استفاده از ظرفیت های صدا و فضای مجازی برای ارتقاء مهارت های خواندن و شنیدن بچه ها

در دیدار معاون آموزش ابتدایی سازمان آموزش‌ و پرورش با مدیرمجموعه ایران¬صدا و فضای مجازی رادیو زمینه های همكاری مابین حوزه های كودك آموزش و پرورش و ایران¬صدا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

1397/08/19
|
16:04


رادیو پیشگام در عرصه فضای مجازی
در ابتدای جلسه مهدی شاملو مدیركل چند رسانه ای و فضای مجازی رادیو، با تشكر از اعلام آمادگی معاونت پیش دبستانی و دبستان آموزش و پرورش، با معرفی اقدامات معاونت صدا در فضای مجازی به معرفی پایگاه جامع ایران¬صدا در فضای مجازی پرداخت ؛ پایگاه كتاب گویای ایران¬صدا با بیش از 1500 عنوان كتاب گویا در قالب روایی، نمایشی و پایگاه قرآن؛ شامل بخش های مختلفی همچون تلاوت های تحقیقی، ترتیل، ترجمه و برنامه ها و جلسات آموزشی قرآن ؛ پایگاه مداحی و نغمه های مذهبی نیز شامل مدایح مراثی،ادعیه،زیارات و نغمه های مذهبی و پایگاه جامع سخنرانی در حال تولید محتوا است. همچنین پایگاه جامع كودك در فضای مجازی در دستور كار است كه ان شاالله از پایان آبان ماه راه اندازی می شود.
گفتنی است محتوای مجموعه كودك ایران¬صدا، كتاب ها وبرنامه های كودك و ترانه های كودكانه است كه تاكنون حدود 4000 قطعه برای این پایگاه آماده سازی شده است.
شاملو این دیدار را نقطه عطفی برای شروع همكاری های مفید و ارزشمند در حوزه كودك دانست.

بلایی كه با ناآگاهی سر بچه ها می آید، منصفانه نیست
رضوان حكیم زاده ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در حوزه فضای مجازی رادیو و ایران¬صدا و برنامه های پیش رو در حوزه فضای مجازی كودك گفت: بلایی كه با ناآگاهی سر بچه ها می آید منصفانه نیست و سرمایه نسلی كشور را به خطر می اندازد، به عنوان مثال در عید امسال فعالیت های داستان نویسی و داستان خوانی را مطرح و پیك های نوروزی را حذف كردیم زیرا عموما این پیك ها توسط خانواده ها حل می شد و یا اینكه بچه ها در 13 فروردین با زحمت آنها را می نوشتند.
وی اشاره كرد: با اینكه زمان اندكی داشتیم و معلم با فرم هایی كه برای اطلاع گیری در اختیار داشتیم، آشنا نبودند اما ركوردهای خیلی زیادی را ثبت كردیم. داستان هایی كه بچه ها تولید كردند قابل توجه بودند به طوری كه حتی خودشان كتاب را طراحی كردند یعنی هم با خط خودش نوشته است و هم نقاشی داستان را نیز انجام داده است و این قطعا جالب است و نمایشگاهی كه برای این منظور برگزار كردیم، بسیار مودر توجه قرار گرفت.



وی با بیان اینكه یكی از اهداف ما این بود كه دانش آموزان قصه ای را روایت كنند و این قصه می توانست حتی شاهنامه باشد، اظهار داشت: هدف ما این بود كه به دنیای كودكی برگردیم زیرا یكی از آفت هایی كه فناوری های جدید ایجاد كرده است، دور كردن دانش آموزان و كودكان از دنیای كودكی است.
استفاده از ظرفیت های صدا برای ارتقاء مهارت های خواندن و شنیدن بچه ها
حكیم زاده با تصریح بر اینكه امروز فرصت های زیادی از بچه ها گرفته می شود، عنوان كرد: بچه های ما دریافت كننده یك طرفه هستند یعنی دائما زمانشان را با تلویزیون و موبایل می گذرانند. هر چند فناوری های جدید اجتناب ناپذیر هستند اما فكر كردیم از ظرفیت هایی كه صدادار استفاده كنیم و مهارت های خواندن و شنیدن بچه ها را ارتقاء دهیم. این مسئله از آن جهت قابل توجه است كه ممكن است بعضی از والدین سواد نداشته باشند اما بچه ها در هنگام خواب می توانند قصه بشنوند.
وی در ادامه به خانواده ها اشاره كرد و بیان داشت: والدین كودكان، مخاطبان بعدی ما هستند. گزارشی تهیه كردیم و یكی از مهمترین چالش ها ی ما نا آگاهی والدین است یعنی والدین به مدرسه می گویند به بچه ها باید تكالیف زیادی بدهند و در واقع بسیاری از والدین كودكی را به رسمیت نمی شناسند و برای اینكه بچه ها بزرگتر شوند، عجله دارند و دائما آنها را به كلاس های مختلف می فرستند و هیچ فضایی برای شنیدن و گفتن داستان فراهم نمی كنند.
حكیم زاده بیان كرد: حوزه كودك از دید ما، شامل معلمان و آموزگاران پیش دبستانی نیز می شود تا از طریق ظرفیتی كه صدا دارد، بتوانیم خیلی از آموزش ها را به اطلاع آنها برسانیم. البته والدین به عنوان مخاطبان اصلی در نظر گرفته می شود و البته سومین مخاطبان ما كودكان هستند.

ظرفیت صدا راهكاری برای ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم
وی افزود: در بخش هایی كه از نظر سرمایه فرهنگی خانواده ها و سطح سواد در مناطق محروم، مشكلاتی داریم، می توانیم از ظرفیت صدا استفاده كنیم. در اطراف تهران با مادران جوانی صحبت كردم كه سواد نداشتند و قطعا جمع كردن آنها و آموزش شان توسط یك نفر نمی تواند مثمر ثمر باشد اما اگر در حین اینكه كار خودشان را هم انجام می دهند، بتوانند آموزش ها را بشنوند و این خیلی از تلویزیون بهتر است.
حكیم زاده با تاكید بر اینكه قصد داریم ظرفیت صدا را در جامعه در حوزه های مختلف از جمله آموزش زنده كنیم، گفت: این كار را در عصر هجوم رسانه های تصویری می خواهیم انجام دهیم زیرا این رسانه ها به شدت آسیب های جدی دارند. در حقیقت می خواهیم با صدا در كنار خانواده ها و كودكان قرار بگیریم و بسته های مهارتی مختلفی از جمله آداب معاشرت و معیشت و مسئولیت پذیری را به خانواده ها و معلمان انتقال دهیم.




لزوم توجه به تربیت در برنامه های رادیویی مختص دانش آموزان
وی با بیان اینكه در استفاده از ظرفیت صدا، دید تربیتی را لحاظ می كنیم، ابراز داشت: در حقیقت ما مقاصد آموزشی صرف و مقاصد تربیتی داریم كه برای مخاطبان مان یعنی معلمان، خانواده ها و كودكان آموزش می دهیم و به این شكل صدا در اختیار آموزش و خلاقیت قرار می گیرد.
وی افزود: یكی از بسترهای مهم ارتقاء دوران كودكی، عجین شدن آنها با ادبیات و شعر و داستان است. آنچه در آموزش برای ما اهمیت دارد این است كه سرگرمی حتما برای شكل گیری شخصیت بچه ها اثرگذار باشد زیرا می دانیم كودك را در معرض هر دریافتی قرار دهید، روی او اثر می گذارد كه این دریافت ممكن است یك اثر باشد كه مسئولانه روی آن فكر شده باشد و یا بی هدف باشد كه آسیب زننده است. بنابراین آموزش های كه در قالب سرگرمی ارائه می شود، در راستای انسان تراز سند تحول بنیادین است.
حكیم زاده تاكید كرد: اساسا چیزی با عنوان سرگرمی صرف را نمی شناسیم و معتقدم هر چیزی كه ظاهری سرگرم كننده دارد، اثر گذار است و بنابراین می توانیم از ظرفیت صدا برای این حوزه بهره ببریم. در زمینه تولید محتوا نیز اگر همكاری مناسبی تعریف شود، در دوره های پیش دبستانی و دبستان، محتواهای خوبی می توانیم تولید كنیم.

لزوم استفاده از ظرفیت استان های برای غنی تر و متنوع تر شدن بسته های آموزشی در رادیو
وی از لزوم استفاده از ظرفیت استان های سراسر كشور گفت و بیان داشت: از كارهایی كه برای كودكان در استان های دیگر انجام می شود، می توانیم كمك بگیریم تا بسته های آموزشی غنی تر و متنوع تر شود و همه استان ها احساس كنند، در چنین مجموعه محتوایی كه بستر اصلی آن صدا است، حضوری فعال دارند و برای این موضوع اعلام آمادگی می كنیم.
حكیم زاده در ادامه از خط قرمزها گفت و اظهار داشت: رایگان بودن این موضوع مسئله مهمی است و البته جالب است كه خیلی از اساتید فرهنگ و ادبیات استقبال كردند و تعداد قابل توجهی از انتشاراتی های كودك و نوجوان ابراز علاقه كردند كه می خواهند در این عرصه فعالیت كنند. البته بعضی از آنها گفتند ما تخفیف های ویژه می دهیم اما اعلام كردیم، حتی اگر 99 درصد هم تخفیف دهید بی فایده است و فقط زمانی دریافت می كنیم كه رایگان باشد. به همین جهت در نهایت كانون پرورش فكری و وزارت ارشاد و همچنین كتابخانه ملی با ما همكاری كردند.

خلاقیت كودكان؛ اولویت معاونت آموزش ابتدایی
وی تصریح كرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، خلاقیت كودكان است و حتی می خواهیم خود كودك، طراحی كتابش را نیز انجام دهد و به عنوان مثال كتابی كه درباره اردك نوشته شده است، كودك نقاشی های اردك را نیز كشیده است.
حكیم زاده در ادامه با اشاره به دفاتر پیش دبستانی، دبستانی و عشایر گفت: این دفاتر تحت نظر ما هستند و با كودكان و دانش آموزان و همچنین معلمین این حوزه ها ارتباط داریم و سیاست گذاری در این حوزه ها و دریافت برنامه های آموزشی بر عهده ما است.


وی افزود: اگر متن تفاهم نامه ای را بخواهیم آماده كنیم كه بر اساس آن معاونت آموزش ابتدایی با معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه همكاری مشتركی را امضا كنند، معمولا این تفاهم نامه را به دفتر وزارتی اعلام می كنیم و آنها به همه حوزه ها می فرستند. ما از حوزه آسیب شناسی و با مقاصد تربیتی به این موضوع نگاه می كنیم و هر كسی كه بتواند به كودكان كمك كند تا به شكل بهتری تربیت شوند، كار ویژه ای انجام داده اند. امروز می خواهیم از ظرفیت صدا استفاده كنیم تا بتوانیم نفعی به بچه ها و مردم برسانیم.

رسانه؛ بستر تربیتی و برنامه درسی است
وی تاكید كرد: ما به رسانه به عنوان یك بستر تربیتی و برنامه درسی نگاه می كنیم و با این نگاه و با محوریت كودكان می خواهیم كار ویژه ای در زمینه كودكان، والدین آنها و معلمین آنها انجام دهیم.

دسترسی سریع