نقل یوسف مقدمیفر، كارشناس حوزه حمل و نقل، محمدصادق حاتمی، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، مهدی قلیزاد، مدیر توسعه و نوسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، و محسن نادریمنش، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و صنایع پیشرفته، درباره وضعیت ناوگان حمل و نقل كشور و چالشهای نوسازی آن به گفتوگو نشستند.
به گزارش روابط عمومی رادیو اقتصاد، یوسف مقدمیفر، كارشناس حوزه حملونقل، با اشاره به وضعیت بحرانی ناوگان حملونقل گفت: اكنون بسیاری از كامیونهای فعال در جادههای داخلی و بینالمللی بالای 30 سال عمر دارند. این وضعیت مشكلات جدی در حملونقل و آلودگی هوا ایجاد كرده است.
وی افزود: در سالهای گذشته حمایت لازم از بخش حملونقل صورت نگرفته و دولت باید اقداماتی از جمله ارائه وام و تسهیلات به رانندگان و شركتهای حملونقل برای نوسازی ناوگان انجام دهد. حتی مصوبات قبلی برای واردات كامیونهای كاركرده با مشكلات اجرایی مواجه شد و باعث شد كامیونها با قیمت بالاتر وارد شوند كه به افزایش هزینههای حملونقل منجر شد.
مقدمیفر تأكید كرد: فرسودگی ناوگان نه تنها به اقتصاد حملونقل آسیب میزند، بلكه در آلودگی هوای شهرهای بزرگ نیز سهم قابل توجهی دارد. سرمایهگذاری دولت در نوسازی ناوگان، نه هزینه بلكه یك سرمایهگذاری واقعی است كه سلامت جامعه و بهرهوری حملونقل را بهبود میبخشد.
تأمین منابع مالی؛ اصلیترین چالش نوسازی
محمدصادق حاتمی، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، وضعیت نوسازی حملونقل كشور را تشریح كرد و گفت: اصلیترین چالش در این حوزه تأمین منابع مالی پایدار است. ما سه نوع طرح نوسازی در حوزه تاكسی، اتوبوس و موتورسیكلت فعال كردهایم كه منابع آن عمدتاً از محل صرفهجویی در مصرف سوخت و سرمایهگذاری صندوقهای حمایتی تأمین میشود، اما این منابع به میزان كافی و مستمر تأمین نمیشوند.
حاتمی افزود: با جایگزینی خودروهای هیبریدی و برقی میتوان صرفهجویی چشمگیری در مصرف سوخت داشت. بهعنوان مثال، جایگزینی یك خودرو سبك با مصرف 16 تا 17 لیتر در صد كیلومتر با خودرو هیبریدی مصرف سه لیتر در صد كیلومتر به صرفهجویی عظیمی منجر خواهد شد.
وی همچنین از اقدامات قانونی برای جایگزینی 96 هزار دستگاه خودرو در دو سال اول اجرای طرح خبر داد و گفت: برای جایگزینی 20 هزار دستگاه موتورسیكلت برقی نیز اقدامات لازم در حال انجام است.
بحران فرسودگی ناوگان عمومی؛ بیش از 50 درصد اتوبوسها فرسودهاند
مهدی قلیزاد، مدیر توسعه و نوسازی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با اشاره به وضعیت بحرانی ناوگان گفت: در بخش اتوبوسهای بینشهری بیش از 50 درصد و در مینیبوسها حدود 95 درصد ناوگان فرسوده هستند؛ این در حالی است كه سن مجاز فرسودگی برای این وسایل 12 سال است.
وی افزود: نوسازی این ناوگان مستقیماً با معاش مالكان و رفاه مردم در ارتباط است و محدودیت تردد بدون جایگزینی مناسب، هم خدماترسانی و هم درآمد خانوارها را تحت تأثیر قرار میدهد.
قلیزاد همچنین به برنامههای ارائه تسهیلات كمبهره و استفاده از ظرفیت واردات اشاره كرد و گفت: هدف ما اجرای طرحهای كلید به كلید است تا تا زمان تحویل ناوگان جدید، خدماترسانی متوقف نشود.
صندوق حمایت از تحقیقات؛ مسیر تأمین منابع پایدار نوسازی ناوگان
محسن نادریمنش، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و صنایع پیشرفته، با تأكید بر ضرورت منابع مستمر برای نوسازی ناوگان اعلام كرد: بهترین مسیر تأمین منابع، استفاده از منابع پیشبینیشده در قانون ماده 12 موانع تولید است. علاوه بر آن، برنامههای هدفمند با همكاری سایر دستگاهها طراحی شده است.
وی افزود: تأمین مالی برای 4 هزار دستگاه خودرو در تهران طراحی شد و بانك شهر با نرخ صفر درصد این منابع را در اختیار رانندگان قرار میدهد. تاكنون حدود 700 دستگاه خودرو نوسازی شده و امید داریم این تعداد در سالهای آینده به 4 هزار دستگاه برسد.
نادریمنش تاكید كرد: هماهنگی دستگاهها و توسعه زیرساختها برای تحقق برنامههای بلندمدت حملونقل پاك اهمیت بالایی دارد.
كارشناسان و مسئولان تأكید میكنند كه نوسازی ناوگان حملونقل نه تنها یك ضرورت اقتصادی است، بلكه سلامت جامعه و كاهش آلودگی هوا را تضمین میكند. بهرهگیری از تسهیلات، حمایت دولت و هماهنگی بین دستگاهها، كلید عبور از بحران فرسودگی ناوگان است.