قیمت گذاری تكلیفی بلای جان صنعت خودرو در كشوراست

مدیرعامل سابق سایپا گفت: در حال حاضر 70 درصد خودروهای تولیدی در كشور بر اساس تكنولوژی 20 تا 30 سال قبل است.

1404/04/16
|
14:12

سعید مدنی در برنامه «هشت صبح» رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر همگان یك تورم 40 تا 45درصدی را در زمینه‌ تمامی نهاده‌های تولیدی در مملكت شاهد هستند.

وی همچنین اظهارداشت: افزایش قیمت خودرو مشمول قیمت‌ گذاری های خواهد بود كه در سایر اقلام مثل مواد غذایی، لوازم خانگی و غیره نیز اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سابق سایپا گفت: بطوركلی باید توجه داشت كه افزایش قیمت خودرو به صورت تكلیفی یا همان قیمت گذاری تكلیفی عامل اصلی تمامی گرفتاری‌ها دراین صنعت است.

وی افزود: بسیاری از كالاهای دیگر هم در كشور افزایش قیمت پیدا می‌كنند ولی حساسیت خاصی نسبت به این اقلام به رغم تورم بالا در اقتصاد وجود ندارد.

مدنی اضافه كرد: طبق قاعده دولت هم می‌بایست درآمدهای مردم را نسبت به نرخ تورم به شكلی تعدیل كند تا قدرت خرید مردم كاهش پیدا نكند.

وی ادامه داد: با توجه به حاكم بودن حالت خاص در صنعت خودرو كشورمی بایست هر چند فصل تعدیل قیمت ها در این صنعت اتفاق بیفتد كه متاسفانه اتفاق نمی‌افتد یعنی قول می‌دهند قیمت خودروها در دو ماه آینده اصلاح خواهد شد اما این دو ماه به چهار، شش و هشت ماه طول می‌كشد.

مدیرعامل سابق سایپا گفت: طی چند سال گذشته صنعت خودرو با این مشكل مواجه بوده است.

وی ضمن اشاره به افزایش قیمت متورم انباشته طی چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران افزود: شوربختانه در این سال‌ها تامین نقدینگی درصنعت خودرو برای اینكه بتواند به حیات خود ادامه دهد از طریق گرفتن تسهیلات بوده كه این تسهیلات هزینه‌های مالی دارد و خود به خود قیمت تمام شده محصولات را بالا خواهد برد.

مدنی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 20 تا 25 درصد قیمت فروش خودروها نه سود در كشورفقط هزینه‌های مالی خودروسازان است كه خود این هم ریشه در نظام قیمت گذاری دارد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش مبنی بر اینكه آیا افزایش قیمت خودروها به دلیل رشد هزینه‌های تولید بوده یا سیاست تنظیم بازار ادامه داد: این افزایش قیمت بیشتر به سبب رشد نهاده‌های تولید است و هزینه‌هایی كه طبق قاعده نباید به خودروساز تحمیل شود.

مدیرعامل سابق سایپا گفت: وقت خودروساز حاشیه سودی ندارد كه بتواند با بخشی از این حاشیه سود برای توسعه و بهبود محصول خود استفاده كند به تدریج به نقطه‌ای خواهد رسید كه خودروهای با كیفیت پایین‌تر نسبت به خودروهای روز دنیا اما با قیمت‌های بالاتر تولید و به بازار مصرف عرضه كند.

وی افزود: در حال حاضر 70 درصد خودروهای تولیدی در كشور با تكنولوژی‌های 20 تا 30 سال قبل است.

مدنی بیان داشت: این‌محصولات مربوط به همان زمان بوده و می‌بایست 10 تا 15 سال بعد از رده خارج می‌شدند ولی همچنان تولید این محصولات در كشور ادامه دارد.

وی اضافه كرد: یكی از دلایل پایین بودن كیفیت خودرو در ایران به روابط سیاسی كشور با دنیا مربوط می‌شود.

مدیرعامل سابق سایپا گفت: وقتی كشوری از نظر سیاسی ارتباطات خوبی با دنیا نداشته باشد بدون شك از نظر تكنولوژی و اقتصادی هم ارتباطات خوبی با كشورهای دنیا نخواهد داشت.


وی افزود: وقتی كشوری نتواند ارتباطات خوبی با دنیا داشته باشد به خصوص در صنعت خودرو كه اگر این ارتباطات نباشد رشد نخواهد كرد.

مدنی اظهار داشت: بدون داشتن روابط با دنیا توسعه محصول در صنعت خودروسازی اتفاق نخواهد افتاد و در عین حال صنعت قطعه سازی نیز توسعه پیدا نمی كند.

وی یادآورشد: خودروسازی كه نتواند محصول خود را صادر كند مثل همین وضعیتی كه در كشور وجود دارد سالانه تعدادی خودرو با همین كیفیت موجود كمی بالا و پایین با فاصله بسیار زیاد با استانداردهای جهانی تولید و به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

«هشت صبح» شنبه تا چهارشنبه ساعت 8:00 از رادیو اقتصاد پخش می شود.

دسترسی سریع